Recensie: Artur Menezes – Keep Pushing

Artur Menezes – Keep Pushing
Format: CD – Digital / Label:  Eigen Beheer
Releasedatum: 28 mei 2018

Tekst: Martin van der Velde

Met een Albert King Award op zak, die hij heeft gewonnen tijdens de International Blues Challenge 2018 omdat hij als beste gitarist uit de bus kwam en ook nog eens derde was geworden in de categorie bands, weet Artur Menezes de nodige aandacht op zich te vestigen.
Deze Braziliaanse gitarist die tegenwoordig Los Angeles, Californië als woonplaats heeft zet zich met een dergelijke onderscheiding behoorlijk op de kaart. Hij heeft ook diverse periodes van zijn leven (2006, 2007 en 2011) in Chicago, Illinois gewoond. Daar zag hij kans om in bekende locaties als Kingston Mines, Smokey Daddy, Rosa’s, Vine Tastings en Katherina’s te jammen met gevestigde namen binnen de blues als Buddy Guy, John Primer, Charlie Love & The Silky Smooth Band, Linsey Alexander, Phil Guy, Brother John, Jimmy Burns en Big Ray.
Een zeer goede gelegenheid om uit eerste hand te leren en de nodige ervaring op te doen. Ondertussen stond hij al op de affiche van een aantal grote festivals in zijn thuisland Brazilië en deelde tijdens één van deze optredens zelfs even het podium met Joe Satriani waarbij 20.000 man aan publiek aanwezig was. Hij tourde in Mexico, Argentinië, USA en een uitgebreide tour door Europa met onder andere een rol als hoofd act op het Estonia’s August Blues Festival.
In 2008 verscheen het eerste plaat materiaal van Artur Menezes, een titelloze EP die hij met Os Caras had opgenomen. Twee jaar later ligt daar zijn eerste full album ‘Early To Marryen’, de in 2012 wordt opgevolgd door de EP ‘I Ain’t Got You’ en in 2013 zijn tweede full album met simpel weg de titel ‘#2’. Zijn voorlaatste album ‘Drive Me’ verschijnt in 2015.

Nu is hij onder toeziend oog van Josh White en Alan Hertz de Flat V Studios in Los Angeles ingedoken voor de opnames van ‘Keep Pushing’. Alle tien stukken die de cd kent zijn van Artur’s eigen hand. Voor de muzikale ondersteuning kreeg hij hulp van producer en gitarist Josh White op enkele tracks als rhythm gitarist, verder hebben we Daniel Aged op basgitaar, Gary Novak op de drums, Carey Frank op keyboards en Don Boisey en Jamella Adisa maken respectievelijk op saxofoon en trompet als blazerssectie de bezetting compleet.
Het album gaat met Now’s The Time van start. Een modern funky naar soul neigende track waarop de blazers meteen van zich laten horen. Met de titeltrack Keep Pushing, die een rockende shuffle uitvoering kent gaat het tempo al iets omhoog. Artur blijkt over een prima stem te beschikken, die lekker rauw en volwassen klinkt. In Come With Me gaat het roer totaal om, zware overstuurde instrumenten nemen de overhand en zijn we in een heftige bluesrock sfeer beland. Niet helemaal mijn ding maar dit compenseert hij ruimschoots met de fraaie slowblues Any Day, Anytime waarop Menezes de ene na de andere blueslick uit zijn gitaar perst, heerlijk!! En meteen zet hij een lekker luchtig funky thema in dat ondersteund wordt door de blazerssectie. Ik ben al die fuzz geluiden al weer vergeten want het is Albert Collins time. Artur weet met zijn spel in Should Have Never Left de sound van de “Iceman” prima te benaderen, zonder hem echt te kopiëren. Maar ook voor een jazzy benadering van de blues draait hij zijn hand niet om, het swingt als een trein in Love ’n Roll. Naast het jazzy gitaargeluid van Menezes is het Jamelle Adisa die met fraai trompetspel voor de juiste sfeer zorgt. In het funky Pull It Through schakelt Artur met stevig gitaarwerk al weer heel wat tandjes door en geeft hij aan het eind van het nummer drummer Gary Novak alle ruimte om met fills even flink uit te pakken. Nee, genoeg variatie op dit album, gewoon shuffelen doet hij ook, nou gewoon? Give My Money Back swingt en grooved als een bezetene en is een plezier om naar te luisteren. In de jazzy ballad Can’t Get You Out Of My Mind weet Artur met mooie tempo wisselingen een verrassend effect te creëren. Ook hier speelt het trompetspel van Jamelle Adisa weer mede een bepalende rol. Dan is het wel even weer wennen met het geweld in Til The Day I Die, de stevige groovende bluesrocker waarmee Artur Menezes zijn cd besluit.
Al met al een heerlijk album, waarop Artur Menezes aantoont vele facetten van de blues te beheersen. Persoonlijk spreken mij de ruige nummers iets minder aan, maar daar staan dan weer acht stukken tegenover die dit voor mij rijkelijk compenseren.
Een absolute aanrader.

01. Now’s The Time
02. Keep Pushing