Aretha Franklin – A Brand New Me (With The Royal Philharmonic Orchestra)
Format: CD – Digital / Label: Rhino Atlantic
Releasedatum: 10 november 2017

Tekst: Joram Bartman

Aretha Franklin, “The Queen Of Soul”, heeft zoals we weten, een repertoire waar mening artiest jaloers op mag zijn. In het kader van het 50-jarige jubileum van Aretha Franklin bij Atlantic, is het album ‘A Brand New Me – Aretha Franklin (With The Royal Philharmonic Orchestra)’ uitgekomen. Klassiekers in een nieuw jasje. Vaak wordt gezegd dat men niet moet sleutelen aan klassiekers die na zoveel jaar nog stand houden in de hedendaagse muziek. Meestal klopt dat ook. Maar dit album vormt een uitzondering.
‘A Brand New Me’ bestaat uit veertien nummers maar het had makkelijk uitgebreid kunnen en mogen worden met nog eens veertien nummers. Door de toevoeging van een strijkorkest van formaat, krijgen de nummers een extra body zonder in te boeten op de kwaliteit en zonder dat het bombastisch wordt. Het toevoegen van strijkers en blazers die zorgen voor nieuwe arrangementen onder bestaande nummers is niet nieuw. Zo kennen we een dergelijke samenwerking ook van Elvis Presley. En niet geheel toevallig zijn dezelfde producers van het album ‘If I Can Dream‘ van Elvis ook verantwoordelijk voor dit album. Te weten Nick Patrick en Don Reeman. Het album kenmerkt zich soms door sprookjesachtige arrangementen zoals dat duidelijk naar voren komt bij (You Make Me Feel Like) A Natural Woman, Angel en Oh Me Oh My (I’m A Fool For You Baby).

Persoonlijk hoogtepunt blijf toch Respect. De soul spat van de plaat af. Lekker uptempo en met de toevoeging van strijkers en blazers gaat de volumeknop automatisch een tandje omhoog. In zijn geheel kan gezegd worden dat het een gewaagde klus was die goed is geslaagd. Zonder meer is dit een perfect album die geheel past in de kerst sfeer en dus een mooi cadeau zal zijn voor onder de boom. Aretha Franklin is uniek haar soort die met haar onmiskenbare stem een duidelijke stempel heeft gedrukt in de muziekindustrie. Zonder haar had de hedendaagse muziek er toch heel anders uitgezien en dat maakt dit album nog maar eens duidelijk.

01. Think
02. Don’t Play That Song (You Lied)
03. I Say A Little Prayer