Anthony Mills – Blue Collar Work Ethic
Format: CD – 12” Vinyl – Digital / Label: Icons Creating Evil Art
Releasedatum: 8 februari 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

Van origine heeft Anthony Mills een hiphop achtergrond en heeft al diverse albums in dat genre op zijn naam staan. Voor zijn nieuwste plaat ‘Blue Collar Work Ethic’ grijpt hij terug naar zijn Louisiana erfgoed en industriestad opvoeding. Het album bevat een verzameling verhalen die een eerbetoon vormen aan zijn afkomst. Het zijn arbeidsliederen van het diepe zuiden tot aan Rubber City, ook wel bekend als Akron in Ohio.

Mills is een achterkleinkind van de industriële revolutie. Zijn familie migreerde van Lake Charles, Louisiana naar Akron en vestigde zich onderweg in Flint en Detroit, Michigan. Mills voelt dat de fabrieksgeest in zijn genen zit, evenals de voodoo van zijn Frans-Creoolse oma Mills-Anglenais.

Met ‘Blue Collar Work Ethic’ keert hij helemaal terug naar zijn roots. Hij zingt in de stijl van zijn vaderland en vertelt het verhaal van zijn familie met elementen van Louisiana Blues, Americana en oude plantage songs. Daarbij maakt hij minimaal gebruik van instrumenten; vaak alleen een akoestische of elektrische gitaar, percussie en soms een bas. De songs worden verder aangekleed met backing vocals en Anthony’s warme soulvolle stemgeluid.

De productie van het album laat her en der nog wel wat te wensen over, het mag allemaal wat helderder en opener. Soms klinken de instrumenten ver weg terwijl de zang juist heel duidelijk op de voorgrond is. Natuurlijk draait het in dit genre vooral om de verhalen en de boodschap die de zanger uitdraagt, maar als de woorden daarnaast mooi omlijst worden door instrumenten, geeft dat wel een extra dimensie aan de songs. Hier valt nog wat winst op te behalen.
Ook aan Mill’s uitspraak moet nog een beetje gesleuteld worden; je hoort duidelijk dat hij van origine een hiphopper is. Hij moet nog iets meer rust en nuance aanbrengen in zijn zang. Daarnaast moet hij meer gaan luisteren naar andere muzikanten die eenzelfde soort muziek brengen om zo de kneepjes van het vak te leren en echt als een singer-songwriter te gaan klinken. Het moet overigens ook niet gemakkelijk zijn om van hiphop over te gaan op de muziek van je voorvaderen. Dat vergt een flinke dosis lef en doorzettingsvermogen. Verandering en vernieuwing gaat niet zonder slag of stoot.
Zich meten aan artiesten die echt diepgeworteld in dit genre zitten (en zaten), denk bijvoorbeeld aan Eric Bibb en wijlen Tony Joe White, kan Mills nog niet, maar hij is goed op weg. Hij heeft de juiste attitude en hij heeft er zeker ook de stem voor. Bovendien ontbreekt het hem ook niet aan verhalen en bezieling. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt.

01. Barefoot In Pineville
02. Blue Collar Work Ethic
03. Country