Andy Aledort & The Groove Kings – Put A Sock In It
Format: CD – Digital / Label: Long Song Records
Releasedatum: 5 maart 2019

Ik ben nog nooit zo blij geweest met een re-release als nu! Als dit album van Andy Aledort & The Groove Kings nooit door het Italiaanse Long Song label zou zijn uitgebracht zou de Amerikaanse gitarist Andy Aledort totaal aan mij voorbij zijn gegaan. Tegelijkertijd verbaas ik mij over het feit dat deze gitarist bij ons nog zo onbekend is.
Dit album stamt uit 1999 en werd oorspronkelijk op het King Groove label uitgebracht. De band bestond, naast Andy, uit bassist Dennis Metzler, drummers Richard Rosch en Vito Luizzi en toetsenist Mike DiMeo.
In 2009 verscheen er nog een album van de band, ‘Live At North Star 2009’ en in de tussentijd zat Andy ook niet bepaald stil. Zo bracht hij flink wat gitaarinstructie DVD’s uit, was lid van Dickey Betts & Great Southern en trad bij menige Jimi Hendrix Tribute op.

Het album opent met een cover van de Freddie King klassieker The Stumble. Andy voorziet dit nummer van een brullend en vlammend gitaargeluid waardoor er een hard pompende versie ontstaat die alle bluesrock liefhebbers zal doen likkebaarden.
I’ve Got A Thing About You is een broeierige, Jeff Healey-achtige bluesrock shuffle. Andy’s stemgeluid doet ook veel aan Healey denken en zijn gitaarwerk is als smeulend hard te omschrijven met flink wat Hendrix trekjes. In de funky bluesrock van Wish hoor je zowel “Voodoo Chile” als “Black Betty” invloeden. Een bluesrock pomper voor de echte “zware” bluesrockers onder ons. Naast de genoemde invloeden speelt ook het stevig psychedelische bluesrock geluid van Robin Trower een grote rol in dit nummer. In de ontspannen ballad Cry zit daarna wederom een Jeff Heley-achtig geluid met dromerig zvevend gitaarwerk.
De trage broeierige shuffle Piston Drivin’ Mama schuurt lekker rauw tegen het geluid van de oude Fleetwood Mac aan. Daarna is Standin’ At The Riverside een hoekig groovende bluesrocker waarin het Robin Trower geluid weer opduikt. King’s Groove is een massief pompende instrumental met een Hendrix, of zoals je wilt Stevie Ray-achtige intensiteit. Een keihard nummer waarin Andy’s gitaar knarst, kreunt, giert en brult. De intense slowblues Someday After A While is een cover van een nummer, dat door Joe Turner voor het eerst werd opgenomen. Ook Eric Clapton waagde zich aan een cover van dit nummer maar Clapton klinkt vergeleken met de vlammende versie van Andy als een watje, of beter gezegd als een Eric Slapton!
Hierna gaat Andy aan de funk in het zweterige Goin’ Down The Delta met een broeierige Diddley beat en schurend slidewerk. De nummers van Albert King zijn van nature altijd al funky dus is het geen verrassing dat Andy’s versie van diens Wrapped Up In Love Again ook lekker loom en funky klinkt. De laatste twee nummers van het album zijn wat afwijkend van de rest. Buried Summerville is een semi-akoestisch nummer dat veel weg heeft van het geluid van the Steve Miller Band. De afsluiter, For My Father, wordt solo uitgevoerd door Andy in de beste Wes Montgomery stijl.

Een prima zaak dat dit album van Andy Aledort & the Groove Kings opnieuw is uitgebracht. Essentiele kost voor alle bluesrockers!

01. The Stumble
02. I’ve Got A Thing About You