Andrew Bird – My Finest Work Yet
Format: CD – Digital / Label: Loma Vista Recordings
Releasedatum: 22 maart 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

De Amerikaanse multi-instrumentalist en singer-songwriter Andrew Bird (1973) heeft sinds 1996 vijftien studioalbums uitgebracht, evenals verschillende live-albums en EP’s. Hij is vooral bekend vanwege zijn bijzondere vioolspel, vaak begeleid door loop- en effectpedalen, melodische fluiten en zijn kenmerkende stemgeluid.

Bird speelt al vanaf zijn vierde viool, is klassiek geschoold en heeft zelfs een bachelor graad in Violin Performance. Hoewel je in zijn muziek allerlei instrumenten terug hoort, is de viool altijd de rode draad gebleven. In 1996 bracht hij zijn eerste solo plaat ‘Music Of Hair’ uit. In de tijd erna speelde hij in verschillende jazz ensembles, waaronder Squirrel Nut Zippers en Kevin O’Donnell’s Quality Six, voordat hij Andrew Bird’s Bowl Of Fire oprichtte. Onder deze naam bracht hij drie albums uit. In 2003 ging de groep uit elkaar en besloot Andrew weer als solo artiest verder te gaan. Nog in datzelfde jaar bracht hij zijn tweede solo album ‘Weather Systems’ uit. Hiermee legde hij de nadruk op het gebruik van een loop-pedaal en dook hij dieper in de genres indie en folk. Sindsdien brengt Bird met enige regelmaat platen uit en treedt hij veelvuldig op over de hele wereld.

Naast zijn werk als solo artiest werkte de singer-songwriter ook samen met verschillende artiesten, waaronder The Handsome Family, Nora O’ Connor en Dosh. Tevens verscheen hij in 2007 als Dr. Stringz in een aflevering van Jack’s Big Music Show, schreef en voerde hij The Whistling Caruso uit voor de Muppets-film in 2011 en componeerde de score voor de televisieserie Baskets in 2016.

Andrew zijn werk is, ondanks zijn voorliefde voor indie en folk, niet in één hokje te plaatsen. Hij maakt graag uitstapjes naar andere genres zoals jazz, swing, calypso, rock, blues en Americana. Vandaar dat ook geen enkel album van zijn hand hetzelfde klinkt. Op zijn nieuwste plaat ‘My Finest Work Yet’ hoor je overduidelijk dat hij van origine klassiek geschoold is. Dit komt niet alleen door zijn vioolspel dat op vernuftige wijze door ieder nummer heen is geweven, maar ook door de vele georkestreerde liedjes. Op de meeste songs hoor je namelijk een complete strijkerssectie. Het is overigens niet zo dat nu alleen luisteraars die van klassieke muziek houden hun hart kunnen ophalen met deze cd, integendeel. Bird weet het met aanstekelijke melodie- en zanglijnen en afwisselende genres juist heel interessant te maken en te houden voor iedere muziekliefhebber. Zo combineert hij op ‘My Finest Work Yet’ klassiek met indie, folk, vintage soul, jaren zestig gospel-jazz, sixties pop a la The Beatles, seventies rock en zelfs een vleugje The Cure achtige new wave. Zoals gezegd is zijn muziek moeilijk te definiëren en dat is nou precies waar Bird zijn kracht ligt. Hij heeft een geheel eigen stijl en geluid en weet zich daarmee feilloos te onderscheiden van andere singer-songwriters. Hij schuwt geen randjes en zoekt juist de grens op. Je zou zelfs kunnen zeggen dat hij grensverleggend is door het samenvoegen en combineren van al deze muziekstijlen. Ook zijn instrumentengebruik is uniek en past niet binnen de kaders van de verschillende genres. Zijn viool is de rode draad en daarnaast vormen strijkers en Bird’s prachtige en uitmuntende fluitwerk een groot deel van zijn authentieke sound. Naast deze ijzersterke combinatie is het ook Andrew zijn prettig in het gehoor liggende stem, zijn tokkelende gitaarspel, fijne pianospel, de fantastische achtergrond vocalen, subtiele percussie, ritmische drumpartijen, soulvolle baslijnen en het minimale gebruik van synths die het helemaal compleet en af maken. De prachtige composities van de liedjes en de uitmuntende arrangementen tillen het geheel naar een nog hoger niveau. De muziek klinkt bij tijd en wijlen zelfs filmisch en zou zo onder een film gezet kunnen worden.

‘My Finest Work Yet’ heeft vooral een obscuur vintage geluid, maar Bird heeft er een moderne, eigentijdse draai aangegeven waardoor je toch weer heel duidelijk hoort dat het wel degelijk muziek van nu is. Het is een zeer intens, interessant, veelzijdig, verrassend en dynamisch album met een groots en wijds opgezet muzikaal landschap dat feilloos in elkaar valt als een puzzel. Andrew noemt dit album zijn beste werk tot nu toe. Ik denk dat hij gelijk heeft. Het is zijn briljantste plaat tot nu toe.

01. Sisyphus
02. Bloodless
03. Olympians