Anderson East – Alive in Tennessee
Format: CD – Vinyl – Digital / Label: New Elektra
Releasedatum: 3 mei 2019

Tekst: Martijn Wesseling

Ryman Auditorium is een National Historic Landmark in Nashville, Tennessee. Het was jaren de plek waar de Grand Oly Opry, een wekelijks countrymuziek programma, zijn uitzendingen had. En men noemt het ook wel de moederkerk van de country muziek. Er treden dan ook veel Americana artiesten op. Met enige regelmaat verschijnen er ook mooie live platen die opgenomen zijn op deze bijzondere locatie. Enkele illustere voorgangers van Anderson East zijn Emmylou Harris, The Raconteurs en recentelijk Jason Isbell.

Nu verschijnt er, na vier studio albums, dan een live album van Anderson East. Bij een concertzaal met de bijnaam “moederkerk van de country muziek” verwacht je misschien ook een live album met country (al is dat natuurlijk bij The Raconteurs ook niet het geval). Die country is ergens wel in de mix terug te vinden, maar het is toch echt soul die de boventoon voert. Zo nu en dan met een scheut rhythm & blues. Artiesten die de legendarische soul van labels als Stax en Motown naar het heden halen zijn er volop. Met onder andere Nathaniel Rateliff & The Night Sweats, St. Paul and The Broken Bones, Teskey Brothers en Leon Bridges mogen de liefhebbers niet klagen. Mogelijk is er zelfs teveel aanbod, maar geloof me voor Anderson East is er nog meer dan voldoende ruimte.

Inmiddels heeft hij al vier albums uitgebracht, waarvan de eerste twee moeilijk verkrijgbaar zijn. ‘Delilah’, zijn derde album, was zijn eerste release op een groot label. Zowel deze plaat als de opvolger ‘Encore’ gooide hoge ogen.

Nu is er dan, zoals al benoemd, het live album. In eerste instantie verschenen als speciale uitgave voor record store day 2019, maar nu ook digitaal voor alle liefhebbers verkrijgbaar. Ik zeg bewust ook voor liefhebbers, want met een speelduur van negentig minuten moet je er wel graag naar willen luisteren. Ondergetekende behoort zeker tot de liefhebbers en ik kan zeggen dat die negentig minuten niet vervelen. Met veel energie, muzikaliteit en een fijne afwisseling kreeg ik bij het luisteren ontzettend veel zin om er bij te zijn. Het album staat vol met mooie uitvoeringen van de nummers van ‘Delilah’ en ‘Encore’, maar ook een dijk van een cover van Sam & Dave’s Hold On I’m Comin’.
Het is duidelijk dat hij een overtuigende live artiest is die garant staat voor een avond vol heerlijke soul. Ook de productie is erg sterk, waardoor het live net zo goed over komt als op de studio platen. Eerlijk gezegd nog beter, want de energie is voelbaar.

Volgens mij moet ik maar eens snel gaan kijken wanneer Anderson East weer eens in Nederland op gaat treden! Op de plaat is lekker, maar dit moet je volgens mij beleven in een concertzaal.

01. Somebody Pick Up My Pieces
02. Surrender