Anders Osborne – Peace

Anders Osborne – Peace
Format: CD / Label: Alligator Records
Release datum: 8 oktober 2013
Cosmox.nl, BluesCD’s online bestellen

Tekst: Gerrit Dijk

Al jong begon Osborne gitaar te spelen en te luisteren naar platen van Bob Dylan, Neil Young, Jackson Browne en Joni Mitchell. Hij hield van de manier van zingen van Ray Charles, Van Morrison en Lowell George. Toen hoorde hij de blues van Robert Johnson en opnames van Afrikaanse drummers en ineens viel alles tezamen. “Blues connected everything together for me,” herinnert Osborne zich. “The early rock, the R&B, the jazz, the singer-songwriters. Blues was like a thread running through everything.” Zijn naam werd gevestigd in de jaren tachtig toen hij nummers begon te schrijven als “Watch the Wind Blow By,” en samenwerkte met Keb’ Mo’ op diens album Slow Down. Tegelijkertijd werden ook de eigen albums van Osborne ervaren als expressief en gevarieerd, ongepolijst en vol emotie.

Met zijn nieuwste album Peace, alweer het derde voor Alligator Records, zet Osborne zijn spirituele zoektocht voort die begon met American Patchwork en Black Eye Galaxy en maakt hiermee zijn meest contemplatieve album tot nu toe. Zelf geeft hij aan dat Peace licht in de duisternis is en dat alle nummers vanuit een beschouwende en positieve instelling zijn geschreven: geen oordeel, slechts feiten. De muziek klinkt vrij en natuurlijk en is daarmee één van zijn beste albums geworden zoals hij zelf zegt.

Peace opent met het gelijknamige nummer, een brei aan geluid, feedback en gaat langzaam over in vette gitaar, lekkere rock rifjes die in bijna alle nummers weer terugkomen en een stevige ruggengraat vormen van de songs zoals onder andere in ‘47’, zijn huidige leeftijd, ‘Let It Go’ en ‘Five Bullets’ waarin onmiskenbaar de invloed van een vroege Warren Zevon. Naast een paar fraaie harmonische songs als ‘Windows’ en ‘Dream Girl’ en vooral ‘Sarah Anne’, bevat het album nog het volstrekt onbegrijpelijke ‘Brush Up Against Me’, een nummer dat niet zou hebben misstaan op een LP van een West Coast Band uit de jaren zestig en dat langzaam overgaat in ‘Sentimental Times’ waarin hier en daar ‘A Whiter Shade Of Pale’ lijkt door te klinken. Ondanks deze misstapjes een lekker luisterbaar album.

01 Peace
02 47
03 Let It Go