Recensie: Anders Osborne – Black Eyed Galaxy

Anders Osborne – Black Eyed Galaxy

Format: CD/ Label: Alligator -MunichRecords/ Release: mei 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Jan Marius Franzen

De uitermate gevarieerde  CD “Black Eyed Galaxy” van singer/songwriter Anders Osborne is absoluut niet in een hokje te plaatsen.  De CD bevat namelijk een veelheid van muziekstijlen, zoals (heavy) rock, americana, soul, jazz en zelfs klassiek. Songs die (weer) gaan over zijn worsteling met verslaving, afkicken, verloren liefde en uiteindelijke loutering en opstanding. (I am standing on higher ground).  De toon wordt meteen gezet met “Sending A Friend” met heavy en zwaar vervormd gitaarwerk, gevolgd door het geniale “Mind Of A Junkie” met gitaarwerk dat doet denken aan Neil Young op zijn best. Zeven en een halve minuut duurt dit nummer, maar het zou nog wel even langer mogen doorgaan.  Als je net begint te denken dat dit een CD met prachtig ruig gitaarwerk is, volgt de ingetogen ballad “Lean on Me/ Believe in Me” met inventieve slide gitaar ‘licks’ en het ‘slepende’ “When Will I See You Again”. “Black Tar” is weer een prima rocksong met veel vervorming en hypnotiserend drumwerk van Galactic-drummer en producer Stanton Moore. Overigens mede geschreven door Paul Barrére van Little Feat.  Het intense “Black Eyed Galaxy” is een nummer van ruim 10 minuten, waarin de sixties en vroege seventies herleven, en geen seconde verveelt.

“Tracking My Roots”, “Louisiana Gold”,  “Dancing In The Wind” zijn mooie country blues / americana  nummers met meesterlijk akoestisch gitaarspel.   De CD wordt afgesloten met  “Higher Ground” met een verrassend strijkje.
Vocaal is Anders supersterk op deze nummers en de teksten zijn zoals op alle nummers messcherp.
De CD “Black Eyed Galaxy” is een zeer avontuurlijke reis door een gevarieerd muzikaal landschap. Anders Osborne schotelt de luisteraar de ene na de andere verrassing voor en zorgt ervoor dat  de CD van de eerste tot de  laatste toon blijft boeien. De luisteraar blijft verbluft achter in de wetenschap dat zij of hij zojuist een nieuw hoogtepunt in de pophistorie heeft beluisterd.

1. Send Me a Friend
2. Mind of a Junkie
3. Lean On Me/Believe In You