Recensie : Ana Popovic – Unconditional

Ana Popovic - Unconditional

Ana Popovic – Unconditional

Format: CD / Label: EclectoGroove Records / Release: augustus 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Andre Wittebroek

Na haar voorgaande album Blind For Love ligt nu de opvolger op mijn tafel. Eerst maar eens de hoes goed bekeken want daar staat een naakte Ana afgebeeld als een zeer sexy vrouw , haar ranke lichaam alleen bedekt door haar gitaar. Er zijn mindere covers om naar te kijken. Uit onderzoek blijkt dat een bijzondere cover meer aandacht trekt en ik kan mij voorstellen dat deze CD cover direct opvalt in de platenzaak. Doel bereikt lijkt me dan, hoewel het mij niet echt nodig lijkt, haar naamsbekendheid is zeker voldoende om deze CD onder de aandacht te brengen. Wat verder opvalt is de line-up. Op dit album maakt ze geen gebruik van haar vaste band maar heeft andere muzikanten ingehuurd, verder spelen Sonny Landreth en Jason Ricci een nummer mee.

Natuurlijk gaat het om de muziek en om maar direct met de deur in huis te vallen: dat zit wel goed! De CD opent met het heerlijk, akoestische Fearless Blues, een nummer dat zomaar tientallen jaren oud kon zijn. Erg relaxed en ingetogen. Het volgende nummer Count Me In is lekker uptempo en swingend. De slidegitaar en Jason’s mondharmonicaspel geven het de nodige ‘bite’. Titelsong Unconditional is een rustige bluesballade waarin haar stem mooi op de voorgrond treedt, verder een heerlijke groove slide- en pianospel, een beetje jazzy, bluesy nachtclubmuziek. Dan volgt Reset Rewind met een Hammondorgelintro en een melodielijn die mij erg bekend voorkomt alleen ik weet die titel niet meer, iets uit een muziekfilm:Easy Rider, Woodstock? Wie helpt? Lekker orgelspel domineert de song.. Het vrolijke instrumentale Slideshow is een duet van ruim 5 minuten tussen het slidespel van Ana en natuurlijk de meester van de slidegitaar Sonny Landreth. Lekker swingend waarin de klasse van beiden helemaal tot zijn recht komt. Met Business As Usual keren we weer terug naar de slowblues. Niet akoestisch maar elektrisch gitaarspel en haar zang bepalen dit nummer, voor mij een van de hoogtepunten; prachtig! Funkyblues komt in het nummer You”re Love Ain’t Real aan de orde. Op al haar vorige CD’s stond wel zo’n nummer en live speelt ze dit soort muziek ook graag, dit nummer zal zeker niet ontbreken op haar tourlijst: een nummer op het lijf geschreven voor haar vaste swingende bassist Ronald Jonker. Work Song swingt weer bluesy en groovy en de gitaarsolo klinkt maakt het af in combinatie met het orgelspel. Sweet Summer Rain vind ik wat minder vanwege het refrein dat (te)vaak terugkomt en (te) lief voor mij maar de solo op het eind maakt veel goed. Dan ligt mij Voodoo Woman veel beter, weer meer funky en groovy met weer dat lekkere gitaarspel. Het langste nummer One Room Country Shack is een echte slowblues met alle ingrediënten die daar in moeten zitten: pianootje, relaxte ritmesectie, mooi ingetogen gitaartje en gevoelige zang. Een magistraal mooi nummer. Dan komen we bij het laatste nummer Soulful Dress waarin voor het eerst blazers prominent aanwezig zijn. Een korte maar dynamische afsluiter van deze CD.

Met deze CD heeft Ana een werkelijk prachtige plaat gemaakt, in mijn ogen de meest afwisselende CD ooit. Gitaar, orgel, slide, mondharmonica, piano alles zit er in en haar stem lijkt bluesier en softer dan op vorige CD´s. Een aanrader.

Tracks
FEARLESS BLUES (3:16)
COUNT ME IN (4:54)