Recensie: Amos Lee – My New Moon

Amos Lee – My New Moon
Format: CD – LP – Digital / Label: Dualtone Records
Releasedatum: 31 Augustus 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

In een compacte zesendertig minuten brengt Amos Lee zijn nieuwe album. Geen overbodige tracks maar precies de juiste dosering liedjes. Een warm bad van pop,soul, een vleugje hip hop en een beetje jazz. Lee die in 2004 zijn debuut maakte, wordt meestal omschreven als een mannelijke Norah Jones, een etiket dat gezien het jazz & soul gehalte van zijn muziek wel past. Al wordt de lading hiermee bij lange na niet gedekt. Juist op dit album doet hij mij denken aan Peter Gabriel, uit de periode ‘SO’ en ‘US’. De manier waarop synthesizers en voortdrijvende percussie een kaal maar ritmisch klankbeeld oplevert is nagenoeg hetzelfde.  Terwijl andere nummers een veel aardser begeleiding hebben van gitaar, piano, viool ,bas en drums. Als twee kanten van de maan uit de titel, en vol licht en duidelijk, waar de ander duister is en langzaam haar geheimen prijsgeeft.

Als zanger verdient Lee speciale vermelding. Soms helder dan gruizig. Van levensvreugde tot verdrietig. De man vertolkt geloofwaardig alle emoties  die hij wil overbrengen. Groots gezongen of juist intiem en klein, hij kan het allemaal. Het nummer Hang On, Hang On is hiervan een mooi voorbeeld. De bezongen hoop en de aanmoediging om het nog even vol te houden uit het nummer is tranentrekkend mooi, je wordt al luisteraar meegevoerd in de gospel golfbeweging. De afsluiter Don’t Fade Away kent dezelfde golfbeweging. Als een soort echo drijf je mee op het geruststellende ritme van de strijkers.
Als de laatste muzieknoten verdwijnen kom je als luisteraar uit een soort hypnose en wil je direct terugspringen in dit warme bad. De beknopte speelduur is een zegen en een vloek. Je wil eigenlijk dat het eindeloos doorgaat maar tegelijkertijd ligt de perfectie juist erin dat deze diamant precies goed geslepen is.
Kortom Meesterwerk.

01. No More Darkness, No More Light
02. Louisville