Amongster. – A New Arrival
Format: CD – LP – Digital / Label: V2 Records
Releasedatum: 8 maart 2019

Tekst: Ella-Milou Quist

Amongster is de alias van de Belgische electropop artiest Thomas Oosterlinck. In 2014 won hij, met dit toen nieuwe soloproject, talentenjacht De Nieuwe Lichting en bracht in 2015 enkele singles en EP’s uit. Daarvoor vormde hij samen met Max Colombie (frontman van Oscar And The Wolf) Oh, Burgundy. Veel verder dan het uitbrengen van één EP kwam het duo helaas niet.
Pas in 2016 kwam Amongster met het debuut ’Trust Yourself To The Water’, waarvan de singles Bright Life en Butcher’s Boy het grotere publiek wisten te bereiken. Inmiddels zijn we toe aan de tweede langspeler ‘A New Arrival’.

Met deze tweede plaat lijkt Thomas, die verantwoordelijk is voor het schrijven van alle liedjes, dichter bij zichzelf te staan dan op voorganger ‘Trust Yourself To The Water’. Er zit veel meer gevoel en diepgang in de songteksten en bovendien is het album veel gelaagder en dynamischer. Naast de welbekende synthesizers worden de songs mooi ingekleurd door een heel scala aan instrumenten. Je hoort een mandoline, charango en piano, een akoestische en elektrische gitaar en houtblazers. Natuurlijk aangevuld met een ritmesectie in de vorm van percussie, drums en bas. Deze diversiteit in instrumentarium zorgt voor een zeer rijk pallet aan kleuren en klanken. Je hoort electropop, indie, folk, een vleugje rock en zelfs her en der elementen van jazz. Oosterlinck heeft duidelijk zijn muzikale horizon verbreedt. Zijn grootste inspiratiebronnen zijn dan ook een handjevol filosofen (Friedrich Nietzsche, Immanuel Kant, Jordan Peterson, Sam Harris en Yuval Noah Harari) en artiesten als Iron & Wine, Andy Shauf, Elliott Smith, Nick Drake, Sufjan Stevens en Thom Yorke (Radiohead). Allemaal invloeden die zeker terug te vinden zijn in zijn muziek. Daarnaast hoor je ook Bon Iver; luister maar eens naar de nummers Slipstream en Be Someone en ook Jona Lewie komt even voorbij in Soft Sermon. (Lewie is eveneens een artiest die heel goed weet hoe je met elektronische geluiden kunt spelen).

De Belgische singer-songwriter heeft met ‘A New Arrival’ een sonische speeltuin weten te creëren die goed in balans is. De variatie in geluid op het album is groot, maar vormt toch een mooi geheel. Dit komt vooral door het warme, ingetogen en melancholische karakter van de nummers. Daarnaast dragen ook de zeer weldoordachte composities en arrangementen hieraan bij en heeft producer Reinhard Vanbergen (Das Pop, The Happy, Rheinzand) ook nog een duit in het zakje gedaan en voor extra dynamiek gezorgd met een uitstekende heldere en open mix.

De smaakvolle, sferische liedjes worden verder schitterend ingekleurd door Thomas’ warme, zeer prettig in het gehoor liggende vocalen. Zijn rauwe hese randje geven de songs net dat beetje extra. Het tilt ze naar een hoger niveau en zet de teksten nog meer kracht bij. Ook gastzangeres Renee Sys draagt hierin haar steentje bij als achtergrondzangeres en soms als tweede stem (op het wonderschone Soft Sermon bijvoorbeeld). De stemmen van Oosterlinck en Sys kleuren fantastisch bij elkaar en ze vullen elkaar perfect aan.

‘A New Arrival’ is een meeslepende, intense, intieme en pure plaat waarvan je de schoonheid pas ontdekt nadat je ‘m meerdere keren beluistert. Het is geen hitgevoelig of gelikt album dat het goed zal doen op de radio. Sterker nog, het is niet eens met die intentie geproduceerd. Het is eerder een weerspiegeling van Oosterlinck’s denk- en leefwereld en van zijn emoties. Het is oprecht, eerlijk en komt recht uit zijn hart. Je moet het album goed op je laten inwerken en de kans geven om in je hart te settelen, want dat verdient deze betoverende plaat zeker.

01. New Arrival
02. Honesty
03. Leaving Our Arms