Amanda Palmer – There Will Be No Intermission
Format: CD – Digital / Label: 8ft. Records
Releasedatum: 8 maart 2019

Tekst: Filip Heidinga

Amanda Palmer kennen jullie waarschijnlijk nog wel van de band The Dresden Dolls waar ze in zong en de tekst schreef voor hun muziek. Of misschien van de boeken die ze uitbracht over de albums van The Dresden Dolls of misschien van het duo Evelyn, Evelyn waar zij één helft van was. Of van haar verschillende solo albums. Of van haar boek “The Art of Asking” die ze in 2014 uitbracht. Of misschien van haar openhartige social media posts, of misschien van…. En zo kan ik nog wel even doorgaan over de vele verschillende projecten waar deze creatieve duizendpoot aan mee heeft gewerkt.

Palmer begint, naar eigen zeggen, laat met het maken van muziek, namelijk op haar vijfentwintigste pas. Naast muziek is ook theater een grote passie van haar en ze gaat dan ook drama studeren. Haar geld verdient ze dan vooral met haar act als levendstandbeeld. In 2000 komt ze tijdens een Halloweenfeest drummer Brian Viglione tegen met wie ze The Dresden Dolls begint. In acht jaar tijd brengt de band drie studio albums uit en tourt over de hele wereld. In deze tijd brengt Palmer ook twee boeken uit over de albums van The Dresden Dolls met songteksten, geschiedenis van het album en extra informatie over elk nummer.
Na het uiteenvallen van The Dresden Dolls meent Palmer nog een album op met Jason Webley als Evelyn Evelyn en touren ze met z’n tweeën een jaar lang. Maar dat is blijkbaar nog niet genoeg voor Palmer want ze brengt in 2008 ook nog even haar eerste solo album uit: ‘Who Killed Amanda Palmer?’ Een jaar later komt er ook nog een boek uit over het album vol met foto’s waarop Amanda Palmer vermoord lijkt. Een erg vrolijk boek.

Sinds haar eerste solo album heeft Amanda Palmer een aantal albums gemaakt waaronder ‘Theatre is Evil’, ‘I Can Spin A Rainbow’ en ‘Piano is Evil’. Ook heeft ze een cover album uitgebracht met nummers van Radiohead maar dan gespeeld op ukele (een instrument waar Palmer vaker op speelt). Op haar albums maar ook tijdens interviews is Amanda altijd erg open en eerlijk maar ze had zich nog nooit zo op een album bloot gegeven als op de hoes van haar nieuwe release: ‘There Will Be No Intermission’. Het is weer een keer een rustig album van Palmer, ver weg van het geluid van The Dresden Dolls. Maar hierdoor wordt je wel meer in het verhaal meegenomen en dat was duidelijk de bedoeling van Palmer.

Als ik het album ‘There Will Be No Intermission’ voor het eerst opzet moet ik even wennen aan de opbouw van het album. Want de nummers worden afgewisseld met korte nummers, soms met tekst soms instrumentaal. Waardoor je het album dus in tweeën kan delen: lange nummers, van tussen de vijf en tien minuten, en hele korte nummers van twintig seconden tot bijna twee minuten.
Wat de gedachte hierachter precies is wordt tijdens het beluisteren niet echt duidelijk. Wel levert het leuke songtitels op maar verder lijken ze niet echt een precies doel te dienen. Het eerste lange nummer is er meteen eentje van iets meer dan tien minuten: The Ride. En meteen is het een nummer met een boodschap. ‘Het leven is slechts een rit en je hoeft niet bang te zijn’. Het volgende, Drowning In The Sound is van een andere orde. Hierin heeft Palmer het vooral over de media en hoe die mensen kan beïnvloeden en over de opwarming van de aarde. Een erg mooi nummer die tekstueel erg goed in elkaar zit. In de nummers die volgen blijft Palmer vooral persoonlijke verhalen vertellen over vriendschap, beroemdheid, depressie en over haar zoon Anthony.
Vooral het nummer A Mother’s Confession geeft een zeer eerlijk kijkje in het leven van Palmer. Eerlijk en open, net als de hoes doet vermoeden. En wat kan je ook anders van Amanda Palmer verwachten?

Kortom: Een echt Amanda Palmer album. Een album waar je echt naar moet luisteren, en je meeneemt naar haar leven en kijk op de wereld.

01. All The Things