Recensie: Amanda E La Banda – Grand Hotel

Amanda E La Banda – Grand Hotel
Format: CD – Digital / Label: Il Popolo Del Blues
Releasedatum: 9 maart 2018

Direct bij het bekijken van de bezetting van de band Amanda E La Banda uit Milaan valt het ontbreken van een gitarist op. Dat moet dan haast wel inhouden dat de pianist in de band een belangrijke rol heeft. De band bestaat namelijk uit zangeres Amanda Tosoni, bassist Andrea Caggiari, drummer Alex Canella en toetsenist Marco Confalonieri. De genoemde Andrea Caggiari speelt op een aantal nummers op dit album zeer verdienstelijk gitaar terwijl Marco Confalonieri op andere nummers weer op gitaar te horen is.

In het openingsnummer Grand Hotel moeten we het nog zonder gitaar doen. Het gaat hier om een nachtclub-achtig jazz nummer met de piano inderdaad in een belangrijke rol. In dit intieme nummer met een solide boppende begeleiding kan Amanda haar kirrende en zwoele zang prima kwijt. En dan duikt de gitarist op in Sweet Mary Ann. En wel op een zwaar fuzzende gitaar die het langzaam schuifelende nummer behoorlijk op pept. Opvallend zijn verder de moddervette bas en het Farfisa orgeltje. Amanda zorgt voor ondeugende dartelende zang.
De gitaar is ook aanwezig in My Friend. Een nummer waarmee we op de bossa nova toer gaan met langzaam groovende volle bas, sprankelende piano en jazzy gitaar. Fairy Tale is een soulballad met een heerlijk ontspannen klinkende elektrische piano en uiteraard hangt ook over dit nummer een jazzy waas. Mede door de zwoele zang van Amanda. Stiekem hoor ik in de achtergrond een glijdende slidegitaar. Ook Newton’s Laws is een ballad. Eentje met een langzame funky jazz groove en inventief pianospel. In een nummer met een titel als Shovel And Saw Boogie kan het haast niet anders dan dat de boogiewoogie piano een belangrijke rol speelt. Naast de haast naïeve kirrende zang. In de ballad Princess worden de jazz en soul op prima wijze vermengd en ook in dit nummer duikt ineens een scheurende gitaar op. I Do My Best heeft door het opwindende pianon en orgelspel een hoog gospelgehalte. Een losjes funkend nummer met Amanda als ondeugende voorgangster.
Amanda staat haar rol af in de afsluiter Insomnia. Een nummer waarin de gospel helemaal toe slaat in een pompend nummer met een onbekende, haast Hans Vermeulen-achtige, zanger en een atmosferische slide gitaar.

Ik ben benieuwd hoe Amanda e La Banda het live zonder gitarist gaan doen. Op dit album zorgen ze in ieder geval voor een lekker intiem jazzy geluid.

01. Grand Hotel
02. Sweet Mary Ann