Alvin Lee & Co. - Live At The Academy Of Music 1975

Alvin Lee & Co – Live At The Academy Of Music New York 1975
Format: CD / Label: Rainman Records (RED)
Releasedatum: 27 oktober 2017

Tekst: Stan van der Lugt

Na het uiteenvallen van Ten Years After bleef frontman Alvin Lee (gitaar/zang) niet bij de pakken neer zitten. Voor zijn eerste project nam hij met gospelzanger Mylon LeFevre een studio plaat op ‘On The Road To Freedom’, een veelzeggende titel.
Niet veel later zou Alvin met een 9-koppige band een eenmalig optreden geven op 22 maart 1974 in Londens Rainbow Theatre. De show werd in november van dat jaar uitgebracht als het dubbelalbum Alvin Lee & Co ‘In Flight’. Alvin was zo tevreden met zijn nieuwe muzikale richting dat hij besloot opnieuw met een grote band te gaan optreden. Van de “Rainbow show” bleven over drummer Ian Wallace en Mel Collins (sax en fluit). Nieuwkomers waren twee voormalige leden van Stone The Crows (Ronnie Leahy – toetsen en Steve Thomson – bass), alsmede Brother James – percussie en de achtergrondzangeressen Donnie Perkins en Juanita Franklin.
Een Europese tournee volgde waarna de band naar de USA vloog voor een aantal optredens. In New York werden opnamen gemaakt die destijds werden gebruikt voor ‘King Biscuit Flower Hour’. In 2012 vond Alvin de originele tapes terug in zijn persoonlijke archief, en na mixen zien dertien songs het levenslicht die Alvin op zijn meest funky, jazzy en ontspannen laten horen. Voor deze shows schreef Alvin veel nieuw werk dat, net als een aantal covers, terecht kwam op ‘In Flight’. De meeste van deze songs duiken nu ook op het album ‘New York’. Opvallend is dat de gitaar in dienst van de songs staat en dat de bandleden de ruimte krijgen om te excelleren. Valt er voor de gitaarliefhebbers dan helemaal niets te beleven? Die kunnen gerust zijn. Alvin Lee gooit er regelmatig vlammende solo’s tegenaan zoals we dat van hem gewend zijn. Hoewel ‘In Flight’ en ‘New York’ veel overlappingen hebben is de laatste uitgave toch wel interessant.  Nieuw is de lange zeventien minuten jam Percy’s Roots met een geweldige blaaspartij van Mel en een spannende drum/percussie partij van Ian en Brothers James. Ride My Train kent op ‘In Flight’ een bewerkte ingekorte versie, op ‘New York’ horen we een volledige glorieuze versie van bijna zestien minuten met daarin een lange solo van Alvin. Het geluid van deze bijna vijfenveertig oude opnamen is uitstekend, een compliment voor Brian Hayward (mix) en Jon Astley (mastering).

Alvin Lee & Co mag dan wel een voetnoot zijn in de carrière van de in 2013 overleden Alvin Lee, maar ‘New York’ toont maar weer eens aan hoe uniek en veelzijdig deze toch wel enigszins onderschatte gitarist en songwriter was.

CD 1:
01. Got To Keep Moving
02. Let’s Get Back