Recensie: All The Luck In The World – A Blind Arcade

All The Luck In The World – A Blind Arcade
Releasedatum: 23 februari 2018

Achter de zeer aparte en tegelijkertijd zeer opvallende naam All The Luck In The World gaat een Iers trio schuil, dat bestaat uit Ben Connolly, Kelvin Barr en Neil Foot. Deze mannen uit County Wicklow hebben tegenwoordig Berlijn als thuisbasis en in deze stad is hun tweede album opgenomen.
Ik vind het heel lastig om een muzikale stijl aan dit trio op te hangen. De basis is folk, dat is zeker. Als je artiesten als Simon & Garfunkel en Magna Carta samen zou voegen met the Cocteau Twins, This Mortal Coil en Clannad kom je waarschijnlijk aardig in de buurt van het geluid dat dit trio produceert. Ze zijn zeer zeker in staat om een betoverende, weldadige sfeer te produceren. Het feit dat dit album bijna helemaal uit ballads bestaat is absoluut geen reden om af te haken want ze zijn stuk voor stuk betoverend mooi.

Neem nu de opener, Landmarks, dat een zwevend nummer is met tintelende gitaren, zeer stemmige strijkers en zwaar aangezette bastonen. Het resultaat is een haast sprookjesachtig nummer waarin een heel speciaal sfeertje gecreëerd wordt. Iets waar Ierse acts altijd al in gespecialiseerd zijn. Ook Pages is een ballad en wel van het zeer intieme soort. Met een statige cello over tokkelende gitaren, zacht bonkende percussie, stijlvol ingevoegde electronica en breekbare zang. Golden October is wederom een ballad. Ook zeer breekbaar, en langzaam op betoverende wijze muzikaal ingekleurd met diverse gitaren en strijkers. Het nummer bouwt langzaam op naar een bombastisch eind. A Thousand Eyes bevat dezelfde muzikale elementen waardoor weer een betoverend mooi nummer ontstaat met een pakkende zwierige tempowisseling.
In de ballad Starboard wordt de fragiele zang weer omringd door een magisch woud van gitaren en strijkers en zacht bonkende drums. De vakkundig toegepaste elektronische foefjes zijn hier zeer op hun plaats. About The Ghosts wordt ingeleid door hemels zwevende harmony vocals waarna dit zeer atmosferische nummer je oren binnen zweeft en zich weldadig in je hersenpan nestelt. In de zeer breekbare ballad Contrails wordt het tempo bepaald door zacht bonkende drums met hierover een zalige laag van akoestische gitaren, zoemende bastonen en toetsen. Het nummer krijgt op het eind een krachtiger geluid zonder dat daarbij de betovering verbroken wordt. Into The Ocean gaat in eerste instantie meer de pop/rock hoek in maar dan wel met een zeer sfeervolle folkgeluid. Halverwege gaat het pop/rock ritme overboord en zweeft het nummer weer zeer loom verder.
Na beluistering van dit album blijf je zeker nog een tijdje nazweven. Een zeer indrukwekkend en vooral mooi folky album!

01. Landmarks
02. Pages