Albert Castiglia – Big Dog

Albert Castiglia – Big Dog
Format: CD / Label Ruf Records
Releasedatum: 20 mei 2016

Tekst: Martin van der Velde

Albert Castiglia werd op 12 augustus 1969 in New York geboren. Zijn moeder heeft een Cubaanse achtergrond en zijn vader heeft Italiaanse roots. Op 5 jarige leeftijd verhuisde hij met het gezin naar Miami Florida, waar hij op 12-jarige leeftijd met gitaarspelen begon. Wanneer hij zich in 1990 bij de Miami Blues Authority aansluit, valt zijn talent als gitarist al snel op. En in 1997 wordt hij door de Miami New Times benoemd als beste gitarist van Miami, een titel die voor hem vele deuren zouden openen. Junior Wells heeft hem dan al benaderd voor zijn touring band, en Castiglia speelt tot Wells dood in 1998 als lead gitarist in diens band. Tijdens deze periode ontdekt Albert zijn zangkwaliteiten. Ondertussen heeft Albert Miami verruilt voor Chicago en hier sluit hij zich aan bij de band van Sandra Hall. Met haar tourt hij tot 2000 om zich vervolgens aan te sluiten bij de blues- en rootsband van David Shelley Alligator Alley Allstars. In 2004 brengt hij in eigen beheer zijn eerste solo plaat ‘Burn’ uit, die in 2006 een opvolger krijgt in ‘Bittersweet Sessions’. In het zelfde jaar krijgt hij kans om voor Blues Leaf Records op te nemen, dit label is gevestigd in New Jersey en brengt ‘A Stone Is Throw’ uit. Ondertussen speelt Castiglia met de top of de Chicago blues en deelt hij op het podium met o.a. Aron Burton, Pinetop Perkins, Melvin Taylor, Sugar Blue, Phil Guy, Ronnie Earl, Billy Boy Arnold, Ronnie Baker Brooks, John Primer, Lurrie Bell, Jerry Portnoy, Larry McCray, Eddy Clearwater en Otis Clay. Albert Castiglia geeft in zijn spel veel ruimte voor soul, rock en country invloeden, maar de blues is nooit ver te vinden. Dit gegeven maakt hem niet tot een puur blues artiest. Reden voor Ruf records uit Duitsland om Castiglia’s platen uit te brengen.  In 2014 brengt hij op dat label de cd ‘Solid Ground’ uit, de opnames voor dit album had hij in Glen Ridge, New Jersey gemaakt. Dit album zal hoge ogen gooien in de US Billboard Top Blues Albums chart, en bereikt de tiende plek.

‘Big Dog’ is het tweede album dat hij opneemt voor Ruf Records. De openingstrack Let The Big Dog Eat heeft een funky groove, die wordt opgevolgd door een stevig gespeelde Don’t Let Them Fool You. In dit nummer is Mike Zito als tweede gitarist te horen, en de mannen dagen elkaar flink uit. Mike Zito is als producer van dit album aangetrokken. In Get Your Ass In The Van gooit Castiglia het over een totaal ander boeg. In dit nummer, geïnspireerd door Elmore James, zet Albert de slide in, een techniek die hij prima beheerst. Harmonica speler Jumpin’ Johnny Sansone en Lewis Stephens op piano leveren een prima bijdrage in het door Luther Allison en James Solberg geschreven slow bluesnummer Drowning At The Bottom. De schijf gaat verder met Let’s Make Love In The Morning een ballad die even een rust punt lijkt op dit album om gelijk door te schakelen naar de rocker What I Like About Miami. Ook What The Hell Was I Thinking klinkt stevig. De cd sluit af met Somehow, een rustig voortkabbelend nummer opgebouwd rond een akoestische gitaar. ‘Big Dog’ is een prima opvolger van ‘Solid Ground’, het eerste album dat Castiglia voor Ruf Records opnam. Naast het feit dat Castiglia een zeer bedreven gitarist is, blijkt hij ook nog eens een zeer aangename stem te hebben. Voor diegene die Albert ook graag op dvd willen bewonderen is er ook nog de Blues Caravan 2014′ cd/dvd op Ruf Records. Hij maakte naast Laurence Jones en Christina Skjolberg dat jaar deel uit van dit jaarlijks terugkerend rondreizend bluesgezelschap.

01. Let The Big Dog Eat
02. Don’t Let Them Fool Ya
03. Get Your Ass In The Van