Recensie: Alan Simon – Excalibur: The Ladies Of The Lake

Alan Simon – Excalibur: The Ladies Of The Lake
Format: CD – Digital / Label: The Right Honourable Recording Company LTD
Releasedatum: 2 november 2018

Tekst: Filip Heidinga

De in 1964 geboren fransman Alan Simon verlaat op 15-jarige leeftijd al de school waar hij op zit om de wereld rond te reizen. En dat lukt hem door overal verschillende baantjes aan te nemen. Zo verdient hij onder andere zijn geld als fotograaf, journalist en natuurlijk als muzikant. Terug in Frankrijk brengt hij, met veel succes, zijn eerste boek uit: “The Rebel Child”. Maar de muziek blijft toch zijn grote liefde en Simon begint musicals te schrijven. Te beginnen met ‘Le Petit Arthur’, die net als ‘Excalibur’ over King Arthur gaat. Met het schrijven en produceren van musicals heeft Simon niet echt heel veel succes tot hij in 1999 de triologie begint van ‘Excalibur’. Deze rock-opera betekend de grote doorbraak als schrijver en producent van musicals.

Het verhaal van het eerste deel van ‘Excalibur’ volgt het leven van King Artur vanaf zijn geboorte tot zijn dood vooral verteld door Merlin. Roger Hodgson werkte onderandere mee aan het album en later ook tijdens de live-optredens van deze rock-opera in Frankrijk. Daar was het eerste album een zeer groot succes, in de rest van Europa kwam het album, net als de andere twee delen later, niet eens uit. In 2007 kwam er eindelijk een vervolg met als titel: ‘Excalibur II: The Celtic Ring’. Ook hier werken weer bekende artiesten aan mee, bijvoorbeeld: Alan Parsons, Jon Anderson (Yes) en Justin Hayward (The Moody Blues). Vijf jaar na het tweede deel kwam het derde deel uit: ‘Excalibur III: The Origins’. En zo kwam een trilogie aan zijn einde, tenminste dat leek wel de bedoeling. Maar blijkbaar kon Alan Simon moeilijk afscheid nemen van zijn zeer succesvolle rock-opera. Want vorig jaar kwam opeens een vierde deel uit van ‘Excalibur, The Dark Age Of The Dragon’ genaamd. En kwam eerder dit jaar de hele trilogie opnieuw uit.

Volledig onverwacht kwam onlangs opeens weer een nieuw album bij ons op de redactie binnen: ‘Excalibur – The Ladies Of The Lake’. Al snel blijkt dat dit geen nieuw deel is maar een verzameling van nummers uit de vier delen van ‘Excalibur’ allemaal gezongen door een zangeres. En zo worden de sterke vrouwelijke personages in deze rock-opera extra in het zonnetje gezet met een eigen release.

De zangeressen die deze rollen vertolken zijn dan ook niet de minste. Het album begint met een nummer gezongen door Moya Brennan uit het tweede deel van ‘Excalibur’. Moya Brennan is vooral bekend van de band Clannad en heeft op verschillende ‘Excalibur’ albums meegewerkt. Op dit album staan er drie nummers die door haar gezongen worden: The Origins, Calling For You en Silver Moon. De volgende zangeres die we op dit album tegen komen is Maddy Prior, bekend van de Engelse band Steeleye Span. Prior werkte mee met het tweede ‘Excalibur’ album en zingt het prachtige Secret Garden. Karan Casey werkte ook mee aan het tweede ‘Excalibur’ album en neemt het nummer The Girl and The Demon voor haar rekening. Alle vrouwen tot nu toe op het album komen allemaal uit Engeland of Ierland maar Siobhán Owen woont in Australië. De vijfentwintig jarige zangeres is echter wel geboren in Ierland maar op 2-jarige leeftijd naar Australië verhuisd. Alan Simon moet onder de indruk zijn geweest van haar stem, volledig terecht trouwens, want we horen haar maar liefst vijf keer op dit album. The Last Lament Of A Fariy, There Is Someone, Yseult, A Prayer For My Lover en Dreaming Again komen tot leven door haar absoluut prachtige stem, waarvan A Prayer For My Lover echt het hoogtepunt is. De Engelse zangeres Jacqui McShee (van de band Pentangle) werkte net als Maddy Prior en Karan Casey mee aan het tweede ‘Excalibur’ album en zingt het nummer Sacrifice. Het nummer Sacrifice valt in eerste instantie muzikaal gezien niet echt op tussen de andere nummers van het album tot een minuut of drie in het nummer. Opeens pakt Alan Simon volledig uit en veranderd het nummer opeens in een echt rocknummer compleet met jankende gitaarsolo. Net als Siobhán Owen komt ook de volgende zangeres niet uit Engeland of Ierland. En is Siobhán Owen nog geboren in Ierland, Nikki Matheson is geboren en getogen in Canada maar woont wel sinds 1987 in Europa waaronder twaalf jaar in Frankrijk. Zo zal ze Alan Simon waarschijnlijk wel ontmoet hebben.
Net als de meeste zangeressen op dit album zingt zij maar één nummer: Morning Sun van het eerste ‘Excalibur’ album. Sonja Kristina kennen we vooral van de originele Engelse cast van Hair, waar ze het nummer Frank Mills voor haar rekening neemt. Voor ‘Excalibur IV’ neemt ze het nummer The Passion op die ook op deze release staat. En tot slot maakt ook Maite Itoiz haar opwachting op ‘Excalibur, Ladies Of The Lake’. Deze Spaanse zangeres is in Nederland niet echt heel erg bekend maar in bijvoorbeeld Duitsland weer wel. Dit komt omdat Maite in 2001 is getrouwd met haar grote liefde: John Kelly, van de Kelly Family. Met hem neemt ze veel nummers op en voor het ‘Excalibur IV’ neemt ze het nummer Dun Angus II op. En hiermee zijn we aan het einde gekomen van de lange lijst van zangeressen die aan het ‘Excalibur’ project hebben meegewerkt.

Als je het album beluisterd valt het meteen op dat de productie van zeer hoge kwaliteit is en dat het er live echt prachtig moet uitzien en klinken. Hopelijk besluiten Alan Simon en zijn team dat het tijd wordt voor een tournee van ‘Excalibur’ door Europa.

01. The Origins
02. Secret Garden
03. The Girl And The Demon