Recensie: AJ Ghent [J-Ent] – The Neo Blues Project (EP)

AJ Ghent [j-ent] – The Neo Blues Project (EP)
Format: Cd – Digital / Label: Ropeadope Records
Releasedatum: 16 maart 2018

Wie AJ Ghent ziet spelen( Youtube) ziet dat hij zijn gitaar op bijzondere wijze bespeelt. Deze speelwijze dat is een familie ding, als derde generatie lab- en steelgitaarspelers is dit hoe hij muzikaal is opgevoed. Zijn opa Henry Nelson, zijn oudoom Willie Eeasom en zijn vader Aubrey Ghent zijn alle bekende Lap en Steel gitaar bespelers. Zijn Opa Henry Nelson zelfs is de grondlegger van de Sacred Steel rhythmic style een traditie die zijn weg vond in de Gospel scene nog door veel steel en lab gitaristen wordt gespeeld. AJ Ghent is in deze traditie opgevoed en beheerst hij het lab en steel gitaarspel tot in de puntjes. Maar bovenal is hij daarnaast ook nog een fanatische zanger met een warm soul vol geluid, en daarbij schrijft hij ook nog prachtige liedjes.

Op deze EP staan zes nummers alle van een ongekende schoonheid, veelzijdig en vernieuwend. ‘The Neo Blues Project’ is een samenkomst van blues gospel soul jazz en funk, om met zijn eigen woorden te spreken “A sound I call neo or new blues, Neo blues incorperates rock, R&B and soulful melodies from the past with a glimps of the future”. In de toekomst kijken doet hij, hij brengt hier een EP met veel variatie, ijzersterke nummers in diverse stijlen.

De openingstrack Do The Rump!, dat in alles de neo blues uitstraalt en is wat Aj Ghent bedoelt. Een donkere groove, mystieke sound, knetterend gitaar werk en boven zijn prachtige stem. In Wash Ya Hair hoor je invloeden van Prince een van zijn inspiratie bronnen terug, soul funk, het swingt. Power is dan weer een andere kant zwaar bluesy, het rockt schuurt, gevolgd door Mercy, een diep ingrijpende tekst, prachtig gezongen. Je hoort in deze nummer wat je met een lap/steel gitaar allemaal kunt bereiken. Wat volgt is waarom ik AJ Ghent na het luisteren van deze cd bewonder, de ballad Long Lost Friend, samen met zijn vrouw Marla, brengt hij een nummer van ongekende schoonheid.

AJ Ghent, fantastisch stem, prachtige nummers, als deze artiest niet internationaal gaat doorbreken dan weet ik het niet meer. Iedere serieuze muziek liefhebber kan dit alleen maar omarmen, zelden dat je zo’n perfectie tegenkomt.

01. Do The Rump!
02. Wash Ya Hair
03. Power