Recensie: Acoustic Fingers – Look Before You Leap

Acoustic Fingers – Look Before You Leap
Format: CD – Digital/ Label: Roush Records
Releasedatum: 25 mei 2018

Dit album zou oorspronkelijk een soloalbum gaan worden van Rob Roush, gitarist van de band Crushing Ground. Maar nadat bassist Keith Uram (ook uit Crushing Ground) en percussionist-drummer Art Barlow hun bijdragen hadden geleverd werd besloten om het album onder de naam Acoustic Fingers uit te brengen.

Dit trio uit Delmont, PA, heeft dit album totaal akoestisch opgenomen maar het mooie is, dat je dat in sommige nummers niet eens in de gaten hebt. Zoals in de opener Love Is Kind, Life Is Cruel. Nadat de stuwende bas van Keith Uram het nummer in werking heeft gezet ontstaat er een felle hoekige rocker, die zo intens klinkt dat je gewoon vergeet dat het hier om een akoestisch trio gaat. Rob heeft een lekker rauw stemgeluid, dat klinkt als een mix van Bryan Adams en Kurt Cobain. Qua muziek zit het nummer ergens tussen Tom Petty, Crowded House en REM in. Een erg indrukwekkende opener. In Under A Hallowed Moon zitten wat Oosterse invloeden door de kletterende percussie en bij tijde raga-achtige melodie. Het trio mengt wederom pop en Americana in een stuwende swinger. Holes (In My Heart) is een mid-tempo nummer met een funky ritme.  Dit nummer kruipt op intense wijze richting het geluid van the Counting Crows (maar dan akoestisch!). In Your Light doet terugdenken aan de folky kant van Led Zeppelin. In dit nummer worden met grootste gemak folk met blues en Oosterse invloeden vermengd. Silent Friend is daarna een warme ballad waarin op zeer indringende wijze afscheid genomen wordt van een vriend. De folky Led Zeppelin geluiden duiken weer op in het dreigende Art Of The Heart. Hier worden ze gemengd met een haast grungy geluid, maar dan wel op de MTV Unplugged manier. In My Keep is een zeer hoekig bonkend nummer waarin een zeer intiem sfeertje hangt.
De blues steekt de kop op in in de countryblues boogie Friday Mourning. Een nummer, dat ondanks de akoestische invulling een zeer krachtig rockend nummer is. Waarom moet ik in Empty toch steeds aan Metallica’s “Nothing Else Matters” denken? Into The Fold is een sprankelende instrumental met heerlijk warme bas. Het album wordt afgesloten met het bluesy mid-tempo Birds Of A Feather waarin de jazzy bas een voorname rol speelt.

Laat de akoestische invulling van dit album je alsjeblieft niet tegenhouden om dit album aan te schaffen. Het is namelijk een album vol klasse nummers, dat ik van harte kan aanbevelen aan fans van het betere Americana werk en aan fans van het betere pop/rock werk!

01. Love Is Kind, Life Is Cruel
02. Under A Hallowed Moon
03. Holes (In My Heart)