Recensie: 8 Ball Aitken – Swamp Blues

8 Ball Aitken – Swamp Blues
Format: CD – Digital / Label: Extreme – RedRocker Records
Releasedatum: 2 februari 2018

Probeer je een landschap voor te stellen waar het zo ontzettend heet is dat je de lucht ziet trillen. Dat kan een woestijn zijn of een moeras. In elk geval is dit de perfecte setting voor de muziek van de Australische 8 Ball Aitken. Hij is een Australische singer-songwriter en (slide) gitarist die hier zijn negende album aflevert. En dit album staat vol met een broeierige mix van swamp blues, blues, country en Americana.

De broeierigheid komt je al direct tegemoet in de opener Apple Tree. Een J.J. Cale-achtig nummer met vibrerend gitaarspel en zachte ontspannen zang. Ondanks de hitte levert 8 Ball Aitken toch een stampende rocker af in de vorm van Lindy Loo. Het swamp geluid steekt hier de kop op. Je voelt als het ware de verstikkende warmte van de moerassen over je heen vallen in deze hypnotiserende rocker. Six Stringer is daarna een funky swamprock nummer met spaarzame maar wel degelijk groovende begeleiding. Een langzaam groovend nummer waarin de ene na de andere bluesgrootheid voorbijkomt.
Het hard priemende gitaargeluid van 8 Ball staat centraal in de felle bluesrocker Iron Horse dat vol rauwe slideriffs en rauwe, en tegelijkertijd lijzige, zang zit. In High Water schakelt 8 Ball over op de akoestische gitaar voor een langzaam vibrerende countryblues shuffle met een hoog J.J. Cale gehalte. Alsof het nog niet warm genoeg is komt er in Sugar In My Coffee nog een Caribisch geluid bij. Een hoog tropisch nummer met luie reggae trekjes dat extreem ontspannend werkt en zeer zeker suiker versmeltend is. Drop On By is een heel intiem akoestisch singer-songwriter nummer, dat qua melodie kan tippen aan het beste werk van Glenn Campbell.
Het geluid van swamprocker Tony Joe White is heel herkenbaar in het trillende funky Mama’s Cookin’ met bronstige rauwe gitaarlicks. Say You Love Me is daarentegen weer een luchtig swingende rocker met een bluesy karakter. Het J.J. Cale-achtige Sweet As You zit vol met ontstpannen tokkelende gitaar en soul orgel.
In tegenstelling tot de titel, Drunk And Stoned, trekt 8 Ball hier fel van leer in een rauw bonkende bluesrocker met niet meer dan messcherpe gitaarlicks, zang en gestamp. En als toetje krijg je ook nog een kazoo solo te horen!
Dit album wordt geheel in stijl afgesloten met het lui stampende swapnummer Love Makes The World Go Round waarin soulmuziek en Tony Joe White een verbond zijn aangegaan.

Mocht het in Nederland ook weer eens goed warm worden heb je met dit broeierige album alvast een perfecte soundtrack bij de hand.

01. Apple Tree