David Hidalgo, Mato Nanji en Luther Dickinson – 3 Skulls and The Truth

Format: CD/Label: Provogue
Release datum: 25 September 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Nineke Loedeman

3 Skulls And The Truth is een eenmalig samenwerkingsverband tussen Los Lobos gitarist David Hidalgo, Mato Nanji van Indigenous, en Black Crowes gitarist en North Mississippi Allstar Luther Dickinson. Drie die-hard gitaarslashers, die elkaar hebben ontmoet tijdens de Experience Hendrix Tour, bekend vanwege het samenbrengen van legendarische gitaristen als Buddy Guy, Kenny Wayne Shepherd, Eric Johnson, Steve Vai, Jonny Lang en anderen die hun tribute brengen aan gitaar icoon Jimi Hendrix. Het klikte gigantisch tussen de “3 Skulls” en er werd besloten om een album op te nemen.

Deze cd bevat 12 tracks speciaal voor dit album geschreven, door voornamelijk Mato Nanji en Luther Dickinson, vol met fijne, uitgebreide en stevige gitaarpartijen. Maar al heb je nog zulke goede gitaristen/vocalisten, zonder een gedegen ritme-sectie komt het absoluut niet uit de verf. Op dit album kunnen we rekenen op een wel heel goede basis, bestaande uit Jeff Martin op drums en Steve Evans op basgitaar.

Het album begint geweldig met Have My Way With You, geschreven door Luther. Een bijzonder lekker stampende en rollende opening. De Mississippi Blues invloed is goed te horen in dit nummer. Coming home daarentegen is een rockend uptempo nummer, met strakke drums en bas. Stuwende solo’s, de één nog mooier dan de andere. Absolute topper voor mij is The Wordly and The Divine (Mike Varney), met een donker en stevig intro, grommend gezongen door Luther samen met Mato, en oplopend naar een explosieve solo van Mato. Echt een kippenvel nummer. All I know is een pure bluesboogie, geschreven door Mato, met wisselende tempo’s en snerpende solo’s. Iets rustiger nummers als Still Looking en Cold as Hell zijn wel even een prettige afwisseling, maar bevatten desondanks een behoorlijk stevige ritme-sectie, en dan voornamelijk qua drumwerk. Vooral de laatste song zit boordevol riffs en echt mooie vocals.

Het gave van dit album is dat alle nummers gezongen worden door alle drie de mannen. Soms om de beurt, soms gezamenlijk. Dat geeft een bijzonder apart effect aan het geheel, want het zijn echt alle drie goede vocalisten! Hetzelfde geldt voor de gitaarsolo’s, de ene na de andere solo vliegt je de oren in. Het geluid klinkt vet en vol (uiteraard zou ik bijna zeggen) met zoveel gitaargeweld. Maar nergens is het te veel of te overdadig, en de mannen zitten elkaar dus echt niet in de weg. Ik kan me voorstellen dat het niet altijd goed hoeft uit te pakken, het samenvoegen van een paar gitaarpersoonlijkheden met ieder hun eigen stijl en manier. Maar op dit album pakt het in ieder geval wel goed uit!

Bijzonder aardig detail is dat alle gitaarsolo- en zangpartijen uitgesplitst en toegelicht zijn na te lezen in de binnenkant van de, overigens prachtige en informatieve, cd-hoes.

Het lijkt erop dat ieder evenveel invloed heeft uitgeoefend in de studio. De heren schijnen het erg naar hun zin te hebben gehad bij het opnemen van dit album, en dat is er zeker vanaf te horen. Maar goed, het zijn natuurlijk wel drie ervaren muzikanten die hier hun kunnen wel ruimschoots tonen. En ook al wordt dit project als eenmalig omschreven, deze samenwerking vraagt gewoon om een vervolg!

Voor liefhebbers van goed, stevig blues-rock gitaarspel is dit album een aanrader, en zeker niet te missen op dit album zijn: Have My Way with You en The Worldly and The Divine en Make it Right.

01. Have My Way With You
02. I’m a Fool