pitch-festival-2014

BANKS, FKA TWIGS, TINARIWEN EN MEER NAAR PITCH

Op vrijdag 4 en zaterdag 5 juli 2014 vindt de vierde editie van PITCH plaats op de meest stadse festivallocatie van Amsterdam: Cultuurpark Westergasfabriek. Vandaag worden elf nieuwe namen bekendgemaakt:

Banks houdt van een persoonlijke touch. Zo zet de Amerikaanse singer/songwriter haar diepste gevoelens om in bezwerende alt-r&b, rauw en intiem op zijn mooist geproduceerd met schurende beats en electronics. Knap, want Banks leerde zichzelf al op 15-jarige leeftijd spelen. Abel Tesfaye van The Weeknd was in elk geval meteen verkocht, en nam Banks en haar ep London mee op tour.

FKA twigs wordt al een tijdje luidkeels getipt door je favoriete airplay-pluggers, die on- en offline over elkaar heenvallen om je te overtuigen van de supernova-esque heetheid van haar ragfijne, triphoppy r&b. Zelf blijft ze daar nuchter onder, zoals haar vrienden en familie op het verstilde platteland van Gloucestershire dat van haar gewend zijn. Twigs gaat onverstoorbaar haar eigen weg, en slaat in haar ongrijpbaar spannende sound en hype-waardige video’s geregeld ineens de hoek om, soms in twee hartslagen van zonnig refrein naar klompvoetende bass. En op PITCH in één hypnotiserende liveset van het podium naar jouw airplay deze zomer.

Een halve eeuw geleden zongen Britse jongens over een magical mystery tour. Wanneer je mensen zou moeten uitleggen wat een album of een set van Theo Parrish met je doet, is dat eigenlijk de enige juiste omschrijving. De elektronische tovenaar uit Detroit neemt zijn luisteraars mee op een magische tour waarbij de grenzen tussen house, techno, jazz, soul en misschien zelfs klassiek compleet vervagen. Op PITCH speelt hij een live set.

De authentieke Toearegs van Tinariwen leerden elkaar begin jaren tachtig kennen in een Libisch trainingskamp, waar ze werden opgeleid tot soldaat. De muzikale nomaden vochten later zelfs zij aan zij in de eeuwigdurende strijd om een vrij Mali, een issue die ook nu nog doorklinkt in hun poëtische teksten. Tinariwen rockt zowel traditioneel Afrikaanse als elektrische instrumenten voor hun onnavolgbaar funky groovende woestijnblues, of assouf, zoals ze dat in hun taal Tamasheq noemen.

In Australië zijn tegenwoordig meer talentvolle producers dan koala’s te vinden. Wie al bij Flume en Chet Faker zit te likkebaarden, kan gelijk door met Ta-ku. Hij kan verrassen met eigen werk, zoals te horen is op zijn ep Songs To Break Up To, maar hij is ook een meester in het opknippen en verbouwen van andermans werk, wat weer goed te horen is op zijn Re-Twerk-series. In het werk van Ta-ku is de invloed van zijn grote voorbeeld J Dilla goed terug te horen, maar in de muziek van Ta-ku zit meer gekte.

Bij synthesizerfabrikant Korg hebben ze vast een altaartje voor Dorian Concept opgericht. Als de Oostenrijker tekeer gaat op zijn Microkorg lijkt muziek maken net zo simpel als het maken van een peuterpuzzel. “Doe mij ook zo’n apparaat”, zal iedere ambitieuze muzikant zeggen. Maar niemand doet het hem na, die heerlijke nummers die piepen, kraken, schokken, tikken en waar hij achteloos een prachtige melodie op de toetsen overheen gooit. Hij heeft er dan ook nogal wat uren pielend achter de apparatuur op zitten. Zo makkelijk als het lijkt, zo makkelijk zoekt de muziek een weg naar je oren, maar het geluid is complex en uniek tegelijk.

Kate Boy put met de ep Northern Lights alle goeds uit de Eighties, maar danst met beide benen op de dansvloeren in het hier en nu. De electropop van deze Zweeds-Australische band drijft op elastieken synths, stuiterende percussiepads en de glassnijdende vocals van Kate Akhurst. Die overigens maar deels verantwoordelijk is voor de bandnaam, want Kate Boy is vooral een collectief, waar alle leden samen schrijven en produceren. Live uit zich dat in een uniforme look en een vingerlikkend strakke show, waarbij zowel de boys als Kate voortdurend elkaars instrumenten delen én bespelen.

Veel Amsterdammers worden weinig vrolijk van toeristen, die op hun huurfiets midden over straat richting tramrails zwabberen. Danceliefhebbers binnen en buiten Amsterdam zullen één toerist echter met open armen ontvangen: het Britse talent met de naam Tourist. Hij brengt zijn muziek uit op het label van Disclosure en dat is een logische keuze voor muziek, waar de soul vanaf druipt en een onweerstaanbare beat samen met een weergaloze melodie iedereen de dansvloer op lokt.  Dit is een talent om in de gaten te houden, eentje die zowel live als op album door kan groeien tot een gevestigde naam.

Phon.o is niet bepaald van gisteren. Hij heeft een discografie die teruggaat tot 2000, maar ook al voor die tijd was de Duitser actief. In het Oost-Duitse achterland draaide hij begin jaren negentig al plaatjes samen met vriend Apparat. In de meer dan twintig jaar die daarop volgden, verkende hij allerhande stijlen en slingerde hij zijn muziek de wereld in via labels als Shitkatapult, Tigerbeat6, Boysnoize Rec. en 50 Monkeys. Het is ondoenlijk om de Berlijner op een stijl vast te pinnen. In zijn muziek en sets zit vaak techno, maar ook kan er tegendraadse dance, hiphop, grime en ander spul langskomen, dat de achterwerken doet bewegen.

Awanto3 kennen we allemaal. Misschien onder de naam Steven de Peven of anders als Rednose Distrikt, de groep die hij met maatjes Aardvarck en Kid Sublime had. En nu tuft de beste man met zijn Opel Mantra naar de dancepodia, met op de achterbank een aftandse MPC 2000-sampler. Awanto3 mag dan een grotere digibeet dan je opa zijn, achter een sampler is hij als een driesterrenchef, die je een moestuin geeft. Tel daarbij de uitmuntende muziekkeuze en maffe platen van onze landgenoot op, en je krijgt dancenummers waar dikke soul wordt gemengd met zo ongeveer alles; van house en techno tot bass en juke. En dat allemaal in een liveset op PITCH!

Sommige muziek snoert de monden van de hardst kakelende kippen in concertzalen. Bij optredens vanCloud Boat hoeft niemand te shhhhhsh’en. Dit is muziek, die meteen de aandacht trekt en waarbij je niets anders kunt dan roerloos luisteren. Het Londense duo is al sinds hun jeugd bevriend met James Blake. Cloud Boat doet het met een stem, een gitaar en een elektronische insteek. Zo zijn ze ook beland bij R&S Records, het legendarische label van Aphex Twin, Model 500 en Jaydee, dat met Blake, Vondelpark en Blawan een doorstart heeft gemaakt. De ijle elektronica van Cloud Boat past er perfect tussen.

PITCH 2014
Cultuurpark Westergasfabriek – Amsterdam
Vrijdag 4 juli 2014: 14.30 – 03.00u
Zaterdag 5 juli 2014: 14.00u – 03.00u
http://www.pitchfestival.nl/

Dagkaart vrijdag 4 juli: €47,50 (excl. servicekosten)
Dagkaart zaterdag 5 juli: €47,50 (excl. servicekosten)
Passepartout: €85,- (excl. servicekosten)
Kaartverkoop via: www.ticketmaster.nl/www.livenation.nl/ en 0900 – 300 12 50 (45 cpm).