Philip Sayce - Steamroller (cover)

PHILIP SAYCE – STEAMROLLER
Format: CD | Label: Provogue/Mascot Label Group | Datum Release: 27 Februari 2012

Tekst: Jeroen Bakker

De muzikale carrière van Philip Sayce is al in een vroeg stadium zeer succesvol te noemen.
Dat de in Wales geboren en in Canada opgegroeide gitarist over een bijzonder talent beschikt wordt al heel snel duidelijk. Via werkgevers als Melissa Etheridge en Jeff Healey, die hij overigens als zijn mentor beschouwde, bewijst Sayce het ook helemaal zelfstandig aan te kunnen op het in 2005 uitgebrachte solodebuut Peace Machine.
De solo-optredens van Sayce en zijn band zijn ronduit indrukwekkend te noemen en het is juist zijn reputatie als performer die het aantal volgelingen steeds maar doet toenemen. Met het uitbrengen van Steamroller, album nummer vier, is Sayce er wederom in geslaagd om enkele geweldige knallers aan zijn rijke oeuvre toe te voegen en wordt het hoog tijd dat ook het studiowerk nu eens de erkenning krijgt die het verdient.
In het begeleidend schrijven wordt zelfs gesproken over ‘a heavyweight sonic and emotional juggernaut fueled by Sayce’s unstoppable talent’. De neutrale luisteraar hoort echter een muzikant die op intense wijze in diverse stijlen voor een heel pure benadering kiest waarin ruimte genoeg overblijft om ook met technische skills te imponeren. Zo bevat het stevige Beautiful een funky vibe waarin de falsetto van Sayce een voorname rol heeft terwijl in Black Train onvervalst gebeukt wordt. Het instrumentale eerbetoon aan Aberystwyth, zijn Welshe geboortegrond laat nog eens overduidelijk horen in hoeverre de invloeden van de Britse gitaristen aanwezig zijn. Met Steamroller kan dus een breed publiek worden vermaakt. Waar het debuut duidelijk werd gekenmerkt door een bluesy aanpak, wordt tegenwoordig steeds vaker voor een bredere benadering gekozen. Niet langer blijkt Sayce het slechts van zijn, sterk door Hendrix beïnvloede, gitaarvirtuositeit te moeten hebben. Ook op het vocale vlak blijft hij in zowel het stevige Rhythm and Truth als het ingetogen en betoverend mooie Marigold ijzersterk overeind.

Tracks
Steamroller
Stung By A Woman