ROLLING STONES VERRASSEN MET TOEPASSELIJKE NIEUWE SINGLE

Tekst: Jeroen Bakker

“WE HOPE YOU ARE ALL KEEPING SAFE AND WELL…”

Met deze woorden introduceerden The Rolling Stones 23 april ‘Living In A Ghost Town’, het nieuwste wapenfeit van een, zoals men zegt, later dit jaar nog te verschijnen nieuw album.

Donderdagavond om 20.00 (CET) vond de wereldwijde presentatie plaats via diverse streamingdiensten en op YouTube waar de video te zien was.

Het is de eerste nieuwe single in bijna vier jaar, toen werd het van Eddie Taylor afkomstige ‘Ride ‘Em On Down’ uitgebracht. Het laatste zelfgeschreven eigen werk heeft zelfs nog langer op zich laten wachten. ‘Doom And Gloom’ verscheen in oktober 2012 op ‘GRRR!’, een verzamelalbum waarmee het 50-jarig jubileum van de band werd gevierd.

Zoals bekend is er vorig jaar gewerkt aan materiaal voor een nieuw nog uit te brengen album dat de opvolger moet worden van de in 2016 uitgebrachte blues-tribute ‘Blue And Lonesome’. Na het geslaagde en met een Grammy Award onderscheiden eerbetoon waarin de Stones een diepe buiging maakten voor hun blueshelden, werd er in Londen en Los Angeles in het grootste geheim gewerkt aan eigen composities. Nog niet eerder was er zo weinig bekend over de voortgang daarvan. De veronderstelling dat het een moeizaam proces is gebleken, lijkt inmiddels op waarheid te berusten. Welingelichte bronnen beweren dat er tientallen basis-ideeën zijn opgenomen, ruwe demo’s van jams. Een werkwijze zoals die bij The Rolling Stones in het verleden, en dus ook al vele decennia lang, gebruikelijk was. Slechts een klein deel hiervan zou eventueel gebruikt kunnen worden in de volgende fase. ‘Living In A Ghost Town’ zou dus tot de laatste categorie behoren en nu dus, op een voor de band zeer ongebruikelijk hoog tempo opgepoetst worden om het op dit moment uit te kunnen brengen.

The Rolling Stones - Living In A Ghost Town

 

Opmerkelijk zijn de verschillen in de verklaringen van de schrijvende partners.

Volgens Mick Jagger zou de track al ver voor de lockdown op de planken liggen en is alles met het grootste gemak tot stand gekomen: “Tussen alle tracks die wij hadden opgenomen bevond zich één nummer waarvan we dachten dat het zou passen in de tijd waarin we nu leven”, zo luidde zijn uitleg. Met enkele aanpassingen in tekst en arrangement is het ‘in afzondering’ ietwat bijgeschaafd en “Kijk nu, hier is het. Het heet ‘Living In A Ghost Town’ en hopelijk vinden jullie ‘m leuk”.

De verklaring van Keith maakt iets meer duidelijk. Met geen woord spreekt hij over een hoeveelheid nieuw bruikbaar materiaal. Er zou volgens hem februari vorig jaar in Los Angeles een basis-idee zijn ontstaan dat nog moest worden afgerond om eventueel voor het nieuwe album gebruikt te kunnen worden. “En toen stond plotseling de wereld op zijn kop en ‘the shit hits the fan’. We wisten dat we nu echt aan het werk moesten om dit te voltooien. Het moest hoe dan ook nu kunnen worden uitgebracht.”

Hoe het nu werkelijk zit blijft vooralsnog gissen. We kunnen in ieder geval stellen dat The Rolling Stones in zeer goede vorm verkeren zoals dat afgelopen week-end al te zien was tijdens het ‘One World-Together at Home’-gebeuren, waarin we voor het gemak het lucht-drum-geweld van Charlie Watts toch ook maar even meerekenen, en waarin een unieke en prachtige ingetogen, afzonderlijk van elkaar uitgevoerde ‘You Can’t Always Get What You Want’ te zien was.

Daarnaast is het goed om te zien dat de heren er in zijn geslaagd om met een sterke single te verschijnen waarmee opmerkelijk snel op de huidige actualiteiten is ingesprongen. De ingrediënten die je bij nieuw materiaal van de rockveteranen hoopt aan te treffen zijn aanwezig maar klinken tegelijk ook weer eigentijds. ‘Living In A Ghost Town’ is midtempo, schurkt tegen de reggae aan, ligt makkelijk in het gehoor en blijft mede door het refrein en de pakkende koortjes snel ‘hangen’. Dat er met een minimum aan mogelijkheden is gewerkt lijkt van geen kant te kloppen. Er is in de productiekamer namelijk flink bijgeschaafd en dat is jammer. Het gitaarwerk van Ron Wood en Keith Richards blijft herkenbaar maar heeft een minder prominente rol gekregen. Daarentegen is de kracht van Jagger’s vocalen opvallend sterk te noemen. Die hebben zelfs na een noodzakelijke grote onderhoudsbeurt van precies een jaar geleden maar nauwelijks aan kracht ingeboet. Sterk is ook zijn bijdrage op de bluesharp die een voorname rol vervult in de outro en geen moment doet vervelen. Dit alles maakt dit nieuwe werkje zeer aangenaam om naar te luisteren.

Zonder de urgentie nog iets te hoeven bewijzen is er bij toeval iets ontstaan waarmee het vizier met een gerust hart op de toekomst gericht kan worden. Wanneer alle resterende, nog niet afgeronde tracks op deze bijzondere wijze en met een zelfde zorg worden voltooid dan kan de wereld met een groot genoegen uitkijken naar de langverwachte opvolger van ‘Blue And Lonesome’. Bijkomend voordeel van de uitgestelde tournee is wellicht dat er nu meer tijd kan worden besteed aan het nieuwe album. En maak je over Mick Jagger geen zorgen want die gaat gewoon door, pandemie of niet: “If I want a party, It’s a party of one.”

Op dit moment is de nieuwe single alleen te streamen en te downloaden maar ‘Living In A Ghost Town’ is vanaf 26 juni verkrijgbaar op 10” oranje vinyl maar via de online winkel van The Rolling Stones is deze exclusief in een paarse uitvoering beschikbaar. De cd-editie wordt uitgebracht op 29 mei.

https://rollingstones.com/

Foto New Music from the Rolling Stones out now!


Ook op Blues Magazine ...