Joe Louis Walker – “Between A rock And The Blues”
Label: DixieFrog
Formaat: CD
Datum release: september 2009

Joe Louis Walker Between A Rock And The Blues

Ja vrienden, sommige mensen kunnen gewoon het zich permiteren om heel snel een album uit te brengen, na een vorige plaat, maar dan moet je wel wat in je mars hebben. Wel de man, waar we het over gaan hebben, heeft dat vooral ook. Hij is een icoon in de Blues Scene als je het mij vraagt, en hij onderscheidt zich werkelijk van iedereen op dat gebied. San Francisco man Joe Louis Walker is een artiest die zich niet in een hokje laat duwen, maar doet gewoon altijd zijn eigen ding. De stijl is uiterst variabel, en de bronnen die aangeboord worden zijn de Chicago Blues, met heel veel Jazzy, Funk en Soul invloeden, en een Power Performance. Vorig jaar leverde hij met zijn album “Witness To The Blues” een parel af, met bijdrages van Shemekia Copeland en Duke Robillard en nog een stel vrienden. Daarna ging onze vriend op tournee, en de gig’s van Tiel, Cuyk e.d. staan mij nog heel vers in het geheugen moet ik U zeggen, want die man is werkelijk weergaloos.

Welnu er is dus nu een nieuw album (echt waar), en oei , wat worden we weer verwend door onze meester. het is wederom een plaat, die alle kanten weer op gaat, maar vooral zijn gitaar werk is fenomenaal, en hefitg, waarbij ik ook op merk, dat Joey’s stem ook heftig klinkt, en af en toe veel angst uit straalt. Bang voor The Evil days To Come?

Het album is wederom geproduceerd door Duke Robillard, die natuurlijk ook speelt op dit album, tesamen met weer een aantal top mensen, als Bruce katz-Piano-Organ, Doug james- sax, Sugar Ray Norcia-Harp en nog een aantal, die dit album wederom laten sprankelen.

Joe Louis Walker bewijst weer een hele grote te zijn in de songs, maar ook in de nummers die niet van hem zijn, en geschreven zijn door Ray Charles- “Blackjack”, Muraly Coryell-“Way Too Expensive”, maar zijn eigen nummers zijn ook weer helemaal goed natuurlijk. Luister maar eens naar het vreselijk intensieve “If There’s A Heaven”, met duivels gitaar werk of “I’ve been Down”, wat een beetje weg heeft van “Beware” van onze eigen Barrelhouse, maar werkelijk swingt als een trein. “Hallways” is een slow blues van heel hoog formaat, waarin Joe laat zien, dat hij een uitmuntende gitaarspeler is, die vooral speelt met sounds, fantastisch gewoon Als laatste noem ik dan nog de track die geschreven is door dierbare vriend Fat Harry Van Dorth en zijn vrouw- “Send You back” en “Prisoneer Of Misery” met dat ongekende soundje van Joe. Een album waardoor ik me naar boven wil laten transporteren, als Joe Louis mee gaat… “That is If There Is One”? Weergaloos album gewoon, en hij komt volgend jaar weer, Hiep Hoera- ik ben er bij!
(Frank van Engelen)

01. I’m Tide
02. Eyes Like A cat