Joan Armatrading – “This Charming Life”

Artiest: Joan Armatrading
Label: Hypertension Music
Format: CD – Digi-pack with Booklet
Datum release: 8 Maart 2010

Joan Armatrading - This Charming Life (CD)

Typisch iets voor Joan Armatrading om na Into The Blues uit 2007 het roer weer volledig om te gooien. In tegenstelling tot wat er op dit prachtige werkje te horen viel laat het twintigste album This Charming Life een veel toegankelijker geluid horen waarbij de nadruk nu op pop/rock ligt. De Britse van wie gezegd wordt dat ze lastig is om mee samen te werken, heeft zelf alle muziek geschreven en ingespeeld waardoor dat probleem handig is omzeild (tijdens de aanstaande tournee die gelijktijdig met de release van This Charming Life valt laat Armatrading zich overigens wel begeleiden door muzikanten).

Nog altijd beschikt deze eigenzinnige artieste over een zeer krachtige stem en ook op gitaargebied valt er genoeg te beleven zoals in de freakey, spacey solo tijdens Best Dress On te horen valt. Toch zijn niet alle songs even sterk en is Cry, de afsluiter van het album, ronduit teleurstellend te noemen. Zou deze tijdens haar voorlaatste album zijn opgenomen…wellicht waren de verwachtingen ietwat te hoog gespannen. Hoopgevend is echter het plezier dat duidelijk merkbaar aanwezig is hoewel de teksten anders doen vermoeden en de hoofdpersoon zichzelf afvraagt ‘Am I an average Joe’ zoals in Goddess of Change.

Dat de immer sociaal bewogen Armatrading naast alle officiële aangelegenheden, met het in ontvangst nemen van diverse onderscheidingen, überhaupt tijd heeft kunnen vrijmaken om een album op te nemen mag als hoogst opmerkelijk worden beschouwd. Het wordt allemaal duidelijk als je de inlay erbij pakt waarin de fascinatie voor muziek door deze rasmuzikante wordt verklaard. Muziek maken is mijn passie en er is niets wat ik nog liever doe: I feel fortunate that I live This Charming Life.
(Jeroen Bakker)

01. This Charming Life
02. Love Love Love