In Nederland hebben al meer dan tienduizend concertbezoekers kennis gemaakt met de Britse zangeres Jo Harman terwijl haar debuutalbum ‘Dirt On My Tongue’ slechts enkele weken verkrijgbaar is. Een album dat bij bluesfans in de smaak blijkt te vallen maar ook bij liefhebbers van jazz, soul, gospel en country. Het is nog maar het begin want er staan in Nederland enkele belangrijke gebeurtenissen te wachten voor deze getalenteerde dame die in haar thuisland door zowel publiek als media op handen wordt gedragen. Ze blijkt bovendien niet vies te zijn van een lekker drankje…
Hoogste tijd dus om eens nader kennis te maken…

jo-harman

Tekst: Jeroen Bakker

Jo staat op het punt om af te reizen naar Frankrijk waar ze zaterdag op een prestigieus jazzfestival acte de presence zal geven. Ze heeft dan tussendoor nog een optreden gedaan in Southsea waar de kleine Bullfrog Bluesclub een dampende set krijgt voorgeschoteld. “Het maakt mij niet zoveel uit of ik op een festival speel of in een kroeg, zolang het publiek maar naar mijn muziek luistert”, aldus Harman.
Onlangs konden Nederlandse fans van The Cranberries en Simply Red-zanger Mick Hucknall in de Heineken Music Hall genieten van haar krachtige vocalen toen ze samen met gitarist Mike Mayfield, als akoestisch duo de grote, kille zaal mocht opwarmen. Volgende week is Paradiso aan de beurt waar ze het podium zal delen met Johnny Winter. “Uiteraard ken ik hem van naam en ik weet ook dat hij een echte blueslegende is maar, en nu schaam ik me een beetje, van zijn muziek ken ik werkelijk helemaal niets. Razend nieuwsgierig maar bovenal apetrots ben ik dat ik voor hem mag openen”. Ze slaakt een kreet van verwondering als ze hoort dat het overbekende gitaarintro van Muddy Waters’ ‘Mannish Boy’ uit 1977 afkomstig blijkt te zijn van Johnny Winter.

De muziek van Harman en haar band blijkt werkelijk overal tot zijn recht te komen. Afhankelijk van waar we spelen passen we de set enigszins aan. We schakelen probleemloos over van een jazzy benadering naar een ruigere blues-aanpak. Wel blijkt ze een uitgesproken voorkeur te hebben voor zitplaatsen in plaats van staanplaatsen.
“Bij The Cranberries waren uitsluitend staanplaatsen beschikbaar en dat betekent dikwijls meer drukte in de zaal. Bij zowel Don McLean in het Carré-theater als de optredens van Mick Hucknall moest men zitten. Men heeft dan beduidend meer aandacht voor je teksten”.
De zelfgeschreven teksten van ‘Dirt On My Tongue’ zijn vrijwel allemaal zeer persoonlijk. Vooral ‘Sweet Man Moses’, dat zij drie jaar geleden heeft geschreven en opgedragen aan haar overleden vader, blijkt veel indruk te maken. “Na de optredens neem ik meestal even de tijd om een praatje te maken met de mensen en om eventueel iets te signeren. Juist dan merk je wat jouw teksten voor anderen kunnen betekenen. Ik vind het heel bijzonder wanneer mensen iets herkennen in jouw muziek. Daar heb ik nooit bij stilgestaan toen ik het schreef en vervolgens ging opnemen”. Ze is heel erg blij met het Nederlandse publiek tijdens de optredens. “Je merkt echt dat ze hier beleefd zijn en heel veel interesse tonen in wat je te zeggen hebt”. In haar enthousiasme laat ze ontvallen dat vandaag het optreden op Parkpop in Den Haag is bevestigd.

Een Engelse recensent omschreef zijn eerste kennismaking met de muziek van Jo Harman als een heerlijke ‘vintage Rioja’. Ziet ze dat zelf ook zo of zou ze zich liever geassocieerd zien met een, meer bluesgerelateerde drank als whiskey? “Dat is de eerste die bij me opkomt maar ik HAAT whiskey. Is een cocktail ‘blues’ genoeg? Cocktails zijn ‘fancy’. Of nee, doe maar een ‘Wodka on the rocks’. Weet je wat? Het wordt iets met Prosecco, maar dan wel met een bite….”.

Jo Harman Tourdata

9 Mei – Klomppop Festival, Ovezande
30 Juni – Parkpop, Den Haag
24 Augustus – Culemborg Blues Festival, Culemborg

Houdt de concertagenda in de gaten voor meer data…

Website artiest: www.joharman.com