Interview: Voltage

Veel kleine podia zijn al eens onveilig gemaakt door de stevige boogierock van Voltage maar dat de band ook de hand niet omdraait voor 5000 of meer toeschouwers zagen we enige tijd geleden bij een optreden van Miss Montreal in de HMH, tegenwoordig bekend als AFAS Live. De afterparty van Status Quo op dezelfde locatie werd door de aanwezigheid van Voltage één van de drukst bezochte ooit en daarnaast zijn grote festivals als Paaspop of Zwarte Cross inmiddels ook geen onbekend terrein meer voor het viertal. Zanger/gitarist Dave Vermeulen wist zelfs al eens indruk te maken voor heel televisiekijkend Nederland tijdens zijn optreden in het populaire programma ‘The Voice of Holland’. Vorige maand verscheen ‘Around The Bend’, het tweede album van de Brabantse rootsrockers waarop weliswaar de bekende Voltage-sound te beluisteren valt maar we ook een band horen die zich, sinds de oprichting in 2011, enorm heeft ontwikkeld. Met gitarist Gijs Heijnen en bovengenoemde leadzanger/gitarist hadden wij onlangs een afspraak tijdens de persdag in het hoofdstedelijke Backstage Hotel.

Tekst: Jeroen Bakker

De shows van Voltage maken veel reacties los. In Nijmegen vond vorige maand de aftrap plaats voor de Popronde 2017, het grote rondreizende muziekfestival waar allerlei nieuwe bands zich in diverse steden kunnen presenteren. De planning kon niet beter. Het nieuwe album is zojuist uitgekomen en op al die locaties in het land kan het publiek kennismaken met de live-uitvoering van ‘Around The Bend’. “Men is enorm enthousiast over het nieuwe en grotendeels nog onbekende materiaal. Van de band wordt overal veel verwacht en ook het improvisatievermogen wordt daarbij op de proef gesteld. De bedoelde locaties bestaan in dit geval dikwijls uit een klein podium in een stampvolle kroeg. Het is zeker niet altijd even gemakkelijk, en allesbehalve comfortabel, maar het heeft absoluut een bepaalde charme. Je staat bijna tussen het publiek te spelen. ”Hoewel de kracht van Voltage vooral tijdens de optredens optimaal tot zijn recht komt blijken de heren in de studio eveneens hun mannetje te staan zoals bij beluistering van bovengenoemde album wordt aangetoond.

Dat Dave heeft deelgenomen aan The Voice betekent niet alleen een positieve impuls voor de naamsbekendheid van Voltage maar leverde eerder ook al een samenwerking op met producer Guido Aalbers, een collega van Sanne Hans, beter bekend als Miss Montreal en in het populaire programma jurylid/coach van de talentvolle deelnemers. Vermeulen maakte graag gebruik van de gelegenheid om in contact te komen met deze producer: “De eerste ontmoeting was tijdens een opname in The Voice waarin hij met Bertolf bezig was. Toen ik hem vervolgens in de studio aan het werk zag wist ik meteen dat hij de juiste man was om ons nieuwe album op te nemen. Wat mij opviel was dat hij precies weet te zeggen wat ik wil horen. Ik dacht als ik dat nou eens bij de band ook voor elkaar kan krijgen… Ik moest hem gewoon aan Voltage voorstellen.”

Aalbers en Miss Montreal hebben de band van allerlei handige tips voorzien. “Het is niet alleen het verzorgen van de juiste sound in de studio maar ook op het gebied van het schrijven van teksten of bijkomende zaken zoals promotie-activiteiten hebben wij veel aan hen te danken. Hij heeft veel ervaring en wist daardoor, hoewel wij wel een bepaald idee hadden wat wij wilden, toch de lat steeds weer een ietsje hoger te leggen en er het maximale bij ons uit te halen.” Gijs vult hem aan: “Daarnaast beschikt Guido over ‘een ouderwets arbeidsethos’ waardoor wij in heel korte tijd al veel materiaal hadden opgenomen. Het komt er volgens hem op neer dat je moet doorpakken als je de juiste flow te pakken hebt. Hij heeft ‘de juiste oren’ en hij wist daardoor ons geluid precies op de juiste wijze vast te leggen. Hij beschikt bovendien over een gehoor dat nooit vermoeid raakt waardoor je in de studio lekker ‘door kan pompen’. Mede door zijn toedoen heeft het rechttoe rechtaan beukwerk plaatsgemaakt voor een breder geluid maar daarnaast zie je bij ons eenzelfde direkt-in-je-gezicht-manier van doen terug zoals je die ook ziet bij een band als Bökkers waarmee hij ook heeft samengewerkt. Ik vind dat persoonlijk supercool. Guido en Voltage zijn in veel opzichten een perfecte match gebleken.”

Voltage is met het album een nieuwe weg ingeslagen zonder zich al te veel te vervreemden. De band is door de vele optredens goed op elkaar ingespeeld en durft nu nog meer dan op het debuut de vleugels te spreiden. “De fans van het eerste uur hoeven niet ongerust te zijn hoor want de Boogie is zeker niet helemaal verdwenen. We hebben het met de Southern Rock en Americana uitgebreid. Voor mijn gevoel was het tijdens de live-optredens wat teveel van hetzelfde en dat maakte het soms net iets minder spannend om het te spelen. Wanneer we zomaar op een avond met elkaar zijn en plaatjes draaien komen er juist ook veel verschillende leuke dingen voorbij. Ik dacht op een zeker moment dat het misschien goed zou zijn om dat met de band ook eens te proberen. Als daar de passie ligt is het natuurlijk te gek om dat zelf te kunnen doen.”
De invloeden van de twee zijn weliswaar divers maar zijn voornamelijk uit de rock-hoek afkomstig. Gijs is opgegroeid met de muziek die zijn vader hem liet horen. “Ook de jaren tachtig trash-metal van mijn neef hield mij enorm bezig.” Dave blijkt een enorme liefhebber te zijn van Status Quo maar het wekte ook geen enkele verbazing dat hij zich vorig jaar begaf tussen diverse Nederlandse bekende muzikanten voor een acht shows tellende Lemmy-tribute. “Mijn pa is een die-hard Status Quo-fan en dat werd thuis veel gedraaid. Ondanks dat het nooit een verplichting was ga ik al sinds mijn vierde mee naar concerten. Meestal zat ik op de schouders van mijn vader.”

‘Around The Bend’ bevat een allesbehalve ‘radio-vriendelijk’ geluid maar de band grijpt alles aan om de Voltage-sound aan de man te brengen. “Deze muziek moet bij de juiste mensen terechtkomen”, aldus Gijs die tevens verantwoordelijk is voor het prachtige hoesontwerp waarop vier bebaarde bandleden als stoere Southern-rockers staan afgebeeld. Het album, dat ook op vinyl-formaat verkrijgbaar is, zou niet misstaan in de jaren-zeventig-bakken tussen meesterwerkjes van The Allman Brothers en Lynyrd Skynyrd. “Deze band heeft zich echt enorm ontwikkeld”, aldus Dave. “We zijn er supertrots op.” Gijs: “Het zou voor mij heel veel betekenen als wij deze muziek bij een jonger publiek kunnen brengen. Kijk bijvoorbeeld naar The Grand East en DeWolff, die zijn daar ook aardig in geslaagd. We zitten nu qua stijl wel in de richting waarnaar we op zoek zijn geweest. Ook die Americana-invloed is heel bepalend geweest maar ik vind het ook belangrijk dat het geluid van Voltage herkenbaar is gebleven. Ik denk dat Voltage nu klinkt zoals het moet klinken. Het zal zeker wennen zijn voor de fans van het eerste uur maar de reacties zijn tot nu toe overwegend enthousiast. Ik maakte mij daar aanvankelijk best wel zorgen over.”

Hoofdzakelijk schrijft Dave de teksten en voorziet die veelal van een persoonlijk karakter. De verhalen over Pistol Pete en die over een lokale bekendheid met de naam Dirty Harry zijn boeiend, hilarisch en, zo blijkt uit het gesprek, niet helemaal gebaseerd op fictie. Vooral Harry blijkt een ronduit omstreden figuur te zijn. Gijs besloot er iets over te schrijven: “Harry woonde bij ons in de buurt en bij hem thuis vonden regelmatig vreemde gebeurtenissen plaats die het daglicht niet konden verdragen hem deze bijnaam bezorgden.” Toch is er één track bij die er meteen uitspringt. Het is ‘Joelle’, de prachtige, bijna epische afsluiter van het album en blijkt eveneens afkomstig te zijn uit de pen van Gijs. Het bevat, in tegenstelling tot bovengenoemde titels, een ronduit serieus onderwerp. Het gaat over het verlies van dierbaren.
“Vorig jaar overleed in onze vriendengroep Joelle, een goede vriendin. Iedereen heeft iets bijgedragen om een waardig afscheid voor haar te kunnen bewerkstelligen. Zo hield de een zich bezig met het ontwerp van de kist en zorgde de ander er voor dat zij mooi werd opgebaard.”
Gijs schreef dus de tekst voor het nummer dat naar haar werd vernoemd. “Ik heb daarin beschreven wie zij was en hoe zij in het leven stond. Het voelde fijn om het op deze manier, noem het maar, van mij af te schrijven en het te kunnen verwerken.”

Het gevoel van trots over de totstandkoming van het album overheerst maar heel ver vooruit kijken doen de heren niet. “De wens is om volgend jaar een uitgebreide clubtour te kunnen doen en daarop aansluitend willen we graag het festivalseizoen in stappen. Voorlopig richten wij ons volledig op de optredens tijdens de Popronde”, klinkt het enthousiast maar bescheiden. Wij waren al eerder onder de indruk van de kwaliteiten waarmee Voltage de Nederlandse podia bestormde maar met de release van ‘Around The Bend’ heeft het bovendien nog eens aangetoond dat we ons over de toekomst van de rockmuziek in Nederland absoluut geen zorgen hoeven te maken.

Website artiest: www.voltage-rocks.com


Ook op Blues Magazine ...