In Gesprek Met…. Voltage

Jan Rot zong ooit: “God straft, wie rocker in Nederland wil zijn”, maar dat het nog eens zo beroerd zou worden had zelfs hij nooit kunnen voorzien. Het staat er slecht voor. Ook al zou je niet willen, je ontkomt er niet aan om het er toch over te hebben. De onzekerheid houdt iedereen in zijn greep en de gevolgen zullen nog lang merkbaar zijn. Ook de muzikanten in Nederland worden niet gespaard. Zien we al jaren lang een daling in de verkoopaantallen van geluidsdragers, vallen plotseling alle optredens ook nog eens weg. Met Dave Vermeulen vond onlangs een interessant onderhoud plaats naar aanleiding van de release van ‘It’s About Time’, het derde album van Voltage dat vanaf vrijdag 1 mei officieel verkrijgbaar zal zijn. Gebleven is het authentieke geluid met daarin alle rootsverwante elementen verwerkt die je graag hoort in de integere rockmuziek. ‘Blijf jezelf, oprecht, volg de weg die je voor jezelf hebt uitgestippeld en geef nooit op’, dat is kort samengevat waar het op dit album allemaal om draait. De zanger/gitarist en frontman van de band uit Helmond probeert zelfs in deze zorgwekkende situatie de positieve kanten van het muzikantenbestaan te belichten want uiteindelijk is er de muziek die verbindt…

Tekst: Jeroen Bakker

Ruim anderhalve maand geleden vond de eerste van twee geplande try-out-optreden plaats. In STECK Podium te Delft voor een select publiek van maximaal 100 mensen. Daar zou het bij blijven. Het album was al gereed, de touragenda goed gevuld en Voltage bleek er klaar voor te zijn om het nieuwe werk live aan het publiek te presenteren. Ondertussen waren de gemeenten er al over uit. Alle horeca en aanverwante sectoren zullen voor onbepaalde tijd worden lamgelegd. De tournee die dient om het nieuwe album onder de aandacht te brengen moest noodgedwongen worden uitgesteld maar voor Voltage vormt dit geen enkele belemmering om toch nieuwe muziek uit te brengen. Vermeulen legt het haarfijn uit: “We waren natuurlijk al enige tijd bezig met de plaat en alle daarbij voorkomende voorbereidingen en je kunt dat niet zomaar blijven uitstellen. De vraag naar nieuwe muziek was bepalend. Er bleek echt behoefte te zijn. Mensen vragen echt naar nieuwe muziek omdat het een verbindende functie heeft. Muziek brengt mensen bij elkaar. Juist in deze tijd blijkt dat nodig. Men haalt er steun en kracht uit. Ik denk dat men er dit soort dagen ook speciaal de tijd voor neemt om het allemaal goed op te nemen want ja, je bent nu toch thuis dus maak je er tegelijkertijd even een moment van om te kunnen relaxen. Je gaat er nu even lekker voor zitten en kiest bewust iets uit om naar te luisteren in plaats van even snel door een lijstje via een streamingdienst te shuffelen. Bovendien was er ook aandacht voor onze muziek op de radio dus dat was voor ons genoeg reden om toch de release van ‘It’s About Time’ door te zetten.”

Van de elf zelfgeschreven tracks valt bij de eerste beluistering vooral ‘Wild & Blue’ op. Het gaat over een verloren liefde of over iemand die er niet meer is. Er wordt een situatie beschreven zoals die nu wereldwijd aan de orde is. Onbedoeld had de band dus plotseling een actueel thema te pakken. Vermeulen legt uit: “Ik heb het niet eens heel lang geleden geschreven maar het is wel heel toevallig dat we juist nu in een wereld zitten die we niet kennen en waarin we toch allemaal een weg moeten vinden. Het gaat er om dat je je daardoor niet uit het veld laat slaan. Het gaat er ook over dat je iets probeert te herinneren zoals het was. Ik hoop echt dat de mensen aandacht besteden aan de teksten en ons verhaal begrijpen zoals wij het hebben beschreven.”

 

De muzikale richting waarin Voltage zich voornamelijk begeeft doet haast vermoeden dat de heren in een verkeerd tijdperk zijn geboren. “Misschien wel ja, wij zijn dan ook niet bepaald mainstream en dit biedt ons daarom de mogelijkheid om ons te onderscheiden. We hebben nu in ieder geval wel de muziek waar wij van houden en die ons inspireert wanneer wij het zelf willen maken.” In een vorig gesprek met Dave spraken we over de We Won’t Back Down Tour, een muzikaal eerbetoon waarin het werk van Tom Petty centraal staat, dat een behoorlijk succes bleek te worden. Hij kijkt er met grote voldoening op terug. “Het was toen een moment waarop mijn gevoel mij vertelde dat ik meteen met het werk van Tom Petty aan de slag moest gaan, om zijn muziek op een waardige wijze onder de aandacht te brengen. Uiteindelijk werd de voorjaarstournee nog aangevuld met een latere tour omdat het de mensen duidelijk beviel. De intentie was, toen we er mee begonnen, dat we een paar optredens zouden doen om te kijken of het zou aanslaan. Natuurlijk hoopten we dat het aantal optredens zou toenemen en we dus de tour konden uitbreiden. Er ontstond een sneeuwbal-effect en andere zalen gingen plotseling ook vragen naar de mogelijkheden dus toen kwam er nog een tour in het najaar.” Niet vreemd dus dat het nieuwe ‘She’s Gone Like The Wind’ een heel mooi nummer blijkt te zijn dat Tom Petty nooit heeft geschreven. “Dat je iets van hem terug hoort op het nieuwe album is niet zo gek aangezien we nog maar vers uit die tribute-tour kwamen en Ruard en ik al begonnen met het schrijven van materiaal voor het nieuwe album. Wanneer je dan ook nog een 12-string-gitaar gebruikt dan zijn die invloeden natuurlijk al snel duidelijk. Hetzelfde geldt ook voor ‘I’m Still Waving Goodbye’. Zeker wanneer je een beetje bekend bent met zijn werk dan herken je het al snel denk ik. Het is overigens niet zo dat je zomaar uit het niets een Tom Petty-song gaat schrijven hoor, dit gaat gewoon onbewust.”

 

Toen we na de voorbereidingen voor ‘It’s About Time’ naar de studio zijn gegaan om alles op te nemen, wilden we terug naar de tijd waarin de liefde voor muziek voor ons pas echt is begonnen. Dus met zijn allen in één ruimte met bas, drums, gitaren en zang, ‘press and record’ en gaan. We willen dat je een band hoort en het gevoel hebt dat je er zelf bij bent of, als het ware, getuige bent van een soort privé-concert. Het overgrote deel is in één take opgenomen. Het ging in de studio niet zozeer om de technische aspecten zoals de juiste akkoorden, maar het ging ons echt om de juiste feel. We hebben een en ander uitgeprobeerd om maar het juiste gevoel te kunnen krijgen en die magie vast te leggen. Kijk, in een studio liggen allerlei verleidingen op de loer om alles tien keer op te nemen of laagjes toe te voegen en alles te laten ontploffen. We hebben nu gezegd: “Jongens we zitten zes dagen lang met elkaar opgesloten in de studio en als we er uit komen moeten er elf songs klaar zijn.”

De band heeft maar kort van die ‘vrijheid’ kunnen genieten want ‘de lockdown’ kwam sneller dan verwacht. Niks tourbus en het hele land door om met z’n allen van optreden naar optreden te gaan, geen dampende clubs waar het zweet langs de muur naar beneden druipt of festivals waar de tentharingen er uit knallen en al helemaal geen uitzinnige fans vooraan bij het podium. In plaats daarvan kwam er iets unieks en zeker ook iets heel moois op het pad van de band. Onder aanvoering van toonaangevend radioman Rob Stenders, de DJ die Voltage als één van de eersten in de gaten had, werd alles in het werk gesteld om het eerste Nederlandse Online-Festival te organiseren. De bedoeling hiervan was om, zoals Stenders het prachtig verwoordde: “symbolisch de vele Nederlandse artiesten die op dit moment een hard podium onder de voeten missen, te veel vrije tijd hebben, en in sommige gevallen het biologische spaarvarken volledig moeten slachten en opeten”, te ondersteunen. Op de affiche voor 27 maart stonden al namen als Judy Blank en Pablo van DeWolff, Ilse DeLange, Danny Vera, Tim Akkerman en Elske DeWall. “Een superidee”, aldus Vermeulen: “Na enkele eerdere sessies op de radio met de vorige platen, pikte hij ons nu op en werden we zijn ‘Ego-tip van de week’. Een week later werd bekend dat er een bijzonder festival zou gaan plaatsvinden. Wij moesten daar hoe dan ook bij zijn vonden we, het is tenslotte hoog tijd dat er rock uit Nederland op de radio te horen is, en daar hebben we dus alles aan gedaan. We hebben gezegd dat we de mensen van dat festival wilden spreken want wij zijn ‘Ego-tip’ dus of dat even geregeld kon worden. Met andere woorden: Hoe gaan we dat doen? Bovendien gaat het om een festival voor Nederlandse bands en dat vinden wij een waanzinnig goed initiatief. Het is echt een drama voor veel muzikanten. Nederland Muziekland ligt als het ware op zijn gat en het kan nu echt niet meer. Er moest iets gebeuren. We kregen de kans, hebben die met beide handen aangepakt. Zoiets moet je dus zo goed mogelijk willen doen, wilden onszelf van onze beste kans, dus goed voorbereid, laten zien. We waren al eerder begonnen met de voorbereidingen voor de tour dus dat zat wel goed. In onze eigen kring hebben we toen rondgevraagd en Bob de Wit van de Super-Nova Studio in Eindhoven bereid gevonden om daarbij te helpen. Hij was al bezig in De Effenaar waar iedere avond de Isolation-Sessions worden opgenomen om te kunnen streamen. Beeld en geluid was daar prima in orde. Hebben we aan de vooravond in de Super-Nova Studio ‘Wild and Blue’ voor de radio-uitzending gedaan en vervolgens vanuit De Effenaar meegedaan op het Online Festival. We hebben heel goede reacties gekregen van de mensen van Radio 2 over hoe we het hadden geregeld, hoe het er uit zag en hoe het klonk. Een rockband uit Nederland op zo’n platform en op diezelfde dag ook nog ‘Wild and Blue’ uitgeroepen zien worden tot NPO 2’s TopSong, dat is dus echt super om mee te maken en we hebben er later die avond dan ook een paar flesjes bier op gedronken. Ik schrijf geen radio-vriendelijke muziek snap je? Ik schrijf wat er in mij opkomt en hoop vervolgens dat het aanslaat. Nou dit alles heeft ons tot nu toe veel goeds gebracht. En nu proberen we door te pakken. We zijn overtuigd van ons eigen kunnen maar het moet wel gehoord worden en als het dan ook erkenning krijgt dan is dat heel fijn.”

Vermeulen is optimistisch: “Nadat de eerste vastgelegde optredens werden uitgesteld zijn er bij het verzetten daarvan ook nog optredens bijgekomen dus dat biedt ook veel perspectieven. De plannen voor de korte termijn zijn voornamelijk gericht op het voeden van online-content. Kleine sessies opnemen en live-dingetjes, akoestische optredens voor YouTube of net wat andere versies opnemen, dat soort dingen. Kortom allerlei manieren om Voltage onder de aandacht te brengen en we hebben het daar best wel druk mee. We maken het er beste van en het beste wat wij kunnen is muziek maken.”

Vrijdagavond zal er een feestje gevierd worden op het YouTube-kanaal van de band:

Countdown 2️⃣dagen tot ‘It’s About Time’ ⚡️

“Aangezien we dit met jullie állemaal willen vieren, organiseren we as vrijdag 1 mei 20:00 via ons YouTube kanaal een livestream waar we het vinyl samen gaan beluisteren, over de plaat gaan kletsen en is er met een drankje in de hand uiteraard tijd voor een Q&A! Voor meer informatie check het filmpje hieronder.

Abonneer je op ons YouTube kanaal : https://www.youtube.com/user/VoltageBluesRock


Ook op Blues Magazine ...