In gesprek met Tal Bergman, drummer, producer en oprichter van Rock Candy Funk Party n.a.v. hun nieuwe CD ´The Groove Cubed´.
Rock Candy Funk Party (RCFP) is al diverse malen in Blues Magazine aan bod geweest door middel van recensies van de cd’s ‘We Want Groove’ uit 2013, ‘Groove Is King‘ uit 2015 en de live-cd/dvd ‘Live At The Iridium‘ uit 2014, plus een eerder interview met Tal Bergman naar aanleiding van hun eerste cd. Aangezien RCFP weer met een nieuwe cd komt op 20 oktober 2017 genaamd ‘The Groove Cubed’, is dat aanleiding genoeg om Tal Bergman weer telefonisch enkele vragen te stellen.
Tekst: André Wittebroek
Als eerste vraag ik hoe het met hem gaat omdat er op dit moment enorme bosbranden heersen in Californië. In Los Angeles valt het op dit moment nog wel mee, het is wel heet, warm en winderig. Het ziet er niet goed uit voor grote delen van Californië, helaas…
Hoe gaat het met jou en de muziek? De nieuwe RCFP komt eraan en waar ben je verder zoal mee bezig? Al een paar jaar niet meer met Joe Bonamassa op toer maar die speelt wel met jou in RCFP.
Het gaat prima met me en ik ben erg druk met de muziek. In Los Angeles heb ik een eigen studio, de Tal Bergman Studios, waar we met RCFP ook opnemen en er wordt veel gebruik van gemaakt. Ik schrijf, produceer, arrangeer en drum dus niet alleen voor RCFP. Muzikanten weten intussen mijn studio te vinden, 95% komt naar mij toe om de studio te gebruiken, ik hoef er zelf niet achteraan. Joe en ik hebben nog steeds prima contact en het samenspelen gaat vanzelf, we hoeven elkaar niets uit te leggen, we begrijpen elkaar blindelings. Datzelfde geldt ook voor de andere muzikanten in de band. Het zijn echt allemaal toppers waardoor me niet uren bezig zijn met welke kant we opgaan, wie wat moet spelen, hoe dingen in te vullen e.d. We hebben de nieuwe CD ook live in de studio in een keer opgenomen. De zangpartijen van Ty en Mahalia zijn er later aan toegevoegd.
Van de muzikanten die in RCFP meespelen is Ron DeJesus er al vanaf het begin bij of niet? Was het jullie idee een band te beginnen met zeg maar de jazzfusion als basis?
Inderdaad, we startten in 2009 en hebben toen de CD Groove Vol.1 uitgebracht. Ik speelde altijd al in verschillende bands en leerde veel muziekstijlen kennen: jazz, rock, hardrock, blues, funk, soul, maar diep in mijn hart trok de jazzfusion, de jazzrock, zeg maar de muziek met een Groove met hoofdletter, mij het meest. Je kunt ermee en erop improviseren, de structuren en akkoorden liggen niet zo vast, lekkere muziek om mee te jammen en dan te kijken waar je uitkomt. Ron DeJesus komt uit die hoek en toen zijn we samen de studio ingedoken. Het heeft daarna een tijdje stil gelegen, er moest geld verdiend worden en ik toerde jaren met Joe. RCFP was eigenlijk een hobby, daar kun je niet alleen van bestaan. Toen ik met Joe speelde was ik onder de indruk van zijn gitaarspel, ik bedoel, hij is zo goed en kan werkelijk alles spelen. Net als ik vindt hij het ook interessant en leuk om andere muziek te spelen dan die hij in zijn eigen band speelt en hij kan het moeiteloos. Toen heb ik hem gevraagd of hij in het project RCFP mee wilde doen en dat wilde hij graag. Vanaf dat moment in 2013 zit hij erbij. De andere muzikanten kende ik vanuit de muziekwereld in en rond Los Angeles. Bassist Mike Merrit is meer een jazzyspeler, toetsenist Renato Neto uit Sao Paulo voegt Braziliaanse invloeden toe. Zo ontstaat er een heerlijke mix, groove van deze muzikanten met allen een andere achtergrond.
Over de nieuwe Cd The Groove Cubed. De titel zegt al wat we kunnen verwachten denk ik. Zoals je steeds zegt is voor jou de groove de basis. Is er toch iets veranderd ten opzichte van de vorigen?
Jazeker. Voor het eerst hebben we een gastzanger namelijk Ty Taylor van Vintage Trouble en gastzangeres Mahalia Barnes die een song meedoen. Joe kent deze twee. Ty Taylor op de single Don’t Even Try It en Mahalia zingt op I Got A Feelin’. Op deze cd is natuurlijk de groove weer de basis maar we hebben er behalve de vocalen, het ook wat eigentijdser proberen te maken door er op bepaalde momenten een beetje rap en r&b aan toe te voegen. Het is wat moderner dan de vorigen. Ik zal je de muzieklink van de nieuwe cd privé opsturen zodat je alvast kunt luisteren.
Super Tal. Wat mij als luisteraar steeds weer opvalt is de werkelijk formidabele geluidskwaliteit van al jullie cd’s. Zelfs de live cd klinkt fantastisch. Elk instrument, elk geluidje is in detail te horen en alles is in balans. Heb je een bepaalde techniek daarvoor?
Dank je voor het compliment. Deze muziek verdient dat ook om de kwaliteiten van de muzikanten en muziekstructuren uit te laten komen. Als producer werk ik in een soort frame en daar moet je binnen blijven. Het is een band en je moet niet een muzikant naar voren halen, men speelt in dienst van de band en de song. Solo’s zijn prima, maar moeten functioneel en niet te lang zijn. We nemen alle muziek in een keer op, er is een bepaald arrangement, structuur en de muzikanten vullen dat in. Het is eigenlijk jammen en de band is zo goed en de bandleden voelen elkaar perfect aan. Ieder bandlid voegt iets eigens toe tijdens de sessie. Ik weet wat ik horen wil, het geluid mag niet te steriel worden en alles zo goed mogelijk opnemen met de beste apparatuur en er de tijd voor nemen.
Een van de moeilijkste dingen bij het produceren en mixen is om al deze verschillende muziekstijlen goed tot hun recht te laten komen, het in balans te krijgen. Je moet de tijd nemen om te mixen en voor de mastering. Verder behandel de bandleden als vrienden , zijn ze ook, wees eerlijk en het spelplezier druipt ervan af. Ze vinden het gewoon ontzettend leuk om te doen en daar krijg je weer veel energie van. Joe bijvoorbeeld vindt het lekker weer eens onderdeel van een band te zijn en geen bandleider. Hier ben je vrijer in de muziek, meer improvisaties. Beide is leuk maar de afwisseling ook.
Is het nog mogelijk jullie als band een keer in Europa op te zien treden? Als ik de organisator van bijvoorbeeld het North Sea Jazz Festival was zou ik jullie direct boeken en voor alle dagen! Volgens mij zou het een grandioos succes worden.
Dat zal niet lukken omdat we allemaal onze eigen werkzaamheden hebben buiten RCFP. Ieder bandlid is weer ergens anders mee bezig, of met eigen band, of in de studio, of ergens anders op de planeet. Ik zou dolgraag weer eens naar Nederland komen, een geweldig land met geweldige mensen. Misschien is er een band die een drummer zoekt in 2018? Een toer in Europa zou heel leuk zijn, wel zien of het in mijn tijdschema past. Ik vind muziek maken op het podium voor een live publiek het leukste van alles. Spelplezier, daar draait het in eerste instantie om!!
En met die wijze woorden sluiten we af. Ontzettend bedankt Tal dat je weer de tijd hebt genomen met Blues Magazine te praten en hopelijk zien we elkaar in 2018 ergens in Europa!
Jij ook bedankt en ik wens jullie het beste met Blues Magazine en misschien tot volgend jaar in Europa! Zou erg leuk zijn.
Links:
www.talbergman.com (photocredits)
www.rockcandyfunkparty.com
www.mascotlabelgroup.com
We horen graag je mening! Voeg reactie toe