sugar mountains son little

Aanstaande donderdagavond, op 21 april, zal tijdens Sugar Mountain Presents in Paradiso de Amerikaanse performer Son Little zijn opwachting maken. Tussen de enorme hoeveelheid releases die er in het afgelopen najaar verschenen, leek de bescheiden muzikant ergens onderin bekneld te zitten tussen allerlei grote namen en liet de doorbraak logischerwijs nog even op zich wachten. Na een zeer succesvolle tournee als support-act van Curtis Harding en Selah Sue krijgen we nogmaals de kans om de veelzijdige Son Little in Europa aan het werk te zien. Wellicht dat juist die veelzijdigheid hem in de weg heeft gestaan. Hoe fijn is het dan dat Sugar Mountain Presents een podium biedt waar avontuur in de roots- en aanverwante muzieksoorten uitstekend tot zijn recht komt.

Tekst: Jeroen Bakker

Op het moment dat we hem spreken in het hoofdkantoor van zijn platenmaatschappij zit hij er uiterst ontspannen bij. Hij lijkt zich nauwelijks druk te maken over zijn propvolle promotie-agenda van deze dag die ook nog eens te laat begon. “De trein vanuit Parijs was vertraagd,” lijkt hij zelfs met een vertraging in zijn stem te zeggen. Op de vraag waarom er niet is doorgepakt na de release van zijn EP antwoordt hij dat de dingen soms anders lopen dan er eigenlijk gepland was. “Ik werk eigenlijk nooit met een plan. Op sommige zaken heb je geen enkele invloed en daar doe je niets aan,” aldus Son Little die eigenlijk Aaron Livingston heet. “Plotseling kwamen er geweldige aanbiedingen op mijn pad die ik niet kon weerstaan. Ik mocht als support-act opdraven tijdens de Amerikaanse tournees van Mumford & Sons en Kelis. Daardoor liep het voltooien van mijn eerste volwaardige album enige vertraging op.” Na de EP ‘Things I Forgot’ was het de bedoeling dat er snel een volwaardig album zou worden opgenomen en uitgebracht. De uitnodigingen van zowel de folk-rockers als van R&B-zangeres geven maar eens aan dat de muziek van Son Little overal inzetbaar is. ‘Soul-music for the hip-hop generation’, werd zijn stijl al eens omschreven. Zijn laatste Europese avontuur met nieuwe soul-held Curtis Harding, alsmede de optredens met Selah Sue, waarvan het optreden in Paradiso stijf uitverkocht, waren een doorgaand succes.

“Plotseling kwam er een berichtje binnen of ik nieuw materiaal van Mavis Staples wilde produceren. Ik dacht aanvankelijk dat het om een grap ging.” Son Little werd via contacten binnen het Anti-Records-label in verband gebracht met Wilco’s Jeff Tweedy en de legendarische zangeres. “Ze wilde waarschijnlijk iets gaan samen doen met een onbekende artiest in plaats van een gevestigde naam. Mavis maakte een supergemotiveerde indruk,” aldus de nog altijd verbaasde muzikant. Staples zou later bekennen enorm geïnspireerd te zijn geraakt door deze getalenteerde jongeman. “Ik heb het productiewerk precies zo aangepakt als mijn eigen dingen.” Het resultaat is een fantastische 4 Track-EP met de titel ‘A Good Fortune’. In het hoofdkantoor valt tijdens ons gesprek het oog op een in vinyl uitgevoerd exemplaar van deze release. Met een vol van trots vervulde blik in zijn ogen pakt hij de plaat vast. “Ik heb het niet eens in mijn eigen collectie staan.” Zeer waarschijnlijk heeft hij ooit een exemplaar ergens laten rondslingeren. Son Little blijkt namelijk nogal eens vergeetachtig en verward. De titel ‘Things I Forgot’ is dan ook niet uit de lucht gegrepen. Zo beschrijft de nieuwe track ‘Lay Down’ een situatie waarin een bloedmooie vrouw alleen in zijn bed achterblijft omdat hij in de keuken iets wil bereiden, vervolgens naar buiten gaat voor een wandeling en compleet vergeet wat hij achterlaat. Het is één van de voorbeelden uit het oeuvre van Son Little. “Ik had weliswaar al materiaal klaarliggen voor het volledige album maar toen ik eenmaal weer in de studio kwam was ik al weer bezig met andere dingen. Die zijn uiteindelijk opgenomen. Ik verander steeds van ideeën’.

In veel liedjes vinden we verwijzingen naar een bepaalde plaats en een gebeurtenis uit zijn leven. Het zijn niet altijd prettige gebeurtenissen die hem inspireren. “Wat er vorig jaar in de Amerikaanse stad Ferguson afspeelde vond ik niet alleen verschrikkelijk maar vooral beschamend. Het was overduidelijk. De politie stopt alle informatie in de doofpot maar de mensen hebben het recht om te weten wat er allemaal gebeurde. Zo is het altijd gegaan en zo zal het altijd blijven. Het gaat zeker niet beter worden. De wereld is doorgeslagen”. Ook de meer recente gebeurtenissen in Parijs hebben diepe indruk gemaakt. “Ik ben er onlangs geweest en je ziet dat iedereen doet wat men daarvoor al deed. De mensen zitten op het terras met een sigaartje en een drankje want niemand haalt het in zijn hoofd om binnen te blijven zitten uit angst voor nieuwe aanslagen. Toch is de sfeer anders, dat voel je overal. Er is veel positieve energie verdwenen. Je merkt wel dat de mensen graag uit gaan. Ze hebben een medicijn nodig en muziek kan het juiste middel zijn om ze weer op weg te helpen. Muziek zorgt er voor dat ze alles voor even kunnen vergeten”.

Volgens Son Little is er te weinig tijd om alle ervaringen in het leven op de juiste manier te verwerken. “Teveel gebeurtenissen volgen elkaar op en plotseling loop je dan tegen een muur aan. Voor ons is muziek maken een manier om dingen een plekje te geven. We oefenen vrijwel nooit want het podium is de beste plaats om alles te verwerken. Daarnaast probeer je grenzen op te zoeken en te kijken hoever je kunt gaan. Iets re-produceren doen wij dan ook nauwelijks. Het is veel leuker om iets nieuws met die compositie te doen”.

Donderdagavond zal Son Little met zijn band daad bij het woord voegen en precies duidelijk maken waarom juist hij op Sugar Mountain Presents geprogrammeerd staat.
Website artiest: http://www.anti.com/artists/son-little/


Ook op Blues Magazine ...