Rusty Apollo#2kleur

INTERVIEW: RUSTY APOLLO

Tekst: Jeroen Bakker

‘We spelen ‘klassiekers’ op onze manier maar met respect voor de originelen’. Met deze woorden konden de muzikanten van Rusty Apollo zichzelf niet beter introduceren. Eerder deze week verscheen ‘Oh Yeah!’, een verzameling ijzersterke bluestracks waarmee grote namen als Howlin’ Wolf, Jimmy Reed en John Lee Hooker de muziekwereld ooit deden schudden van opwinding. De vijf ervaren muzikanten uit de Amsteldelta besloten om dit muzikale erfgoed op geheel eigen wijze nieuw leven in te blazen. Met drummer/percussionist en zanger Mike Meijer praten we over het ontstaan van deze ‘bluesraket’ en blikken we alvast vooruit op het optreden van aanstaande maandag tijdens het Ribs & Blues Festival in Raalte.

‘Daar zijn wij niet over begonnen hoor’, klinkt het bijna verontschuldigend wanneer we Meijer confronteren met het begrip ‘superband’ zoals de band onlangs werd aangekondigd. Het vijftal muzikanten van Rusty Apollo wil hier, ondanks een schat aan ervaring in andere bands, niets van weten. ‘Het is een benaming voor een paar frontmannen, afkomstig uit allerlei groepen, die ooit een band begonnen en wij zijn een samenraapsel van begeleiders die zelf in de bekendere bandjes hebben gezeten’, aldus de bescheiden reactie van Meijer die ook bekendheid geniet onder de naam ‘Mighty Mike’.

Samen met zanger/basssist Michiel van Leeuwen is hij enige tijd geleden Rusty Apollo gestart. ‘We hebben ooit samen in Gruppo Sportivo gespeeld en kennen elkaar al lang’. Hoewel beiden zich jarenlang met diverse andere stijlen hebben bezig gehouden berust het muzikale pad dat met Rusty Apollo is ingeslagen niet helemaal op toeval. ‘Michiel liep al langer met het idee rond om een bluesband te beginnen. Ik had iets meer bedenktijd nodig alvorens mij in dit nieuwe avontuur te storten. Op een bepaald moment had ik er ook zin in en zijn we andere muzikanten gaan benaderen om te vragen of ze dit ook zagen zitten’.

Rusty Apollo

Met de gitaristen Rogier van der Ploeg en Onno Voorhoeve en bluesharpvirtuoos Kim Snelten werd een ijzersterke bezetting samengesteld. ‘Ik was al bekend met het materiaal zoals dat op ons album ‘Oh Yeah!’ te horen valt. Ik heb mijn eerste ‘leer’-jaren in de Amsterdamse blueskroeg Maloe Melo gedaan. Thuis werd de blues ook gedraaid maar dat was meer de jazzkant ervan waarmee ik ben opgegroeid. Mijn ouders draaiden vaak werk van Nina Simone en Earl Gardner. Op gitaar was de blues het eerste wat ik leerde spelen. ‘Crawling King Snake’ dat ook op het album te vinden is, heb ik al vaker gespeeld voordat het hierop terecht kwam. Ik schat dat ik het al zo’n dertig jaar speel’.

Een glasheldere reden waarom juist deze tracks van de grote bluesmannen gekozen zijn heeft hij niet. ‘We hebben alleen van tevoren besloten om geen eigen werk te schrijven omdat we deze nummers wilden doen. Het geeft ons een kick om deze te spelen. Er is zoveel moois om uit te kiezen en dan kun je wel proberen om ook iets goeds te maken en dat te gaan spelen maar die behoefte is er gewoonweg niet. Hebben we al zo vaak gedaan, dat ei hoeven we niet meer zonodig kwijt. Toen we bij elkaar kwamen in de oefenruimte werden er diverse suggesties gedaan en die werden dan gespeeld. Zo zijn we ook de studio in gegaan’.

Hoewel ‘Oh Yeah!’ nog geen week in de schappen ligt, is er zelfs al gesproken over een vervolg waarbij wellicht nog meer blueskrakers uit de rijke blueshistorie aan bod komen. Meijer wil niet teveel op de zaken vooruit lopen. ‘Er is geen vooropgezet plan, idee of strategie maar als we morgen de studio in gaan dan hebben we zo nog wel twintig liedjes die we helemaal te gek vinden. Ik heb nog geen idee hoe het gaat lopen, de tijd zal het leren’.

De albumtitel is vernoemd naar een compositie van Bo Diddley uit de late jaren vijftig waarbij Willie Dixon de bas voor zijn rekening nam. De track is echter niet op ‘Oh Yeah!’ te vinden. ‘Ikzelf kende het nummer nog niet tot het moment dat het album af was maar inmiddels staat het wel op de setlist’. Van Willie Dixon staat onder meer ‘Mellow Down Easy’ op het album, een track waarbij Kim Snelten de vocalen voor zijn rekening neemt.

Dat de bandleden, hoewel zeer ervaren en soms zelfs ook succesvol, zich in 2015 richten op bluesmuziek, een muzieksoort waarin werkelijk niemand ooit rijk is geworden, is volgens Meijer totaal niet relevant. ‘Ik maak nooit muziek om er rijk van te worden maar omdat het moet. De insteek is nooit geweest om er succesvol in te zijn. Ik koos er lang geleden al voor om in mijn eigen sfeer mijn dingen te doen. Michiel heeft zo ongeveer bij iedereen saxofoon gespeeld maar is daar zelfs helemaal mee gestopt. Nu zingt hij en speelt ook de bas. Het is de drang om muziek te maken. Het idee van dit repertoire, deze muzieksoort, sprak ons enorm aan. We hoeven dit niet als een waanzinnige te repeteren. Je hoort het origineel en dan speel je jouw versie. We doen het in de oefenruimte één tot anderhalve keer en dan gaan we het live spelen.’

‘Het is voornamelijk op gevoel. Er wordt niet onderhandeld over hoe we het gaan spelen of hoe het hoort. Op de plaat hoor je dingen die we op een bepaalde manier voor de eerste keer zo spelen. ‘Crawling King Snake’ is daar een voorbeeld van en ook de beat van ‘Smoke Stack Lightning’ zoals je die op het album hoort, had ik daarvoor nog nooit zo gespeeld. De eerste opnamen staan op de plaat. De ruwe randjes zijn dan ook bewaard gebleven. Ik heb ooit eens met een heel jonge gitarist samengewerkt en de solo’s zoals hij die speelde vonden we een beetje teveel ‘gepiel’. We adviseerden hem om eens meer naar de blues te luisteren. Hij dacht dat we Gary Moore bedoelden maar wij lieten hem iets van Howlin’ Wolf horen. Hij dacht dat we hem in de maling namen. ‘Die man kan helemaal niet spelen, dit is vals’, riep hij ons toe. Het blijkt maar weer hoe mensen dit kunnen benaderen. In de studio kan alles worden weggepoetst en verbeterd maar dat hebben wij dus expres niet gedaan’.

RUSTY APOLLO Rusty Apollo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Behalve de urgentie van muziek maken voelt Meijer geen noodzaak om iets op te dringen of, vooral de jonge mensen bewust te maken van de bluesmuziek. ‘Dat is alleen maar mooi meegenomen als dat lukt. Ik heb persoonlijk geen last van ‘bekeringsdrang’ en ben er totaal niet mee bezig. Het leuke is dat wij bij optredens heel jonge mensen in het publiek hebben die deze muziek voor de eerste keer horen en denken dat wij allemaal eigen nummers spelen. Mooi toch? Verder moet je achter dit bandje niet teveel vooropgezette ideeën zoeken’.

Inmiddels is de tournee van start gegaan en is, heel toepasselijk, afgetrapt in de hoofdstedelijke Apollo Hal waar het album officieel gepresenteerd werd. Het komende weekend staat het Ribs & Blues Festival in Raalte op de agenda. Is het niet vreemd om, zeker wanneer je al een en ander gewend bent, weer met vijf mannen bezweet na een optreden in een klein benauwd busje terug naar huis te rijden?

‘Ik vind het eerlijk gezegd wel leuk. Een soort vakantiereisje en je ziet nog eens wat van het land’, lacht hij. Het vermoeden dat er, omdat er heel veel uren samen zal worden doorgebracht in een veel te klein busje, heel bewust is gezocht naar muzikanten met wie het ook op persoonlijk vlak goed klikt, blijkt ongegrond. ‘Ach, er zal heus wel eens een ruzietje komen maar dat hoort er ook een beetje bij. Ik heb het nooit anders meegemaakt. In Raalte zullen we waarschijnlijk één uur op het podium staan en daar gaat het om. Als dat ene uur niet te gek is dan pas worden al die andere dingen belangrijker. Dat ene uur…. Daar gaat het om’.

Rusty Apollo Live:

Mon May 25 04.00 PM Raalte RIBS & BLUES FESTIVAL
Sat May 30 10:15 PM Rotterdam Bluessociëteit L’Esprit
Sat June 13 09:00 PM Assendelft Tapperij de Verwachting
Fri July 10 12:00 PM Dordrecht Big Rivers Festival
Sun Sept 27 04:00 PM Vlierden Café-ZAAL-HOTEL THIJSSEN
Fri Nov 11 10:00 PM Lelystad Batavia Blues Festival

Website: www.rustyapollo.com