Peter van Weelden

In gesprek met …..Peter van Weelden

Door Andre Wittebroek

Nu zullen waarschijnlijk vele lezers denken: Met wie heeft die Wittebroek nu weer zitten kakelen?

Juist ja : met Peter van Weelden dus, hebben jullie zijn naam toch goed gelezen!

Wie is die man in godsnaam? Wel, een van de beste gitaarversterkerbouwers ter wereld. Zoals iedere trouwe lezer van BluesMagazine wel bekend, worden alle interviews gedaan met de artiesten zelf. Een kleine verandering leek mij zeer wenselijk en zo ontstond het idee om eens geen artiest te vragen maar iemand anders. Nu was Peter voor mij geen onbekende omdat wij elkaar al enkele malen ontmoet en gesproken hebben bij shows van (sorry Heino) Joe Bonamassa. Hoe meer wij aan de praat waren, hoe meer ik geïnteresseerd raakte in de mens en techniek achter de muzikant. Zo had ik tijdens de Henrik Freischladershow in Wuppertal al een zeer onderhoudend gesprek met zijn gitaartech en een wereld ging voor mij open. Aangezien ondergetekende geen enkel instrument kan bespelen, wel zo’n dikke 40 jaar liefhebber van gitaarmuziek is, een ontdekking want daar had ik allemaal geen weet van.

Dus Peter gebeld en een afspraak gemaakt voor een gesprek in zijn werkruimte in Apeldoorn. Hij vond het ook leuk om eens te laten zien waar hij zo mee bezig is, dus enkele dagen later op weg naar het Walhalla op het gebied van versterkerbouw !

Aangekomen bij zijn werkruimte dacht ik eerst fout te zijn. Een vrij troosteloos gebouw van de buitenkant leek mij niet de werkruimte van een icoon. Na bij de buren! te zijn binnengestapt bereikte ik alsnog de werkruimte. Peter stond mij reeds op te wachten en leidde me naar binnen in een zeer goed uitgeruste en gezellige werkplaats voorzien van opslagruimte, zitgedeelte en kantoor.

– Wij hebben elkaar leren kennen via Joe Bonamassa. Hoe zijn jullie met elkaar in contact gekomen?

Op een gegeven moment werd ik gebeld door zijn manager of ze eens langs mochten komen om te zien wat ik zoal deed , ze hadden serieuze interesse. Het bleek dus dat Joe , toen hij 15 jaar oud was, een artikel over mij had gelezen in het vakblad Guitar World waarin ik een soort wonderdokter werd genoemd. Joe heeft dat toen al uitgeknipt en altijd bewaard. Misschien komt het nog van pas! Een kleine 15 jaar later staat hij op de stoep. Resultaat: hij speelt nu altijd met mijn versterkers , zelfs in de Royal Albert Hall! Ben ik wel een beetje trots op hoor!

– Welke gitaristen zijn nog meer klant van jou?

De eerste bekende was Eddie van Halen . Hij vroeg of ik eens naar zijn kapotte versterker wilde kijken. Natuurlijk wilde ik dat, bleek die in Los Angeles te staan! Dus vloog ik snel daarna (nog nooit gevlogen!) naar L.A., leverde volgens Eddie heel goed werk en mijn carriere kreeg een geweldige impuls. Daarna volgden Richie Sambora (Bon Jovi), Tony Spinner(Toto),Tony Mc Alpine(Steve Vai), Michael Katon, Paul Crook(Antrax, Meat Loaf) en in Nederland de gitaristen van Normaal, Van Dik Hout en Kane, Vandenberg

– Hoe ben je in dit vak verzeild geraakt, er lijkt mij geen opleiding voor?

In mijn jeugd ontdekte ik de passie voor gitaar en het talent voor elektrotechniek en ging logischerwijze een elektro-opleiding volgen. Na de opleiding afgerond te hebben bleef de gitaar en de techniek eromheen mij boeien. Voor de kost werkte ik als reparatiemonteur in huishoudelijke apparaten. In mijn vrije tijd was ik echter al volop bezig met het repareren van gitaren en zo langzaam aan ging mijn naam steeds meer rond in dat circuit. Na het contact met van Halen besloot ik een eigen bedrijfje op te richten, niet alleen voor de professionelen maar ook voor de amateurs. Dat was minder makkelijk dan ik dacht omdat er nu geld werd gevraagd voor een reparatie en mijn klantenkring was dat niet zo gewend. Velen van toen gingen toen naar een andere kennis, buurman, die het gratis deden, wel mindere kwaliteit natuurlijk.

– Welke versterkers zijn je handelsmerk geworden?

Laat ik voorop stellen dat je bij mij niet de goedkoopste versterkers koopt. Alles bouw ikzelf en met de hand!! ( Hier laat Peter mij een voorbeeld zien van de arbeidsintensiviteit: om 1 draadje in de versterker te verbinden zijn in totaal zo’n 7 handelingen nodig en dat tig keer). Over 1 versterker bedraden doe ik ongeveer 3 dagen dus reken maar uit. Wel heb ik sinds korte tijd een plaatbedrijf die de kasten voor mij maakt. Het ging teveel tijd kosten dat zelf nog te doen. In het begin maakte ik ze zelf, veel zagen, meten, schuren e.d. Nu dus niet meer. Ik ontwerp de kasten op de computer met de belettering , moet tot op de zoveelste millimeter kloppen anders past het later niet in elkaar. De TWINKLELAND is mijn beste en bekendste versterker en die bouw ik het vaakst, de GAINLAND is ook een bekende maar die gaat er waarschijnlijk uit. Het repareren van andermans spullen moet ik helaas verminderen, kost teveel tijd en mensen in dienst nemen doe ik liever niet. Als eigen baas heb ik de vrijheid om direct te gaan als er ergens een klant bij een optreden problemen heeft!

– Wat gaat de toekomst nog voor je brengen, zijn er bijzondere plannen?

Sssst….geheim, maar ik kan je wel verklappen dat er 2 projecten op stapel staan, die binnen niet al te lange tijd afgerond moeten zijn. Waarna hij ze mij laat zien maar daar mag ik niets over zeggen en het ook niet fotograferen. Zeer begrijpelijk als je weet hoeveel werk daar in gaat zitten en dat er altijd anderen met je ideeen vandoor willen gaan!

– Beste Peter, heel erg bedankt dat je mij hebt willen ontvangen in je domein en we zien elkaar zeker weer bij een Joe Bonamassa show.

Jij ook bedankt voor je komst en interesse en laten we beiden hopen dat de lezers van Bluesmagazine het ook een interessant artikel vinden!

Van Weelden Amplifiers


Ook op Blues Magazine ...

Geen berichten gevonden.