Dromen verkopen… de boekhandels liggen vol met boeken die beschrijven hoe je in plaats van dromen en het uitstellen daarvan tot het leven van je dromen kunt komen (‚De creatiespiraal‘ (Marinus Knoope), ‚Dromen, durven, doen‘ (Ben Tiggelaar) en ‚Altijd al iets van plan, doe het dan‘ (Robert Coppenhage) om er een paar te noemen). In Den Haag hebben we iemand leren kennen die zijn dromen leeft en het tot zijn missie heeft gemaakt anderen te ondersteunen in het leven van diens dromen: Paul Hamwijk: Verkoper van dromen in een kluis vol vintage gitaren
Tekst: Jos Verhagen en Arthur ter Avest
In het hart van Den Haag, midden in een voormalig PTT-gebouw, bevindt zich een unieke plek: de kluis van Bees In A Jar, het vintage gitaarparadijs van Paul Hamwijk. In dit pand, waar honderden kleine bedrijven actief zijn, vond Paul precies wat hij zocht: een oude kluis, een ruimte waar niemand anders interesse in had. Voor hem was het ideaal: een veilige plek met constante temperatuur voor de kwetsbare vintage gitaren en voldoende geluidsisolatie om hun unieke klank te laten horen.
Paul Hamwijk ademt passie en vakmanschap. Zijn motto luidt niet voor niets: “We don’t sell guitars, we sell dreams.” Tijdens ons bezoek aan de kluis nemen we een duik in de wereld van vintage gitaren, versterkers en verhalen, begeleid door de bevlogen woorden en muziek van Paul zelf.
Van instrument naar droom
Paul’s klantenkring leest als een eregalerij van Nederlandse topgitaristen. Namen als Leif de Leeuw, Vedran Mirčetić (De Staat) en Pablo van de Poel (DeWolff) zijn kind aan huis. Zo vertelt Paul met trots hoe Pablo bij hem uit zijn privé collectie zijn 1965 Gibson FireBird kocht en deze direct meenam naar Muscle Shoals, waar DeWolff hun meest recente album opnam. Voor Paul draait het allemaal om de verbinding tussen muzikant en instrument. “Ik probeer dromen te verwezenlijken,” zegt hij. “Een gitaar moet meer zijn dan een stuk hout met snaren.
Het is een verhaal, een ziel.”
Niet iedere gitaar is zomaar te koop. “Alles wat hier hangt, is van mij. Daarom werk ik alleen op afspraak. Ik wil deze plek speciaal houden, als een goudklompje in de wereld van muziek en gitaren. Als mensen gewoon een gitaar willen kopen, zeg ik vaak dat ze beter naar een gewone gitaarwinkel kunnen gaan. Hier gaat het om passie, om dat ene instrument dat voelt als een verlengstuk van jezelf.”
De zoektocht naar perfectie
De liefde voor vintage gitaren zit diep bij Paul. Hij herkent direct de magie van een goed instrument. “Een gitaar hoeft niet perfect te zijn. Neem deze,” zegt hij terwijl hij een gerestaureerde Gibson Les Paul Goldtop uit 1956 laat zien. “De headstock was gebroken, de achterkant beschadigd. Samen met gitaarbouwer Angelo van Merrienboer van Panucci hebben we hem gerestaureerd. Nu klinkt en voelt hij weer geweldig, en die breuk maakt hem uniek.”
Paul benadrukt dat het geluid van een vintage gitaar niet zomaar nagebouwd kan worden. “Nieuw hout groeit snel en heeft niet de tijd gehad om zich te ontwikkelen. Oud hout heeft een rijkere klank. Neem bijvoorbeeld de RebelRelic Holy Grail Pine Telecaster, gemaakt van 400 jaar oud hout uit een 16e eeuws Amsterdamse grachtenpand. Dat voel en hoor je in het instrument.”
Naast het hout spelen ook andere details een rol. “Alles telt mee: de metalen onderdelen, de elektronica. Een gitaar met een bepaalde brug of potmeters uit de jaren ‘50 klinkt anders dan een nieuwe. Dat verschil hoor je, en het maakt een vintage gitaar zo bijzonder.”
De magie van verhalen
Paul’s passie gaat verder dan alleen het geluid. De verhalen achter de gitaren maken zijn werk extra bijzonder. Zo vertelt hij over de gitaar van een recensent van Bluesmagazine, geërfd van een vriend en voormalig gitarist van de Amazing Stroopwafels. “Het was een Fender met glitterende lak. Niet mijn stijl, maar het verhaal erbij – de dochter die haar vader herdacht – gaf deze gitaar een ziel. Zo’n instrument moet niet aan de muur hangen, maar bespeeld worden door iemand die dat verhaal waardeert.”
Ook Paul’s eigen collectie bevat bijzondere stukken, zoals een Firebird van David Hollestelle, een originele Echoplex van Jan Akkerman en de twee originele 1965 Dallas Rangemasters van Rory Gallagher onlangs verworven tijden de veiling van de Rory Gallager collectie. “Dat zijn geen spullen voor de verkoop, maar voor mezelf. Je krijgt maar één kans om zulke unieke items te bemachtigen.”
Een leven in muziek
De liefde voor muziek en gitaren begon voor Paul al vroeg. Zijn eerste gitaar, een Ibanez Roadstar, betekende het begin van een reis die uiteindelijk leidde tot Bees In A Jar. Met steun van zijn vrouw Pauline besloot hij zijn passie om te zetten in een bedrijf. “Zij zei: ‘Waarom maak je van je liefde voor muziek geen werk?’ Dat was de stap die ik nodig had. Ik combineer het nu met mijn IT-bedrijf, zodat ik geen druk voel om gitaren te verkopen. Daardoor kan ik me richten op het verwezenlijken van dromen.”
Paul speelt zelf ook. Eerst in een Foo Fighters-tribute, nu in een Pearl Jam-tribute. “Ik maak graag mijn eigen muziek, maar het is commercieel gezien moeilijk om door te breken. Voor nu geniet ik van live spelen. Het draait allemaal om plezier en passie.”
Een kluis vol verhalen en dromen
Bij Bees In A Jar draait alles om liefde voor muziek, ambacht en de connectie tussen mens en instrument. Paul verkoopt geen gitaren; hij verkoopt dromen. Zijn kluis in Den Haag is een heilige graal voor liefhebbers van vintage gitaren. Elk stuk, of het nu een Fender, Gibson of versterker is, heeft een verhaal – en voor de juiste muzikant wacht daar een nieuw hoofdstuk.
“Als mensen hier weggaan met een glimlach en zeggen dat ze een droom hebben verwezenlijkt, dan heb ik mijn werk goed gedaan,” besluit Paul. “Dat is voor mij belangrijker dan verkopen. Dit is mijn passie, mijn leven.”
Website: https://www.bees-in-a-jar.com/
Wat een ontzettend leuk interview is het geworden, dank jullie wel!!
Als je het hebt over vintage gitaren Paul: Ik zat jaren geleden backstage in Oosterpoort Groningen tussen vriend Henrik Freischlader die Marco van Rooijen van Bluesmagazine en ik in de auto meegenomen hadden, en Joe Bonamassa en het gesprek, ik zat op de bank tussen hen in, ging natuurlijk over gitaren. Joe zei toen: Als ik het goed heb zoiets als: van de Les Paul Gibson 1959 moet je wel die van voor juni hebben want daarna gebruikten ze nieuwer hout!
Leuk dat je daar bij was! Joe Bonamassa is een echte liefhebber, ik heb af en toe contact met hem. En Henrik is enige tijd geleden ook langs geweest bij ons in de Shop trouwens, heeft een vintage gitaarcabinet gekocht waar hij live mee speelt! Geweldige gitarist!!