no-sinner

Interview: No Sinner. In Gesprek Met….Colleen Rennison

Tekst: Jeroen Bakker

Vooruitlopend op het uitbrengen van hun debuutalbum ‘Boo Hoo Hoo’, bezocht de Canadese band No Sinner enkele maanden geleden ons land en speelde in een uitverkochte Mezz te Breda en een bomvol Bolwerk te Sneek. Dat er op beide avonden nog een optreden van de zeer succesvolle band De Staat te zien was is dan natuurlijk mooi meegenomen. Feit blijft dat No Sinner de eerste voorzichtige treden op het Europese vasteland heeft gezet en dat deze eerste kennismaking uitstekend is bevallen. Het vervolg met Beth Hart in Duitsland bleek eveneens zeer geslaagd.

De band heeft ambities en doet daar allesbehalve geheimzinnig over. In maart zal onder aanvoering van zangeres Colleen Rennison tijdens SXSW 2014, het belangrijkste showcase-event South By Southwest Festival in Austin, Texas, geprobeerd worden om de belangrijke mensen uit de industrie te overtuigen. Doorbreken in Europa blijkt echter een lang gekoesterde droom te zijn. BluesMagazine pakte de kans om met de stoere maar zeer charmante frontdame te dagdromen en van gedachten te wisselen met beide handen aan.

“Ik was bloednerveus. Iedere keer ben ik heel erg gespannen als ik op het podium sta maar tegelijkertijd voelt het als een opwinding die je hebt als je verliefd hebt. Een soort vlinders in je buik”, bekent Colleen als we haar vragen naar de vorige avond in Breda. Het publiek dat massaal was uitgerukt voor de stevige bombast van De Staat, bleek de soulvolle rock van No Sinner er prima bij te kunnen hebben. “Er waren duidelijk veel fanatieke fans aanwezig maar het publiek bestond toch grotendeels uit echte muziekliefhebbers. Hoewel het een fijn publiek was om voor te spelen en alles voorspoedig verliep, zou ik er graag op de juiste manier mee omgaan. Ik lijk die spanning echter nodig te hebben om een goed optreden te kunnen geven”.

Heel vreemd is die nervositeit niet. Het is de allereerste keer dat de band hier verblijft en ze hebben er zich dan ook heel veel van voorgesteld. Voorzichtig wordt al vooruitgeblikt naar het festivalseizoen in Nederland en de rest van Europa. Het lijkt er sterk op dat de zangeres de druk onbewust zelf heeft opgevoerd. “Wanneer je als muzikant in Canada op het punt staat om door te breken lijkt iedereen van mening te zijn dat je naar Europa moet. Wij deden het vooral op lokaal niveau, dus in onze thuishaven Vancouver maar daarnaast ook in Toronto erg goed. Het is alleen erg moeilijk om tegelijktertijd ook in andere delen van Canada iets te proberen”.

No Sinner

De reis naar Europa is een droom die werkelijkheid is geworden. Het besef dat dit het nu is begint door te dringen. De spanning lijkt ook tijdens het gesprek maar moeilijk weg te ebben. Vooral als we Colleen confronteren met een citaat uit een eerder gedaan interview waarin ze wel heel diep op de betekenis van muziek voor haar zelf ingaat. Is het uiteindelijk niet ‘Only Rock ’N Roll?’ “Music is a medium between us and the spiritual world. Our songs express the gamut from sinful to celestial”.

“Ik kan me niet voorstellen dat ik dat zo gezegd heb maar ik denk dat ik deze vertaling wel begrijp. Kijk, in het leven moet er een goede balans zijn tussen het goede en het kwade. Ik was als kind al lastig om mee om te gaan en ik zocht toen eigenlijk altijd al de grenzen van het ontoelaatbare op. Dat doe ik nog steeds. Volgens mij is er weinig veranderd. Dat korte lontje zit er nog steeds. Ik zal wel altijd op zoek blijven naar een soort balans in mijn leven. In ‘Boo Hoo Hoo’, onze single, zing ik daar ook over. De eerste keer op het podium staan en de eerste keer een applaus in ontvangst nemen, het zijn zowel positieve als negatieve emotionele extremen waar je mee om moet gaan. De jongens en ik kunnen met gemak de allerhardste rock spelen maar volgens mij zijn de rustige momenten in onze muziek het meest intens”.

Hoewel enig opzienbarend nieuws of schandalen die het Rock N’ Roll-leven zo dikwijls met zich meebrengen buiten beschouwing van de pers zijn gebleven, is het de wilde reputatie die de band vooruitsnelt. Is er meer dan alleen de uitdagende performance van de zangeres? “Geen idee waar het vandaan komt”, lacht Colleen (die in haar achternaam, maar dan andersom gespeld, een leuke bandnaam vond) met een verbaasde en tevens ondeugende blik. “Het achtervolgt me waar ik ook ben. Het is gewoonweg niet te voorkomen. Er wordt zeker een en ander gedronken in de band en ik ben de laatste die een lekker drankje laat staan. Er zit bovendien zeker ook een sexuele geladenheid in onze muziek. Ons ruige geluid in combinatie met teksten die nogal ‘in your face’ aankomen zijn er zeker debet aan al denk ik niet dat we wat dit betreft in de schaduw kunnen staan van de artiesten die ons beïnvloed hebben”.

Ze doelt hierbij voornamelijk op artiesten die we tegenwoordig niet meer in de hitlijsten zien. Het waren acts uit de Motown-stal die Colleen al op heel jonge leeftijd deden besluiten om ook de microfoon te pakken. “Talent kon je het nauwelijks noemen maar aan doorzettingsvermogen heb ik nooit gebrek gehad. Toen ik in de gaten kreeg dat je hier geld mee kon verdienen stond het voor mij vast wat ik later wilde worden”.

no-sinner-boo-hoo-hoo

Met de intense wijze waarop No Sinner de optredens afwerkt is al veel lof geoogst. In tegenstelling tot veel rockbandjes zijn de teksten van de Canadezen zeker niet van ondergeschikt belang. Hoewel Colleen slechts gedeeltelijk verantwoordelijk is voor de teksten van ‘Boo Hoo Hoo’, muzikant Parker Bossley, tekstschrijver en goede vriend, blijkt hier van grote invloed te zijn en een track als ‘Devil On My Back’ is zelfs door de gehele band geschreven, barst het songmateriaal op het album van de autobiografische elementen.

“Het is echter wel een ‘self-fulfilling prophecy’. Ik interpreteer veel teksten op mijn eigen manier en dat zie je, als het goed is, terug op het podium. Het is iets wat ik zo mooi vind bij mijn favoriete zangeressen van vroeger. Nina Simone is daar een heel goed voorbeeld van. Op het album hoor je onze uitvoering van haar ‘Work Song’. Iedere noot, iedere toon kwam recht uit het hart. Bij mij neemt het waarheidsgehalte toe naarmate ik het vaker zing. Ook al schreven we gezamenlijk, veel passages hebben betrekking op mijn leven. Ik heb ze mij als het ware ‘eigen gemaakt’ zou je kunnen zeggen”.

Download ‘Three Sheets to the Wind’ for free at http://www.noisetrade.com/nosinner/three-sheets-to-the-wind

Website: www.nosinner.com en www.facebook.com/NoSinner


Ook op Blues Magazine ...