Tekst: André Wittebroek
(Interview samen afgenomen met Rudi Wittebroek).
In november 2021 zag Bluesmagazine Ivy Gold optreden in zaal Jovel in Münster toen er opnames werden gemaakt voor de dvd Live at the Jovel. Het was een erg goed optreden en de kritieken over de dvd waren daarna ook prima. Een jaar eerder kwam hun debuutalbum Six Dusty Winds uit. Nu heeft Ivy Gold een nieuw album gemaakt, Broken Silence, en is het tijd eens wat meer over de band te weten te komen. Vanavond treden ze als akoestisch duo op als voorprogramma van Robert Jon & The Wreck. Een mooie gelegenheid eens naar Oberhausen af te reizen.
Na prima ontvangen te zijn door promotor Wolfgang Stolt van Impuls Promotion ( hij viert vanavond zijn 35 jarig jubileum als promotor) worden we backstage gebracht en vinden een plek voor het interview met Manuela Eder (Manou) en gitarist Sebastian , de oprichters en bandleiders van Ivy Gold, die ook getrouwd zijn.
Ondergetekende was bij de dvd-opnames in Münster, in eerste instantie om vriend Tal Bergman weer eens te zien. Het was in de Coronatijd en er waren weinig of geen optredens overal en gelukkig was er deze. Ik was onder de indruk van het optreden maar ook van de bandsamenstelling. Kunnen jullie daar iets over vertellen?
Het was een heel moeilijke tijd, voor iedereen natuurlijk. We hadden in 2021 ons eerste album Six Dusty Winds uitgebracht, hadden er mooie plannen mee, zoals promoten, optredens regelen en plotseling was het stil. Omdat we toch het liefst persoonlijk contact met de fans hebben, van gezicht tot gezicht, en bluesrock het liefst live spelen, hebben we het idee om een live-dvd te maken opgevat. René Beck van zaal Jovel was meteen enthousiast en regelde het prima.
– Hoe zijn jullie aan die geweldige buitenlandse muzikanten gekomen voor de opnames?
Tal Bergman drums ( Joe Bonamassa, Billy Idol ) hebben we een mail gestuurd en hij reageerde meteen positief en kwam ervoor over uit Amerika. Kevin Moore, bas (Jennifer Rush) kenden we via Sari Schorr. Sari Schorr is ook mijn zang- en lyricscoach en tevens inspiratiebron. Toetsenist Anders Olinder (Glen Hughes) kenden we ook. We hadden voor de opnames maar twee dagen om te oefenen en hadden er veel zin in. Muziek verbindt en komt voor ons op de eerste plaats, een soort levensverzekering. In deze tijd van onzekerheden, oorlog, inflatie, nep-nieuws enveel negativiteit is muziek een zeer belangrijke verbindende en voor veel mensen een noodzakelijke factor en geeft vriendschap en steun. Dat is van alle tijden maar geldt zeker in deze tijd.
– Heeft de bandnaam Ivy Gold nog een speciale betekenis en waarom die naam?
Ivy is een plant, een klimop en wij hopen met onze muziek ook steeds verder, hogerop te komen en ons te ontwikkelen. Gold, omdat goud iets waardevols, positiefs betekent zoals bijvoorbeeld ‘een gouden toekomst’ en wij hopen ook zoiets te krijgen.
– Hoe ziet jullie muzikale verleden eruit? Deze band bestaat pas sinds 2020.
Sebastian: Gitaarspelen heb ik mezelf aangeleerd en ik kom uit de hardrockscene en heb jaren gespeeld in de prog-heavymetal-rockband Avalon. Na al die jaren wilde ik wat anders, je wordt ouder, rustiger en thuis zongen we veel samen en kwamen met het idee iets samen te gaan doen. Het ontwikkelde zich steeds verder tot de muziek die we nu maken.
Manou: Ik heb een klassieke zangopleiding genoten en zong vooral rock en gospelrock. We hebben toen ons debuutalbum Six Dusty Winds opgenomen. Dat was geen vooraf bepaald plan, het is vanzelf zo gegroeid en het meeste is opgenomen in onze Sold Our Studio.
– Maar daarna kwam meteen de pandemie of niet?
Ja, dat was een drama, alles viel stil. We hadden het album naar ongeveer alle labels gestuurd maar alles werd afgezegd. Toen hebben we zelf een uitgever gevonden en doen nu promo, lay-out, boekingen, management allemaal zelf. Een goede keuze want als je bij een grote maatschappij zit verlies je veel van je rechten en je identiteit en zij bepalen vaak de muzikale koers. Je wordt afhankelijk, bent niet meer vrij te doen wat je wilt. Nu bouwen we samen ergens aan.
– Hoe schrijven jullie de songs, zit er een bepaalde werkwijze achter?
De teksten in het Engels schrijven gaat goed en die schrijf ik. (Manou). Liever niet over alle ellende, verdriet, ik houd meer van wat vrolijke, plezierige, soms onzinnige onderwerpen en de liefde natuurlijk. Ik (Sebastian) probeer eerst wat akkoorden en daaruit ontspringt een melodie en dan maakt Manou er een tekst bij. We werken niet volgens een bepaald plan, het gaat zoals het gaat.
– Het nieuwe album Broken Silence krijgt goede kritieken en de single veel airplay. ( nu ik dit verslag maakt wordt net doorgegeven dat ‘ Six Times Gone’ morgen wordt gedraaid op Blues Radio UK!) Hoe gaat het met optredens?
Door de pandemie is er niets van gekomen, het lag allemaal stil, mensen waren bang om toch te komen toen het wat beter ging. We doen nu drie shows als voorprogramma van Robert Jon & The Wreck en daarna acht met Marc Broussard. Dit doen we akoestisch met ons tweeën met gitaar en zang. Met een hele band is moeilijk en kostbaar, het is ook maar 45 minuten. We rijden na de show weer terug naar München. Broken Silence, met dezelfde bezetting als bij de dvd-opnames, is net uit, hopelijk komen er meer optredens en in Nederland zou geweldig zijn! We zijn ook nog maar drie jaar bezig en met de pandemie ertussen was het een vervelende start natuurlijk.
(Dan moeten we het gesprek beëindigen, Wolfgang Stolt roept dat de tijd om is, ze moeten zich klaarmaken voor het optreden).
– Bluesmagazine wenst jullie veel succes in de toekomst en bedankt voor het fijne gesprek.
Jullie ook bedankt voor de interesse en hopelijk tot een volgende keer.
Links:
www.ivygold.net
www.brokensilence.de
www.a1records.de
www.impuls-promotion.de
We horen graag je mening! Voeg reactie toe