DE WET Interview at Whites maart 2014

INTERVIEW met de bandleden van DE WET

Tekst: William Lindner

Het valt niet mee om op te vallen in de hedendaagse Nederlandse bluesrock-scene. De Rotterdamse band DE WET verraste mij echter met hun voor Nederlandse begrippen niet alledaags debuut EP (zelfs Johan Derksen was razend enthousiast in zijn radio-uitzending). Voeg daar een release party aan toe op een wel heel bijzondere locatie (zie het verslag Ton Kok) dan is het hoog tijd voor Bluesmagazine om via een interview eens nader kennis te maken met dit energieke vrolijke Rotterdamse Trio: Edmond Bravenboer (gitaar/zang), Roger Groen (bas) en Melvin Hage (drums).

1-Wie zijn De Wet. Stel jullie eens voor aan de lezers van Bluesmagazine
Wij zijn Edmond op gitaar en zang, Roger op bas en soms zang en Melvin vooral op drums. Roger: Want Melvin kan je beter niet laten zingen. Ed en Roos speelden wel eens met elkaar in een feestbandje. En Roger kwam Melvin weer tegen op een feestje. Dat klikte meteen. Hebben het alleen maar over muziek gehad. Daarna heeft Melvin een paar keer meegespeeld met die feestband.
Melvin: Ik weet niet wat het was, maar we zaten op een gegeven moment met z’n drieën op een terras. Gingen we niet naar een jamsessie of zo? Roger: Ja joh, die ging niet door. Hahaha! Edmond: Klopt en toen hebben we het gehad over het vormen van een trio. De volgende dag zijn we gaan een oefenhok in gegaan en zijn we De Wet begonnen.

2-De naam De Wet hoe zijn jullie op die naam gekomen?
Roger: Eerst noemden we ons ‘The Nat’ (spreek uit als ‘The Nod’) en dat hebben we weer in het Engels vertaald.Edmond: Hahahaha! Nee joh, Melvin was vroeger verkeersregelaar en we noemden hem ‘De Wet’.Melvin: Hahaha! Nee, Roger heeft een keer tegen een agent gezegd dat hij op een smurf lijkt. En toen werd hij voorgeleid voor het beledigen van een ambtenaar in functie. Maar dat hield geen stand, want dat mag je gewoon vinden. Ja echt! Je mag gewoon vinden dat een agent op een smurf lijkt. Is toch ook zo? Je mag hem niet uitmaken voor een smurf. Maar wel constateren dat ie er op lijkt. Hoe dan ook, Roos handelde binnen de wet. Hij is jurist. Hij kent de wet. Nu zijn we De Wet.Edmond: We bedenken iedere keer iets als iemand naar de bandnaam vraagt. Want anders moeten we gewoon vertellen dat we de naam bedachten bij een biertje. En bij de vierde naam was het ‘De Wet’ en toen zei iedereen gelijk ja. Da’s toch een saai verhaal?
Roger: Ja, en Melvin was vroeger echt verkeersregelaar.

3-Wie heeft jullie muzikaal beïnvloed?
Melvin: Pfoehee, dat is wel heel verschillend. Ik luisterde vroeger wel veel blues en rock. Heel erg op gitaar georiënteerd. Deep Purple. Veel Clapton. John Mayall, Cream, Derek & the Dominos. Stevie Ray Vaughan. Maar ook Michael jackson. En Pink Floyd. En Tool!Roger: Duran Duran en Herman Brood.Edmond: Eric Clapton, Elvis en Eddie van Halen.
Melvin: En The Black Keys! Roger: Black Keys! Black Keys!

4-Op de EP zijn alle songs door jullie zelf geschreven, Vertel eens hoe komen de songs tot stand?
Edmond: Dat is heel verschillend gegaan. Voor sommige nummers had ik alles al klaar. Bij andere liedjes had ik de muziek en heeft Melvin de tekst geschreven. Die tekst hebben we samen weer getweakt opdat het strakker op de muziek paste. En sommige liedjes kwamen tot stand door gewoon samen te spelen. Meestal bespreken we wat voor gevoel de muziek geeft en bedenken we daar een verhaal voor de tekst bij. En soms is dat een persoonlijk verhaal en soms niet.

5-Hoe kwam de CD tot stand, hoe was de werkwijze
Melvin: We hebben gaandeweg eigenlijk onze eigen studio gebouwd. Allemaal provisorisch, maar wel heel erg met zo’n vintage rock/ motown sound in gedachten. Gewoon opgenomen met een Apple Macbook. Wat gespaard voor microfoons. Ook een bassdrum mic gekregen en wat condensators geleend van de bovenburen. Er zaten twee DJ’s boven onze studio die wat spullen hadden die we goed konden gebruiken. We hebben youtube filmpjes gekeken over microfoontechnieken. En maar gewoon geëxperimenteerd binnen de middelen die we hadden. Edmond heeft geloof ik twee dagen verschillende microfoonplaatsingen geprobeerd voordat hij zijn sound goed op de opname had.

Verder hebben we niet gezocht naar perfectie, maar gevoel. Sommige dingen staan er in één of twee takes op. En als het gevoel klopt, is het klaar. Daarna hebben we wel professionals gezocht voor het artwork, het mixen en het masteren. Dat kunnen we niet zelf. En daarbij hadden we maar drie criteria: Vinden we het tof wat ze hebben gedaan, snappen ze wat we willen en hebben we een goed gevoel bij de persoon? Heel simpel, als we je niet aardig vinden, willen we niet met je werken. We hebben contact gehad met een hele goeie mixer, had echt supermooie dingen gedaan, maar deed een beetje vreemd. Is ‘m dus niet geworden.

6-Hebben jullie er genoeg voor een avondvullende show? Een EP is niet genoeg denk ik.
Edmond: Ja joh, we hebben bijna 1,5 uur eigen werk.Roger: En als het echt gezellig is schudden we ook nog wel een uurtje covers uit de mouw. We zijn begonnen als coverband.
Melvin: Ja, maar liever niet. Is zo zonde van de spanningsboog. Ik speel het liefst gewoon een uur of anderhalf uur aan één. Eigen werk. Zonder pauzes. Werkt toch het beste.

7-Jullie zijn een vrij nieuwe band. Hoe denken jullie te overleven in de huidige blues(rock)scene? En wat zijn jullie indrukken van de huidige Nederlandse blues(rock)scene?
Melvin: Geen idee eigenlijk. Overleven? Ik wil gewoon lekker spelen. Op avontuur met mijn vrienden. En we merken dat als we ergens spelen, dat we het publiek wel voor ons winnen. Maar we hebben ambities. Het lijkt me wel gers om op een mooi festival te spelen. Lowlands, Appelpop of zo
Roger: En er zijn veel toffe blues- en bluesrockbandjes.Melvin: trio Escobar! En Sugar Boy & the Sinners Roger: En vroeger Herman Brood!

8-Jullie regelen alles zelf . Vertel eens hoe werkt dat…
Melvin: Ja dat is ook een beetje het gevolg van onze stelregel dat we de mensen met wie werken aardig moeten vinden. En we hebben nog niemand gevonden waarbij we een gevoel hadden dat ze meer zouden doen dan wij zelf zouden kunnen. En nu is alles gewoon ‘under our control’, da’s best prettig. En het internet en de afkalvende muziekindustrie maken het ook mogelijk om veel zelf te doen. Betekent ook dat je het echt moet willen, want het is wel heel veel werk. Vanuit een bedrijfsmatig standpunt is het rendement op de hoeveelheid werk beroerd. De pret maakt gelukkig veel goed. Maar eerlijk is eerlijk, het groeit nu een beetje boven ons hoofd, dus we zullen toch een keertje met iemand moeten gaan samenwerken.

9-Wat zijn jullie plannen voor het verdere jaar. Nog festivals in de planning?
Edmond: Ja! Er komen mooie dingen aan, maar we hebben beloofd het nog voor ons te houden. Dus met tegenzin verzwijgen we het nog even. En eind van het jaar zouden we nog wel een EP willen opnemen.

10-Hebben jullie nog een boodschap voor de lezers van Bluesmagazine?
Support your locals! Muziek is gevoel en iedere echte muzikant speelt omdat hij moet, ondanks dat hij weet dat er niet veel tegenover zal staan.

Bookings: [email protected]
Website: www.dewetmusic.com
Facebook: https://www.facebook.com/dewetmusic


Ook op Blues Magazine ...