20151128-Meena-273
Photo by Johannes Wahl

Interview met Meena Cryle en Chris Fillmore in Quasimodo, Berlijn 18 maart 2016

Tekst: Mike Kemp – Soundanalyse / Vertaling: André Wittebroek.

Soundanalyse: Jullie komen alle twee uit Oostenrijk en daar is de volksmuziek erg populair en valt er vast een betere boterham te verdienen met de muziek die jullie nu maken. Nooit overwogen voor het geld te gaan?

Meena: “Er is zeker meer mee te verdienen maar wij willen dat natuurlijk niet anders hadden we dat wel geprobeerd. In de volksmuziek zitten ook verschillende takken, zo heb je ook nog de schlagers. Helene Fischer vult de grootste hallen, pasgeleden nog in Wenen, tweemaal een uitverkocht huis voor 20.000 mensen. In die wereld is het keiharde business, veel jaloezie onderling. Bijvoorbeeld in het zeer populaire TV-programma Musikantenstadl. Dan laat ons maar ons eigen ding doen.”

Soundanalyse: Wij vinden het best jammer dat er zoveel topmuzikanten zijn die in tegenstellingen tot de volksmuzikanten zo’n moeite hebben het hoofd boven water te houden. In al die clubs waar wij komen zien we zo vaak topmusici voor weinig publiek. Je gunt ze zoveel meer.

Chris: “Het zijn twee verschillende werelden. Bij de volksmuziek wil het publiek graag twee uur vermaakt worden zonder pretenties en de zorgen van alledag even vergeten. De kwaliteit van de muziek staat niet op de voorgrond. Prima hoor, maar bij de bluesmuziek gaat het meer om de muziek zelf. Maar natuurlijk zitten er overal verschillen in.”

Soundanalyse: Zou het aan het tijdsbeeld van nu kunnen liggen? Veel downloads e.d. In onze tijd spaarden we voor een L.P., gingen die intensief beluisteren in de platenzaak en kochten er dan een of twee. We waren er heel serieus mee bezig. Bij downloaden lijkt het allemaal veel vluchtiger te gaan, hoewel de trend van LP’s weer aan het terugkomen is. Hoe zit dat bij jullie? Doen jullie daar ook aan mee?

Chris: “Zeker, wij zijn nu een live-CD aan het afronden en brengen die ook uit op vinyl. Vorig jaar hebben we van drie optredens opnames gemaakt en als alles lukt wordt de CD net voor de zomer uitgebracht.”

Soundanalyse: Wat kunnen er ervan verwachten?

Chris: “We blijven onze stijl trouw. Het wordt ons meest authentieke album, zeker omdat het ‘live’ is: rockig en energiek. We brengen het uit op ons eigen label en zijn dan vrij om te doen en laten wat we willen. We hadden een contract voor drie albums bij RUF-records en toen het contract afgelopen was besloten we het zelf te gaan doen. Zoals meerdere artiesten dat voor ons deden, bijvoorbeeld Henrik Freischlader met zijn Cable Car Records.”

Meena: “Wij zijn geen traditionele bluesband maar ook geen pure rock- of countryband. Als muzikant word je al snel in een bepaalde hoek gezet. Wij vermengen blues met rock, maar ook met soul country en zelfs gospel. Ik denk dat ons dat onderscheidt van veel andere bands. Mijn stem zal daar ook aan bijdragen, denk ik. Al met al geeft dat ons een eigen geluid.”

Soundanalyse: Jullie laatste album ‘Tell Me’ is in Berlijn opgenomen, heeft dat een speciale reden?

Chris: “Een Oostenrijkse vriend van ons Raphael Tschernuth woont in Berlijn en Meena wilde hem het album laten produceren. Hij is niet zo bekend en Meena wilde hem de kans geven. We hadden tien dagen opnametijd en het ging prima.”

Soundanalyse: Wat verlangen jullie van een producent, welke opdrachten geven jullie zo iemand?

Chris: “Een producent moet veel kunnen. Voor mij is het psychologische aspect belangrijk, klinkt misschien vreemd, maar hij moet de muzikanten op hun gemak stellen zodat ze zich prettig voelen. Dan zijn ze tot betere prestaties in staat. Wanneer in de studio iets niet naar wens gaat, moet hij je weer kunnen motiveren. Verder is hij technisch voor de arrangementen verantwoordelijk: wat is het beste voor die sound, welk geluid past erbij e.d.”

Meena: “Raphael kwam bij ons en het was reuze spannend. Hij luisterde naar de nummers en vroeg zich af: Hoe komt de song over: Klinkt het waterig, houterig, welke kleur heeft het? Ik had dat nog zo nooit meegemaakt of gezien. Voor mij was deze manier van werken nieuw, zo was nog nooit naar onze muziek gekeken. Wanneer Chris en ik het niet eens waren, was hij perfect in staat dat op te lossen. De samenwerking was prima. Ik heb ook iemand uitgezocht, die mij tegenspraak geeft en waarvan ik dat ook accepteer.”

20151128-Meena-127
Photo by Johannes Wahl

Soundanalyse: Jullie hebben ook in Amerika opgetreden, hoe kwam jullie muziek daar over? Is er een verschil met het Europese publiek?

“In Europa is het toch anders dan in Amerika. Tussen bijvoorbeeld Berlijn en Wenen zit geen verschil, hier is het publiek ongeveer hetzelfde. De meeste mensen bij de concerten zijn, grof geschat, boven de veertig. In Amerika is het meer, hoe zeg ik dat goed, volksvermaak. Men komt vaak met het hele gezin of zelfs familie. M.b.t. leeftijd is het ook meer gemixt. Vaak staat de muziek niet eens zo op de voorgrond, men wil gewoon een leuke, gezellige avond hebben en het gaat er wat losser aan toe. Vaak zit men aan tafeltjes te dineren terwijl er een stevige bluesband speelt.”

Soundanalyse: Bij jullie live-shows gaat het er altijd energiek aan toe. Elke is het weer anders, het spelplezier spat ervan af. Hebben jullie echt zo’n plezier of is het ook een beetje een act?

Meena: “We hebben echt plezier, Chris en ik begrijpen elkaar blindelings. Wij spelen ook al lang samen. Ik kan honderd procent op hem vertrouwen en op het podium zijn we spontaan en hij stuurt de ritmesectie aan . We hebben een nieuwe ritmesectie met Joris Henrik op bas en Bernhard Egger op drums. Ikzelf kan me dan volledig op mijn eigen taak richten en dat is zeer prettig en geruststellend. Het plezier komt ook door de improvisaties in de muziek. We spelen de CD’s niet precies na, het moet voor de fans een eenmalige belevenis zijn, niet te steriel. Verder moet je je altijd honderd procent geven vind ik. Fouten maken is menselijk en voor mij ook geen probleem, als je maar helemaal je best doet. Dat eis ik van iedereen die bij de band betrokken is en van mijzelf natuurlijk.”

Soundanalyse: Van de Oostenrijkse rockmuziek kennen wij eigenlijk alleen Falco, wat vinden jullie van hem? Is hij belangrijk geweest voor de muziek daar?

Meena: “Falco heeft er zeker een stempel op gedrukt, hij was een van de eersten van ons land die internationaal is doorgebroken. De Weense flair zat in hem en hij werd daardoor vanzelf met Wenen in verbinding gebracht. Dat was voor Wenen prima en bovendien was hij muzikaal erg goed. Hij was een genie op zijn manier. De erkenning kwam pas na zijn dood, zoals bij zoveel kunstenaars.”

Soundanalyse: Inderdaad, helaas gaat het vaak zo. Mag ik jullie hartelijk bedanken voor de tijd die jullie genomen hebben om mijn vragen te beantwoorden. Willen jullie nog iets zeggen tegen de lezers?

Chris: “Koop ons nieuwste album a.u.b. en misschien tot bij een van onze concerten. En Soundanalyse bedankt voor de interesse.”

Mike Kempf van Soundanalyse heeft dit interview beschikbaar gesteld aan Blues Magazine en wij bedanken hem daarvoor. Meena Cryle en haar band beginnen begin mei met hun Europese toer die hen ook naar Nederland en België zal voeren. 

Website Meena Cryle

De tourdata zijn:
01-05 NL – De Amer, Amen
03-05 DE – Barnaby’s, Braunschweig
04-05 DE – Cult, Bielefeld
05-05 DE – Franky’s, Bad Soden
06-05 DE – Topos, Leverkusen
07-05 NL – Breda Blues & Jazz Festival

04-06 NL – Zoetermeer Blues Festival
04-06 DE – Zyfflich Blues Festival
10-06 DE – Gdanska, Oberhausen
11-06 NL – Calypso Theater, Wijk bij Duurstede
25-06 NL – Losser / Dennenblues Festival
27-06 BE – Ruiselede / BananaPeel

17-07 BE – Peer Blues Festival (with Buddy Guy, Walter Trout, Brian Setzer a.o.)
21-08 BE – Wespelaar / Swing Wespelaar Festival
27-08 NL – Culemborg Blues Festival
28-08 DE – Stuttgart / Festival

15-09 BE – Menen
16-09 DE – Dortmund
17-09 BE – Mol