’’We’ve been screwed for forty years!’’ Butch Trucks, medeoprichter en drummer van de legendarische Allman Brothers Band, is er niet de man naar ergens doekjes om te winden. Zolang als de band bestaat zijn hij en zijn maten genaaid door de platenindustrie. Daarom neemt hij het heft zelf in handen. Via zijn internetsite Moogis zijn nu de shows van de Allmans in volle glorie te zien.
Tekst: Dietmar Terpstra
Trucks stond in 1969, samen met onder meer de gebroeders Greg en Duane Allman, aan de basis van de Allman Brothers Band. Gedurende de jaren ‘70 werd de band wereldberoemd met zijn specifieke vorm van southern rock, waarin blues, soul, rock en jazz werden gemengd tot een explosief mengsel. Songs werden op het podium uitgewerkt tot ingenieuze jams, die soms wel drie kwartier konden duren. Het titelloze debuutalbum dateert uit 1969, daar aan voorafgaand had de band een stevige basis verkregen door intensief te touren door Georgia en Florida. Het meest spectaculaire Allmans-album is Live At Fillmore, met als sluitstuk een 22 minuten durende versie van het fenomenale Whipping Post.
Kort na de release van Live At Fillmore sloeg evenwel het noodlot toe. Duana Allman overleed na een motorongeluk, waarmee de wereld één van zijn meest getalenteerde slide-gitaristen verloor. Toetsenist Chuck Leavell, nu lid van de Rolling Stones tour-band, werd zijn verrassende vervanger. Niet veel later verongelukte bassist Berry Oakley, ook op de motorfiets, bizar genoeg niet ver van de plaats waar Allman overleed.
De rest van de band verzonk daarna in drank- en drugsmisbruik, en halverwege de jaren zeventig leek The Allman Brothers Band over zijn hoogtepunt heen. Er volgden nog wel redelijk goede platen, maar de band zat zelden meer gezamelijk in de studio, en de onderlinge verstandhouding was ook niet om over naar huis te schrijven. Opmerkelijk genoeg is de band, op enkele forse pauzes na, wel bij elkaar gebleven, en anno 2011 is de Allman Brothers Band bepaald geen oldies act, maar één van de meest gerespecteerde jam bands ter wereld. Studioplaten maken doet de band niet meer, optreden des te meer.
En nadat vele jaren de grote platenmaatschappijen het merendeel van de plaat-opbrengsten in de zak staken, is Butch nu van plan deze shows via internet te gelde te maken. ‘’Het idee ontstond tijdens een brainstorm, zo’n vijf jaar geleden. We wilden ons eigen platenlabel, nadat we door de grote jongens keer op keer belazerd werden. Geloof me, vergeleken met die grote platenbazen is de mafia een kleuterschool. Ze controleerden alles, platendistributie, radio, de platenwinkels, ze hadden ons bij de kloten. Om ook maar een kans op succes te hebben moesten we wel voor onszelf beginnen, en dat is Moogis geworden.’’
‘’Veertig jaar had je public radio, dat was voor hippies, in stereo en er werd nieuwe muziek gedraaid. Dat is volledig verdwenen. Nu heb je Russ Limbaugh en meer van die bullshit. Het is meer dan frustrerend dat er voor onze muziek volstrekt geen ruimte meer is op de radio. Daarom kiezen we voor internet, daar is ruimte voor iedereen. Moogis is dan ook meer dan een plek voor webcasts. Het is een online community, waar fans elkaar kunnen ontmoeten en ervaringen uit kunnen wisselen, met chatrooms en fora, het moet een soort Facebook voor muziek worden, met de focus op jam bands.’
Trucks heeft grote plannen met zijn webcasts. Sinds 2009 worden de jaarlijkse shows in het Beacon Theatre op Broadway en het imposante Wanee Festival in Live Oak, Florida uitgezonden. ‘’We willen met mobiele studio’s bij de grotere podia gaan staan, en dan bands opnemen en uitzenden. We denken aan bands als Dave Matthews Band, Gov’t Mule, Robert Plant, noem maar op. Wat ook zou kunnen is dat clubs een licensie kunnen kopen om zo onze webcasts uit te zenden voor hun publiek. Veel bands lijden een kommervol bestaan, zo kunnen we extra inkomsten genereren.’’
Vooralsnog is een abonnement op Moogis aardig aan de prijs, en Butch is de eerste om dat te beamen. Voor een ‘package’met webcastst van het Wanee Festival en alle Beacon-shows moet $250 betaald worden, de Beacon-shows alleen kosten $ 200 en het Wanee Festival komt voor $125 via de pc de huiskamer binnen. Daarvoor zijn de shows wel een jaar lang te zien, en is er ook toegang tot de archieven van Moogis. Maar het blijft veel geld. ‘’We hopen snel veel leden te hebben, zodat de prijs naar beneden kan,’’ aldus Trucks. ‘’Tot nu toe hebben we te weinig exposure gehad, maar Madison Square Garden, dat de eigenaar van het Beacon is, gaat nu reclame voor ons maken. Zij hebben marketing expertise, tijd en kapitaal, iets wat bij ons ontbrak. Ik schat dat het lidmaatschap naar beneden kan tot zo’n $25.’’
De dertien shows in het Beacon Theatre vinden plaat van 10 tot 23 maart, het Wanee Festival is van 14 tot 16 april. Het festival kent een indrukwekkende line up, met namen als Sharon Jones & Dap Kings, North Mississippi Allstars, Robert Plant & The Band Of Joy, 7 Walkers, Steve Miller Band en nog veel meer, en de headliner is uiteraard The Allman Brothers Band.
Resten twee vragen. Gaat de band, nu al dit fraais via internet te bekijken is, nog wel door met het uitbrengen van de gestage stroom van live-DVD’s van de Allmans? ‘’Jazeker! We zijn aan het bekijken of we de jubileum-show veertig jaar ABB uit kunnen brengen, denken aan de shows met Robert Plant en Eric Clapton, en zijn bezig met een DVD van het Wanee Festival van vorig jaar.’’ En komt de band nog met een nieuw studio-album? Hartgrondig: ‘’Nee! Ik haat studio’s! En kijk naar Greg. Die heeft net een soloalbum uitgebracht. Daar zijn er 36.000 van verkocht, en het maken kostte twee ton. Je komt nooit uit de kosten!’’
Website Moogis : http://www.moogis.com/
Grappig dat hij hartgrondig “nee” zegt tegen een nieuw studio-album terwijl Gregg in diverse interviews heeft aangegeven wel weer een nieuw studio album te willen maken met de ABB. Heeft zelf ook jarenlang de boot afgehouden maar wil graag met T-Bone Burnett de studio in. Als Gregg en Warren Haynes genoeg materiaal hebben duikt de band de studio in en dan zal Butch wel moeten volgen. Commercieel is Gregg’s nieuwe CD zoals de meeste releases tegenwoordig geen succes maar hij heeft er wel mme op de 5e plaats gestaan in the Billboard top 200 en stond ook hoog op de verkooplijsten van Amazon. Hij heeft er ontzettend veel media-aandacht mee gekregen, veel lovende kritieken en er wordt al over een Grammy nominatie gefluisterd. Dus in die opzichten
wél zeer geslaagd. De ABB moeten gewoon de studio-kosten laag houden en zij zijn juist een band waar dat geen probleem bij hoeft te zijn aangezien zij van een live sound houden en niet een overdaad aan takes en overdubs. Gewoon “on the road” repeteren en dan de studio van Derek Trucks induiken, paar kleine overdubs en violá album klaar. Zouden ze óók zelf makkelijk kunnen produceren. Butch is een toffe gozer met een erg uitgesproken mening maar de laatste jaren heeft hij het alleen over zijn geesteskind “Moogis” waarvan de vraag is of dát wel het commercieel succes wordt dat hij hoopt.
Helemaal met Roger eens. Butch doet wel goed werk met Moogis (heb zelf 2 jaar een abonnement gehad), maar het is veel te duur geworden voor de fan. En dat is erg jammer. Ik had ook gelezen dat Gregg graag weer de studio in wil met de band, dus hij zal inderdaad moeten volgen. Maar het is en blijft natuurlijk wel “de”live band.
Ik had tot nu toe begrepen dat Moogis een produkt van Butch Trucks was niet van de ABB zoals hij zelf beweert. En heel eerlijk gezegd: tuurlijk weet een beetje normaal mens dat de muziekindustrie alleen op geld uit is en mensen enslaves als ze niet het geld (en dus de macht) hebben om zoals Prince en George Michael b.v. op eigen benen te staan. Maar: in de zeventiger jaren verdienden de ABB zich al gek (bedragen met zes nullen in dollars) en dan heb je geen accountant en (corporate) lawyer? Dat verhaal is volgens mij sterk aangedikt. Waarom moet Moogis zo duur zijn? Waarom moeten de ABB zich gek verdienen aan dingen zoals dit? Muziek, jongens! En herdenk Duane Allman op een fatsoenlijke manier middels een fonds of zo om en arme kindertjes muziek(blues is aan het uitsterven ook in de US) muzieklessen en evt. een instrument te geven (of lenen), maar dan geven ze niet thuis…..Iedereen daar heeft minimaal zijn baan aan Allman te danken.