Booker T. & The M.G.’s is een instrumentale band onder leiding van Booker T. Jones die zich in de jaren zestig en zeventig bezighield met Memphis Soul en als sessiemuzikanten voor het legendarische Stax Records werkten. De 65-jarige Booker T. ontving onlangs een Grammy Award in de categorie Best Pop Instrumental Album voor Potato Hole uit 2009.

Op een doordeweekse avond in april heeft BluesMagazine een gesprek met een muzikant die op inmiskenbare wijze zijn stempel op menig klassieker heeft weten te zetten door daar een heel specifiek orgelgeluid aan toe te voegen met vrijwel altijd groot succes tot gevolg.

Booker T. promo photo by Gary Copelander

INTERVIEW MET BOOKER T. JONES

13 April 2010 19.30 uur – door: Jeroen Bakker

Bellen wij nu rechtstreeks met de bakermat van de Stax Recordings en de Memphis Soul?

Of ik in Memphis, Tennessee woon? Nee hoor, ik zit al enige tijd in The San Francisco Bay Area al ben ik wel geboren in Memphis. (Lachend) En om je nog verder uit die droom te halen: Ik ben een paar dagen vrij en besteed de dag met alledaagse zaken waardoor de muziek even op de tweede plaats komt.

Maar volgende week vervolgt u de tournee door Amerika?

Ja, ik kan nu eenmaal niet te lang thuis zitten. We zullen op het San Francisco Jazz Festival te zien zijn waar we een soort thuiswedstrijd spelen en daarnaast doen we enkele optredens met JJ Grey & Mofro. De tournee zal ons uiteindelijk via Brazilië naar Europa brengen. We spelen in mei bij jullie in Tilburg.

De samenwerking met Drive By Truckers op het album Potato Hole is een zeer succesvolle gebleken met een Grammy Award voor Best Pop Instrumental als uiteindelijke beloning.
Lijkt een logische zaak dat dit een vervolg krijgt in de studio denkt u niet?

Die samenwerking is inderdaad een heel bijzondere gebleken en die gasten zijn behalve zeer getalenteerd ook nog eens ontzettend vriendelijk. Ze hebben echter ook hun eigen carriere en daarom wordt een vervolg ietsje lastiger in verband met onze beide planningen maar uitsluiten doe ik het zeker niet. Ik ben overigens de afgelopen weken veel in de studio geweest met The Roots. De bedoeling is dat, als alles goed gaat, het album in het najaar zal uitkomen.

Gaat u deze ook onder de aandacht brengen middels een tournee met deze band?

Daar durf ik nu nog geen uitspraken over te doen maar dat zou best eens mogelijk kunnen zijn. Ook deze jongens zijn enorm druk bezig met allerhande activiteiten zoals produceren, schrijven en begeleiden van andere acts. We zien het wel als het album eenmaal uitkomt.

Die Grammy Award was overigens de eerste die u als solo-artiest mocht ontvangen maar in de jaren negentig heeft u al eens samen met The M.G.’s een Grammy in de wacht gesleept voor Best Pop Instrumental Performance. Voelt het toch niet een beetje als mosterd na de maaltijd aangezien u al zo lang, op succesvolle wijze met muziek bezig bent?

Ik ben er enorm trots op dat ik uiteindelijk toch deze bijzondere erkenning kreeg toebedeeld. Vooral omdat deze prijs door collega’s uit de muziekbranche is toegekend. Beter laat dan ooit toch?

Toch de onvermijdelijke vraag welke opnamen die u gedurende uw carriere heeft mogen maken, voor u de meeste betekenis hebben?

Dat is inderdaad wel eens eerder gevraagd maar ik ben toch iedere keer weer trots dat ik daar ondermeer met songs als Born Under A Bad Sign op kan antwoorden. Het was een groot genoegen om ooit met Albert King te kunnen samenwerken.

Daarnaast zijn ook de resultaten van de samenwerking met Otis Redding voor mij nog altijd van grote waarde hoewel veel daarvan pas later echt succesvol is geworden.

Over Otis gesproken. U heeft toegegeven dat u beiden gek was op rockmuziek maar dat zou indertijd veel te provocerend zijn en daarom ‘beperkten’ jullie zich tot de soul. Is Potato Hole daar een, weliswaar late reactie op?

Daar heb ik eigenlijk nooit over nagedacht maar dat zou goed mogelijk zijn. Otis’ uitvoering van Satisfaction rockte trouwens stevig en is daar een goed voorbeeld van. Ik heb verder altijd graag samengewerkt met Bob Dylan of Neil Young. Vooral Neil kan nog wel eens stevig te keer gaan zoals iedereen weet.

U zit al bijna vijftig jaar in het muziekvak. Als u terugkijkt zijn er dan dingen die u indertijd anders aangepakt zou hebben?

Als ik het allemaal nog eens opnieuw zou mogen doen, zou ik het precies hetzelfde gedaan hebben. Ik ben een gelukkig mens.

Booker T. in Concert

26 mei 2010 – 013, Tilburg (meer info)

Website Booker T. : www.bookert.com


Ook op Blues Magazine ...