IN GESPREK MET… BAD TOUCH

Na eerdere edities in Berlijn vond afgelopen najaar voor de eerste keer in Nederland het Pure & Crafted Festival plaats. Op het prachtige gelegen Taets Art and Event Park, we hebben het hier over nationaal erfgoed aan het Noordzeekanaal bij Amsterdam, viel er naast de geur van verschroeid rubber en benzine die veroorzaakt werd door oogverblindende motorfietsen en een adembenemende Wall of Death, te genieten van rauwe en ongefilterde muzikale klanken van frisse, opkomende acts uit heel Europa. Al vroeg op het programma, ergens in de namiddag, maakte Bad Touch een onuitwisbare indruk met van soul en blues doordrenkte rock zoals we die voornamelijk kennen uit de jaren zeventig. Na het optreden is direct contact gelegd met de Britse rockers uit Norfolk en afgesproken dat Bluesmagazine geïnformeerd zou worden wanneer er iets te melden zou zijn. Belofte maakt schuld dus spraken we met frontman, zanger, gitarist en componist Stevie Westwood over het te verschijnen nieuwe album. Vrijdag 19 juni is het zover en zal ‘Kiss The Sky’ worden uitgebracht. (Recensie van dit album volgt op BluesMagazine.nl)

Tekst: Jeroen Bakker

“Het is nog maar kort geleden dat wij onze tiende verjaardag gevierd hebben”, aldus de 29-jarige Stevie Westwood wanneer wij hem vragen naar de ontstaansgeschiedenis van Bad Touch. “Onze gitaristen zaten bij elkaar in de klas en daar werden al de plannen gesmeed om samen met enkele vrienden ‘de wereld te veroveren’. We hebben heel veel optredens kunnen doen nadat we twee albums in eigen beheer hadden uitgebracht. Het bleek aan te slaan in de UK en dat heeft mooie dingen opgeleverd. We hebben op prachtige festivals gestaan, tournees gedaan als support-act van o.a. The Answer, King King, The Quireboys en The Kentucky Headhunters maar we hebben ook headline-tours kunnen doen. Het is niet vanzelf gegaan, we hebben er echt hard voor moeten werken maar omdat wij er allemaal heel erg in geloven is er dus blijkbaar heel veel mogelijk. Plotseling werden wij ook benaderd door bands als Skid Row, Dan Baird & Homemade Sin en Reef waarvan sinds enige tijd gitarist Jesse Wood, zoon van Rolling Stone Ron Wood, deel uitmaakt van de bezetting. Dat betekent dat je in zalen of andere locaties speelt waar een paar duizend rockliefhebbers aanwezig zijn.”

Bad Touch // Photo Credit: © Joby Sessions
Bad Touch // Photo Credit: © Joby Sessions

Mede door hun geweldige live-reputatie bleven de activiteiten van Bad Touch niet onopgemerkt. Chris Kimsey, de grote producer/engineer die ooit verantwoordelijk werd gesteld voor het geluid van bands als The Rolling Stones, Led Zeppelin en Ten Years After, kreeg per toeval de muziek van het vijftal te horen en besloot om twee tracks nog eens onder handen te nemen. Zowel ‘99%’ als ‘Made to Break’ kregen een speciale ‘Kimsey-behandeling’. “Hij is al wat ouder en doet alleen nog de dingen die hij zelf heel leuk vindt. We zijn uiteraard enorm trots op het feit dat iemand met zo’n staat van dienst een band als Bad Touch waardeert en daar ook nog energie in wilt stoppen.” Met Mollie Marriott, dochter van legendarische rock-icoon Steve, belandden de muzikanten in de studio om daar Ike & Tina’s ‘Baby Get It On’ op zeer succesvolle wijze nog eens van nieuw vuur te voorzien. Marshall Records, vernoemd naar het legendarische versterkermerk, dat sinds enige jaren muzikanten ondersteunt om muziek te creëren, op te nemen, te produceren en te promoten, besloot om de band een contract aan te bieden met als resultaat het in 2018 verschenen ‘Shake A Leg’. Bad Touch lijkt prima te passen bij het imago van Marshall. Deze Britse exponent van de ‘New Wave of Classic Rock-movement’ doet namelijk nogal eens denken aan de rock-acts die lange tijd geleden met veel bas-, drums- en gitaar- geweld en decibellen, dus met behulp van die imposante Marshall-apparatuur, de wereld op zijn kop wilden zetten. “Vergelijkingen met Lynyrd Skynyrd, Blackberry Smoke, Black Crowes en Black Stone Cherry zijn er vaak gemaakt en dat zien we zeker als een compliment maar als ik het zelf zou vergelijken dan denk ik dat de Britse invloeden van The Rolling Stones, Free of Bad Company en Led Zeppelin iets nadrukkelijker in onze muziek aanwezig zijn. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat die laatste natuurlijk ook weer schatplichtig zijn aan de Amerikaanse roots-muziek. Ach, wat maakt het uit: We love music from both sides. Persoonlijk heeft de muziek van mijn ouders op mij als zanger zeker ook invloed gehad. Vooral die oude Motown-dingen werden vaak gedraaid en daar neem je dan toch iets van mee. Ik ontdekte zelf al in een vroeg stadium de muziek van Guns ’N Roses, vond ik ook geweldig. Tegenwoordig bestoken we in de band elkaar onderling met nieuwe muziek van onbekende bands en dat is eveneens leuk. Alles draait bij ons om muziek.”.

Met het uitbrengen van ‘Kiss The Sky’ wordt het eveneens de hoogste tijd voor het Europese vasteland om eindelijk eens kennis te maken met Bad Touch. “We zijn al eens in Nederland geweest, ik geloof dat het acht jaar geleden is, maar er zijn inmiddels goede contacten gelegd om in de nabije toekomst door te pakken in landen als Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Nederland. Dit jaar zou dat dus moeten gebeuren en we gaan er vooralsnog vanuit dat het ook daadwerkelijk gebeurt”. Met ‘Kiss The Sky’ zullen de deuren buiten de UK geopend moeten worden en als het aan Stevie ligt is er geen enkele twijfel: “Het album is het resultaat van vijf muzikanten die allemaal het maximaal mogelijke hebben gegeven. Het is gemaakt vanuit het hart maar het heeft ook daadwerkelijk de nodige tranen, zweet- en bloeddruppels gekost. Nog niet eerder was de onderlinge strijd zo intens, werkelijk nergens was een compromis mogelijk maar we hebben tegelijkertijd ook nog niet eerder zo intensief met elkaar samengewerkt. We hebben het beste bij elkaar naar boven weten te brengen. Een belangrijke rol was daarbij voor onze vriend en producer Nick Brine weg gelegd. Dat we bovendien hebben mogen opnemen in de Rockfield Studios heeft zeker bijgedragen aan de inspiratie en gedrevenheid van de band. Moet je voorstellen dat ik daar achter de piano van Freddie Mercury zat waarop hij ‘Bohemian Rhapsody’ heeft gespeeld. Volgens mij kan het niet gekker meer worden.”

Zoals voor zoveel muzikanten, kwam ook voor Bad Touch de lockdown op het meest ongunstige moment. Er zou eindelijk eens tijd worden genomen voor een welverdiende vakantie en allerlei andere zaken, waaronder een huwelijksreis, en daarna zou het nieuwe album worden opgenomen. Na het uitbrengen van de nieuwe single ‘Strut’, 13 maart j.l., moest het circus weer gaan draaien. 2020 Zou het jaar van de grote doorbraak worden. Het liep anders en het contrast is enorm: van bijna 150 optredens in één jaar en vervolgens sinds december 2019 niet meer kunnen optreden. “Het is het grootste hiaat in ons tour-schema ooit.” Stevie blijft ondanks alles in ieder geval heel positief over wat er de komende tijd nog te wachten staat. “Het belangrijkste is nu keeping the creative juices flowing en we weten dat er ook nog een prachtige, goed gevulde touragenda gereed is. We gaan er van uit dat we vanaf september de draad weer kunnen oppakken en het nieuwe materiaal voor een live-publiek kunnen presenteren. Tot het zover is houden we contact met de fans via de ‘Isolation Sessions’. We spelen vanuit huis en het kan online bekeken worden.”

 
Naast het optimisme met betrekking tot de release van het nieuwe album is er ook een realistische blik op de gevolgen die inmiddels al duidelijk voelbaar zijn. Ongeveer 500 zelfstandige clubs in de UK worden met definitieve sluiting bedreigd. Bad Touch maakt zich sterk voor de podia die het moeilijk hebben. “Het is belangrijk aan cultuurbehoud te denken en de instellingen in leven te houden. Niet alleen voor ons maar ook voor de bands die in de nabije toekomst een podium nodig hebben is dit belangrijk. Door ons in te zetten voor een Music Venue Trust, door middel van #SAVEOURVENUES proberen we ook in de toekomst bands en publiek weer bij elkaar te brengen. Ja, it will gonna take a while to get back in shape. Onderschat het belang van het voortbestaan niet. Kijk, de basis voor het goed functioneren van een band wordt gelegd tijdens de optredens. Hoe ga je om met een publiek dat nauwelijks interesse lijkt te tonen. Je moet leren niet meteen op te geven als de opkomst ietwat tegenvalt of dat er tijdens de show iets mis gaat. Dat soort dingen hoort een band sterker te maken. Kort samengevat zou je kunnen zeggen: Geef nooit op.

Een bijkomend positief effect van dit alles is te kunnen zien dat er heel veel support is van en voor iedereen. Je ziet mensen op een positieve manier omgaan met de nare gevolgen die dit allemaal met zich mee brengt. Plotseling zijn we weer bewust van zaken zoals tolerantie en fatsoen, zaken die die eigenlijk vanzelfsprekende zouden moeten zijn. Je ziet nu toch ook weer dat bijvoorbeeld de mensen om je heen heel veel goeds in zich hebben. Het laat ook de meer humane kant van de mensen zien. Om iedereen die het momenteel nodig heeft een hart onder de riem te steken hebben we vanuit de lockdown-situatie een ‘feelgood’-liedje opgenomen. We hebben mensen een foto laten sturen met hun mooiste glimlach en daar een clip van gemaakt. Het heet ‘Keep On Smilin’!’ en we hopen daar in ieder geval bij iedereen die het filmpje ziet een glimlach op het gezicht te kunnen toveren want als we één ding niet moeten vergeten dan is dat het.”

Bad Touch’s new album “Kiss The Sky” is released by Marshall Records on June 19th. Order the album from www.badtouchkissthesky.com


Ook op Blues Magazine ...