GHOST HOUNDS STELLEN ZICH VOOR

De eerste ontmoeting met het Nederlandse publiek had enkele weken eerder moeten plaatsvinden maar op 7 juli 2022 is het eindelijk zover en lijkt het er sterk op dat het nu wel gaat lukken. De Amerikaanse band Ghost Hounds is namelijk in Europa om het publiek op te warmen voor The Rolling Stones. Op het moment dat een paar honderd meter verderop de klanken van ‘Living in a Ghost Town’ galmen omdat Jagger & Co. het geluid vast testen van de Johan Cruijff ArenA voor het allerbelangrijkste optreden dat er dit jaar op Nederlands grondgebied plaatsvindt, stellen zanger Tré Nation en gitarist Johnny Baab zich graag voor.

Tekst: Jeroen Bakker

Niet alleen de Rolling Stones-fans waren enorm teleurgesteld. Werkelijk op het allerlaatste moment kon het optreden van maandag 13 juni niet doorgaan. Mick Jagger testte pas aangekomen op de locatie positief, terwijl vrijwel alle bezoekers uit binnen- en buitenland al in of rondom de ArenA aanwezig waren. Ook voor Ghost Hounds was de afgelasting een bittere pil die geslikt moest worden. Het zestal uit Pittsburgh had slechts twee weken eerder de uitnodiging ontvangen om mee te reizen naar Europa voor een aantal optredens als support-act van de band die deze ‘SIXTY ’62-‘22’-tournee het 60-jarige bestaan viert. Een prachtige gelegenheid dus om de op blues geschoeide rock te introduceren bij een nieuw, in dit geval het Europese publiek.

Helemaal onbekend is deze ervaring niet voor de Amerikanen die onlangs met ‘You Broke Me’ het derde studio-album hebben uitgebracht. Daarvoor werden ze in hun eigen land maar liefst twee keer eerder al eens voor een serie optredens met The Rolling Stones meegevraagd nadat ze ook al eens ervaring hadden opgedaan tijdens tournees met ZZ Top, Bob Seger, Willie Nelson en Garth Brooks in het ‘naprogramma’.

Ghost Hounds // Photo credits: Jay Arcansalin
Ghost Hounds // Photo credits: Jay Arcansalin

“Yeah, we’re pretty lucky I guess”, aldus Johnny. “Steeds weer ontmoeten we mensen die onze muziek weten te waarderen en dat lijkt zich uit te betalen in dit soort prachtige buitenkansen.”
Al vanaf het vroege begin weet de band zich omringd door uitstekende mensen en is niets aan het toeval overgelaten. Zo schreven Kevin Bowe en David Grissom, bekend als gitarist van John Mellencamp, sterk materiaal voor ‘Roses Are Black’, het debuut-album uit 2019 waarop Slash, Reese Wynans en Kenny Aronoff bijdragen leverden, en verzorgde Eddie Kramer na eerder ooit eens de knoppen bediend te hebben bij Led Zeppelin en Jimi Hendrix, de productie- en engineerings-activiteiten.

De bandleden waren al voor de oprichting van Ghost Hounds actief in de muziekbranche. “We zijn ons hele leven al bezig met muziek”, vertelt Johnny Baab. Toch dreigde het vlak voordat de band werd opgericht voor hem even helemaal fout te gaan nadat hij betrokken raakte bij een auto-ongeluk. “Het ging altijd veel te hard en veel te snel.” De littekens op zijn arm zijn het bewijs dat het allemaal heel anders had kunnen aflopen. “Gelukkig ben ik volledig hersteld maar het zag er lange tijd heel slecht uit. Ik had blijkbaar een engeltje op mijn schouder…”, verklaart hij serieus om daar lachend aan toe te voegen: “…en aan de andere kant de Duivel”, grapt hij.

Baab is opgegroeid met muziek. De blues zou echter altijd een belangrijke rol blijven spelen in zijn ontwikkeling als muzikant en die van de band zoals te horen is in ‘Smokestack Lightning’, het eerbetoon aan Howlin’ Wolf dat te horen is op het onlangs uitgebrachte ‘You Broke Me’.
“Ik ben opgegroeid in Brooklyn en bracht zoveel mogelijk tijd door in de bluesclubs van New York City. Mijn ouders stimuleerden mij op jonge leeftijd al om mijn muzikale horizon te verbreden door zoveel mogelijk live-muziek te ervaren en ook nog zo gevarieerd mogelijk. New York is natuurlijk enorm divers, er was jazz, hiphop, rock en nog veel meer interessante dingen, dus ik raakte snel thuis in die verschillende muziekstromingen. Mijn ouders namen mij ooit als vijfjarig knulletje mee naar een optreden van Bo Diddley in Chicago Blues, een club die helaas niet meer bestaat. Het optreden begon wat laat en ik ben daar dus in mijn stoel in slaap gevallen. Het was Bo blijkbaar opgevallen want die onderbrak meteen de show. Schijnt dat hij gezegd heeft dat hij zich toch echt oud begon te voelen nu de jongste fans bij zijn optredens niet eens meer wakker konden blijven. Je kunt dus stellen dat ik een goede muzikale opvoeding heb gekregen maar hier heb ik mij nog lange tijd voor geschaamd. Gelukkig heb ik hem later nog eens kunnen ontmoeten om mij hiervoor te verontschuldigen. Bo moest er hartelijk om lachen.”

Voor Tré Nation ligt het iets anders. “Ik groeide op in Texas met de muziek in de kerk, met de Gospel. Later ben ik naar allerlei andere dingen gaan luisteren zoals iedereen van die leeftijd zijn weg in de muziek zoekt. Mijn collega’s in de band hebben hem mij de blues als het ware aangereikt. Het was meer van: Luister hier eens naar en check dit eens. Ik denk dat alle invloeden van alle bandleden terug te vinden zijn in de muziek van Ghost Hounds. Het grijpt dikwijls terug op het rijke muzikale Amerikaanse erfgoed van lange tijd geleden maar het is gemaakt door liefhebbers die in deze tijd leven dus is er een geluid ontstaan zoals je dat nu op onze albums en tijdens de optredens hoort. Uiteraard heeft het vele touren en de vele tijd die we samen doorbrengen daar heel veel invloed op.” Baab vult hem aan: “Het nieuwste album is heel snel opgenomen vergeleken met de eerste. Het is een natuurlijk proces geweest maar we voelen elkaar nu zoveel beter aan dat dit ook invloed heeft tijdens het opnemen in de studio en tijdens de live-optredens.”

Dat de sfeer er vandaag duidelijk goed in zit is niet zo vreemd. Hoewel er maar weinig contact is met de Stones-leden en de muzikale begeleiders, is er wel degelijk waardering uit het Stones-kamp.
“Onze achtergrondzangeressen hebben zelfs een hechte vriendschap opgebouwd met Sasha Allen”, vertelt Tré. Allen is de achtergrondzangeres van de hoofd-act van de avond die al sinds 2016 deel uitmaakt van de Stones-Tour-karavaan. Ze was al eens te horen op het vorige album van Ghost Hounds in het van Bruce Springsteen afkomstige ‘Thunder Road’. Tijdens het optreden van The Rolling Stones zullen de Ghost Hounds-zangeressen nog even te zien zijn wanneer zij vocale hulp verlenen in de begeleidingsband naast Allen en zanger Bernard Fowler.

Klokslag 19.30 uur betreedt Ghost Hounds het enorme podium om het officiële feestje van The Rolling Stones af te trappen in een doorgaans zo moeilijk te bespelen stadion dat al voor driekwart met publiek opgevuld is. Een publiek dat zich ook nog eens kenmerkt als zeer eenkennig wanneer het een Rolling Stones-show betreft. Vanavond zien zij Ghost Hounds de meest denkbare ondankbare taak vervullen om de sfeer alvast naar een hoger niveau te tillen. Opwarmen is niet nodig want het dak is dicht. Vele acts zijn ze al voorgegaan onder de noemer ‘ervaring rijker, illusie armer’. Een oudere fan spreekt vol enthousiasme over George Thorogood en The J.Geils Band zoals die in 1982 “de Stones op scherp zetten in dat ‘echte voetbalstadion.” Zijn dochter beklaagt zich over het bereik, wifi. De tijden zijn duidelijk veranderd. Hij kan eventueel nog 20 juli a.s. naar Utrecht om herinneringen op te halen bij Mr. Thorogood en zijn Destroyers. Vanavond zal hij het toch echt moeten doen met Ghost Hounds. Hij is duidelijk nog niet bekend met de reputatie van deze voor hem onbekende jonge, enthousiaste honden.

Desondanks slaagt Tré Nation er in om als frontman de eerste rijen al vroeg mee te krijgen. Met een stampende en stevige ‘Till It’s Gone’, snel gevolgd door ‘Bad News’, is de toon gezet en wordt tot ver over de middenlijn enthousiast gereageerd op de met blues doorspekte rock-klanken van de band. De gitaarpartijen tussen oprichter Thomas Tull en Johnny Baab wisselen elkaar soepel af in ‘Last Train To Nowhere’ terwijl drummer Blaise Lanzetta en bassist Bennett Miller het tempo hoog houden. Mede door de energiek dansende zangeressen lijkt het publiek er ook wel zin in te krijgen. Voorzichtig zien we hier en daar bescheiden danspasjes tijdens het swingende ‘Half My Fault’. Toetsenist Joe Munroe geniet duidelijk zichtbaar vanaf de zijkant terwijl hij er diverse harmonieuze solo’s doorheen gooit.

Het onlangs verschenen album ‘You Broke Me’ waarmee nu in Europa wordt getracht vaste grond aan de voet te krijgen, bevat genoeg tracks waarmee optredens van deze enorme omvang interessant voor de toeschouwers blijven. De mix van rock, blues, rhythm & blues en country in combinatie met toegankelijke nummers heeft zoals vanavond blijkt, genoeg in zich om een groot publiek bij de kladden te pakken. De in korte tijd opgedane ervaring tijdens de vele optredens heeft de band duidelijk goed gedaan. Een grote QR-code op de banner, een prachtig staaltje moderne marketing-techniek, verwijst naar de website van de band waarop je als nieuwe fan kunt aanmelden om maar niets van de nieuwe ontwikkelingen rondom Ghost Hounds te hoeven missen. Na ‘A Little Calamity’, de titeltrack van het tweede album, zit de tijd er op, volgt een welgemeend applaus en wordt er zelfs voorzichtig om meer gevraagd. Je kunt het gerust een prestatie van formaat noemen. De taak om de sfeer er vast in te brengen is meer dan geslaagd. In een drie kwartier durend optreden is het visitekaartje afgeleverd en heeft Nederland voor de eerste keer Ghost Hounds live kunnen ervaren.

Een vervolg zal ongetwijfeld niet heel lang op zich laten wachten.


Ook op Blues Magazine ...