NIGHT OF THE PROMS 2010
Verslag : 18 November 2010 – Ahoy, Rotterdam door Jeroen Bakker
Foto’s : 13 November 2010 – Gelredome, Arnhem door Marco van Rooijen
BluesMagazine kijkt verder, ook wel ‘Beyond’ genoemd, dan zijn neus lang is en zo wil het dus gebeuren dat je oog in oog staat met artiesten die een onmoeting met klassiek aangaan. Merkwaardig? Ja, maar als één van die artiesten John Fogerty heet wil je daar toch bij zijn?
Per slot van rekening kan het recente verleden van dit muziekfeest zich beroepen op optredens van grote namen als Ike Turner, James Brown, Joe Cocker, Zucchero en Randy Crawford.
Behalve de voormalige Creedence Clearwater Revival-frontman was er uiteraard nog meer te zien op deze 26e editie zoals het orkest Il Novecento o.l.v. Robert Groslot, het koor Fine Fleur, de Electric Band en drie prachtige backing vocalisten.
Het is gitarist Leendert Haaksma, bekend uit de band van Anouk, die met behulp van het hele orkest door middel van een heavy gitaar-ouverture de avond voor geopend verklaart.
De 24-jarige Charlie Siem is één van de meest getalenteerde violisten van zijn generatie.
De Brit heeft eens met Bryan Adams de klassieker ‘Heaven’ uitgevoerd in de Royal Albert Hall. Vanavond blijft het voornamelijk bij klassiek werk van Paganini en Vivaldi.
Voor even zien we Siem nog even terug bij Proms-maestro John ‘Music’ Miles om samen met hem, een door Louis Armstrong bekend geworden, ‘Mack The Knife’ uit te voeren. Met behulp van geavanceerde, moderne lichttechnieken is Ahoy omgetoverd in een prachtig jaren vijftig decor. John Miles is er al vanaf het prille begin bij en stond met zijn ‘Music’ model voor de ‘Pop ontmoet Klassiek’-formule. Miles heeft dikwijls Tina Turner begeleid tijdens haar (aller-) laatste wereldtournees en is vanavond wederom leider van de Electric Band.
Evenals Miles kan ook Boy George rekenen op een groot enthousiasme maar de eerlijkheid gebiedt te vermelden dat met grote angst moet worden uitgekeken naar de reünie van Culture Club in 2012.
In tegenstelling tot George lijkt ‘Amazing’ Grace Jones de tand des tijds moeiteloos te hebben doorstaan. De 62-jarige diva is begonnen aan haar tweede jeugd waarmee de laatste editie van het Lowlands Festival, inclusief de afterparty, een onverwacht hoogtepunt in huis had. Voor een Proms-feest als deze blijkt de Jamaicaanse een meer dan logische keuze. Kosten noch moeite zijn gespaard als het op haar prachtige creaties aankomt. Met ontwerpen die zelfs Lady Gaga doet verbleken, komen haar grote hits voorbij. In Edith Piafs ‘La Vie En Rose’ is zelfs Jones’ uivoering van een bloemetjesjurk genoeg reden om de strijkstokjes van het orkest te laten uitschieten. De hoolahoop wiegt op de maat van ‘Slave To The Rhythm’ vijf minuten lang om haar ranke taille.
Twee jaar geleden verraste Barry Hay door ‘het’ met een bigband te doen en ook nu spreekt hij over een ‘lekker bandje’ terwijl hij achterom kijkt. ‘Radar Love’ met een orkestrale begeleiding is een aparte maar zeer geslaagde ervaring. De stem van de Nederlandse rocker vertoont nog geen enkele vorm van verval en ‘When The Lady Smiles’ met de bijbehorende clip op het grote scherm ‘doet het’ nog altijd erg goed.
De grote knaller van de avond is zonder twijfel het afsluitende optreden van John Fogerty. Een reünie van CCR zit er niet meer in maar de invloed van de band die slechts vier jaar heeft kunnen pieken blijkt nog altijd enorm groot. Vanaf de eerste hakkende gitaar-riff van ‘Bad Moon Rising’ is het feest in Ahoy compleet en wordt te tekst ‘There’s A Bad Moon On The Rise’ verward met ‘There’s A Bedroom On The Right’. Niemand haalt het in zijn hoofd om stil te blijven zitten op een klassieker als ‘Down On The Corner’ en zowel ‘Long As I Can See The Light’ als ‘Have You Ever Seen The Rain’ worden in de door mobieltjes verlichte sportzaal massaal meegezongen.
Fogerty maakt graag gebruik van de lange catwalk die hem tot de middenstip van de zaal brengt. ‘Don’t You Wish It Was True’, afkomstig van het precies twee jaar geleden uitgebrachte ‘Revival’, is weliswaar iets minder bekend maar past prima is de korte set. Het venijn zit in de staart met de crowdpleaser ‘Rocking All Over The World’ waarbij een persoon naast mij zijn weddenschap verliest door te beweren dat het nummer van Status Quo afkomstig zou zijn, en ‘Proud Mary’ waarin alle artiesten van de avond nog even naast elkaar staan.
Fotoalbum Night of the Proms 2010
Website : www.notp.com
Prima verslag (en mooie foto’s).
Zelf zal ik niet gauw naar dit soort voorstellingen gaan, maar ik kan me indenken dat de aanwezigen (incl Marco en Jeroen)een heel fijne avond hebben gehad.
Geweldig bedankt voor het verslag en de foto’s. Ik was er ook bij en heb ervan genoten. Fijn om via de foto’s even terug te kijken. :)
Wat een artistieke uitdaging om artiesten als Grace Jones en Boy George te fotograferen. Is dan ook wel weer héél goed gelukt.
En de energie van Barry Hay straalt er vanaf.
En een violist…hahaha is weer eens wat anders dan een gitarist!!!