Henrik Freischlader Band - Show No. 47

Henrik Freischlader Band – Show No. 47

Label: Cable Car Records / Release: november 2012
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Andre Wittebroek

Vorig jaar op 20 en 21 mei vonden de opnames van deze DVD plaats in de zaal van Kunstwerk  am Kaiserhaus   te Arnsberg (Duitsland) , het gebouw waarin ook Henrik’s producer Martin Meinschaefer zijn opnamestudio heeft. Zo had men alles dichtbij en werd er niets aan het toeval overgelaten. Op 20 mei 2011 werd show 46 (46ste van de tour) en een dag later show 47 opgenomen. Show nr.47 bleek het meest geschikt en staat dus  op de DVD. Dat het zolang geduurd heeft voordat de DVD uitwam, ligt zeker aan het perfectionisme waarmee Martin Meinschaefer altijd te werk gaat, maar nu is hij er dan.

Het is een dubbel DVD geworden met de hele show van begin tot eind, niets weggelaten, gedubd of toegevoegd. Een zuivere registratie van de Still Frame Replay Tour 2011. De DVD zit in een stevige kartonnen klaphoes in zwart/wit uitgevoerd.  Een informatieboekje ontbreekt  helaas bij mijn exemplaar ; wat meer informatie had gekund.

DVD 1 begint met The Blues, het titelnummer  van de CD waarmee Henrik zijn eerste bekendheid kreeg  en door het krachtige gitaarspel en de  goede samenhang is de toon voor een prima concertregistratie gezet. In totaal staan er 8 songs op DVD 1, die afsluit met het lange jamnummer Bad Dreams van maar liefst 23 minuten.
DVD 2 bevat ook 8 nummers  en het laatste nummer, de uitsmijter van de show  is Foxy Lady van  Jimi Hendrix waarin de band helemaal losgaat. Als toetje staat er een bonus op  genaamd Still Frame Impressions van 38 minuten.  Hierop staan interviews en beelden van de voorbereidingen van de show, waaruit  blijkt dat de bandleden ontzettend veel plezier met elkaar hebben en dat straalt deze DVD ook uit.

Alle 16 nummers apart bespreken wordt  een beetje teveel van het goede, het wordt dan wel een erg lange recensie. Wat de muziek betreft  zit er veel variatie op de DVD’s van rustige blues ( I Ioved Another Woman, The Memory Of Our Love,), stevige  bluesrock ( zoals o.a.The Bridge,The Blues, Still Frame Replay, Breakout, Foxy Lady), het jazzy Come On My Love  tot  lang  improviserend jamwerk (Bad Deams –Wolkenwinde).  Dit laatste nummer zal niet iedereen kunnen bekoren denk ik, omdat het erg lang duurt en  daardoor eentonig lijkt. Maar wanneer je goed luistert dan hoor je hoe goed het in elkaar steekt en hoe subtiel  Henrik’s gitaarspel  een  duet  aangaat   met  het Hammondorgel spel van Moritz Fuhrhop   om daarna aan het eind weer te rocken. Ikzelf houd erg van dit soort jamnummers, veel bands  waarmee ik ben opgegroeid hadden/hebben   zo’n nummer op de LP staan: Allman Brothers Band,  Lynyrd Skynyrd , Alquin, Focus, Gov’t Mule , De Wolff etc.  Allemaal bands met uitstekende muzikanten , nodig om te improviseren, en dat is op deze DVD niet anders. Zoals vriend Johan Kox zo mooi zei  :”Dit nummer neemt je mee op reis in je fantasieen”!

Conclusie: De  zeer hecht ingespeelde band, de afwisseling in de songs, de  wisselende  dynamiek met de plotselinge overgangen , van snel naar rustig, van hard naar zacht, de zeer eigen gitaarstijl en karakteristieke zang van Henrik , het sterk ritmische spel van drummer Bjorn Kruger, de degelijke bas van Theofilos Fotiadis en vooral de Hammond van Moritz Fuhrhop maken dat het een prachtige DVD is geworden van Duitslands meest bekende bluesmuzikant en zijn band.  En wat Henrik  heeft en lang niet alle muzikanten hebben : een ‘compleet eigen stijl en dat waardeer ikzelf altijd bijzonder.

Beeld- en geluidsregistratie zijn prima.  Het concert is precies zoals het bij Henrik live gaat: geen toestanden en gedoe op het podium , maar ingetogen  en geconcentreerd , want het gaat tenslotte om de muziek.

Band:

Henrik Freischlader:  Vocals, guitars
Theofilos Fotiadis:     Bass, Vocals