DEWOLFF VOELT ZICH THUIS IN LEGENDARISCHE ‘MUSCLE SHOALS’
ALBUM: MUSCLE SHOALS
DATUM RELEASE: 6 DECEMBER 2024
LABEL: MASCOT RECORDS
“Het eerste dat ons opviel toen we daar binnenkwamen waren de kleuren en de ietwat muffe geur die er rondhing”, vertelt drummer/zanger Luka van de Poel over zijn eerste keer in de Muscle Shoals Sound Studio in Sheffield, Alabama.
DeWolff heeft de mogelijkheid om in de legendarische studio te kunnen opnemen meteen aangenomen. Naast het bezoek aan de studio, een voormalige doodskistenfabriek gunstig gelegen naast een kerkhof, is er ook gewerkt in de eveneens zo fameuze FAME Studios.”Het zijn de plaatsen waar veel van onze favoriete albums hun oorsprong kennen.” Deze week verschijnt ‘Muscle Shoals’, het tiende studioalbum van de drie Limburgers die daarmee een eerbetoon uitbrengen aan de plaats waar zoveel prachtige momenten in de muziekgeschiedenis zijn vastgelegd.
Tekst: Jeroen Bakker | Fotografie: Satellite June
Maar liefst dertien nieuwe tracks zijn er te vinden op het in The Hit Recording Capital of the World opgenomen ‘Muscle Shoals’. Het album komt uit in de week dat het precies 55 jaar geleden is dat The Rolling Stones dezelfde studio drie dagen lang gebruikten voor enkele tracks die later op Sticky Fingers zouden terechtkomen. Naast ‘Brown Sugar’ en ‘Wild Horses’ werd daar tevens de basis van ‘You Gotta Move’ gelegd. De band verkeerde tijdens de Amerikaanse tour van ’69 in bloedvorm en zoals wel vaker gebeurde tijdens een tournee, besloot Keith Richards om die positieve vibes in de studio vast te leggen. De naam Muscle Shoals Sound Studio was daarmee ineens gevestigd.
In het afgelopen voorjaar vloog DeWolff naar Alabama om daar gedurende twee weken te werken aan het nieuwe materiaal. In het bijzijn van producer Ben Tanner lukte het om iedere dag een track af te leveren. De toetsenist van Alabama Shakes die geboren is in deze streek en er ook opgroeide, is al langere tijd werkzaam in de studio en verzorgde daar eerder het geluid voor St Paul and the Broken Bones, Secret Sisters en Dylan LeBlanc.
“Wij dachten dat we een paar dagen op gezette tijden met hem in de studio mochten zijn om daar op te nemen maar in plaats daarvan ontstond er een geweldige samenwerking en stopte hij pas wanneer hij echt helemaal tevreden was.
Ik geloof niet dat hij eerder van ons had gehoord, maar de muzikale klik was er al vanaf het begin. Hij wist precies wat er nodig was en hoe wij er samen het maximaal mogelijke konden uithalen, Hij weet als geen ander wat de mogelijkheden zijn in die studio en hoe wij dat dus konden bereiken. We hebben er gezamenlijk keihard aan gewerkt. Het gebeurde regelmatig dat we nog laat in de avond bezig waren terwijl we al vroeg in de ochtend waren begonnen. Tijd om veel dingen buiten de studio te doen was er dus eigenlijk nauwelijks.”
Een album vullen met slechts covers van wat er zoal is opgenomen lag wellicht voor de hand. In plaats daarvan is ervoor gekozen om alleen eigen materiaal op te nemen. Als The Muscle Shoals Rhythm Section in hun beste dagen produceren de Limburgers een geluid dat niet bepaald niet veel onderdoet voor dat van de befaamde huisband, door Leon Russell ooit The Swampers genoemd, die indertijd de zo geroemde sound dikwijls verzorgde. De single ‘In Love’ klinkt zoals je DeWolff graag hoort, maar niet eerder was het geluid nog meer beïnvloed door de southern vibes van de omgeving. De koortjes, het orgel, de percussie en de rauwe versterkte gitaarklanken van de Gibsons vallen prachtig samen in deze pakkende en sterk opgebouwde opener die naadloos overloopt in ‘Natural Woman’ met die de beukende drumsound. “Het zijn de eerste twee albums van Redbone geweest die mijn broer en ik zo vaak samen beluisterden, waarvan je hier de invloed terug kunt horen. Het is ook wel de ‘King Kong Beat’ genoemd.” Dezelfde funky rock-ritmes en de zo karakteristieke drumbeats van die band zitten eveneens in ‘Ophelia’ waarin bovendien vocale klanken van Indianen te horen zijn zoals vaker in de muziek van Redbone het geval was. Waar voorheen de zware lage klanken afkomstig waren uit de orgels van toetsenist Robin Piso, werd er deze keer gebruik gemaakt van de diensten van Levi Vis, de bassist van The Dawn Brothers. “Levi zal ook tijdens de komende tournee de band op het podium versterken.”
Een eerdere afspraak om de nieuwe plaat door Chris Robinson te laten produceren heeft wegens tijdgebrek nog geen doorgang kunnen vinden. The Black Crowes hebben vorig jaar een nieuw album uitgebracht en de succesvolle tour die daar op volgde werd nog eens uitgebreid. Het contact met DeWolff is er echter nog steeds en is goed. “Het gebeurt vaak dat Pablo met teksten aankomt waarover we dan met elkaar praten en er vervolgens mee aan de slag gaan.” Voor dit album zijn de teksten voor een groot deel ontstaan tijdens de crisis waarin de zanger/gitarist zich bevond. Op een open, eerlijke manier uit hij zich in zijn muziek en klinkt daarbij bevrijd, alsof er een zware last van zijn schouders is afgevallen. Daarnaast speelt ook de literatuur een rol tijdens het schrijfproces. “Na eerdere ontmoetingen met Chris, we hebben natuurlijk nog niet zo lang geleden de support-act verzorgd voor The Black Crowes, heeft Pablo nog steeds regelmatig contact met hem. Robinson adviseerde hem een boek te lezen waaruit Pablo vervolgens de inspiratie haalde om zelf iets te schrijven voor het album. Via Dylan LeBlanc kwamen we bij Ben Tanner uit en werden wij door een soort ballotagecommissie van Muscle Shoals Studios goed genoeg bevonden om daar aan de slag te gaan.”
Hoewel het oorspronkelijke gebouw zich aan de 3614 Jackson Highway bevond, blijft de naam van de studio tot de verbeelding spreken. Op de albumhoesfoto heeft DeWolff het nummerbord gemonteerd zoals dat ook op het album van Cher te zien is toen zij in 1969 het album uitbracht met de titel ‘3614 Jackson Highway’ dat daar is opgenomen. Toetsenist Robin Piso kon de verleiding niet weerstaan toen hij in de studio een vleugel zag staan waarop Leon Russell jarenlang zoveel bijzondere begeleidende stukken verzorgde. Op ‘Book of Life’ speelt hij onvervalste boogiewoogie en op ‘Fools & Horses’ is zelfs de Wurlitzer te horen die ooit werd gebruikt in ‘I Never Loved A Man (The Way I Loved You) ‘ dat meer dan een halve eeuw geleden werd gezongen door Aretha Franklin. De southern soul van Franklin is terug te horen in ‘Snowbird’ en met het overigens eveneens zelf geschreven ‘Let’s Stay Together’ wordt de 78-jarige, overigens nog altijd actieve muzikale dominee Al Green op een voetstuk geplaatst met een directe referentie maar ook indirecte link in de teksten over de liefde en de moeilijke kanten ervan. Tijdens een eerder bezoek in de States was Pablo zelf eens aanwezig bij een urenlange dienst van Green, een belevenis die hij, zoals hij zelf in een eerder interview aangaf, “never nooit meer zal vergeten” en nu, enkele jaren later, nog steeds zijn sporen heeft achtergelaten.
Het nieuwe album van DeWolff is een prachtig muzikaal verslag geworden van een nieuw avontuur. Nog niet eerder liet de band zich van zo’n kwetsbare kant horen maar daarnaast is ‘Muscle Shoals’ een opeenstapeling van in muziek vertaalde sferen. Bij vlagen is een zompig en broeierig geluid te horen zoals dat alleen maar afkomstig kan zijn uit deze contreien. Toch slaagt DeWolff er wederom in om een hoge mate van authenticiteit te koppelen aan het respect voor de invloedrijke mensen die hen daar voorgingen en de omgevingsfactoren die van invloed zijn op hun geliefde muzieksoorten. Zelfs de Cicaden, een daar veel voorkomende wants-achtige insectensoort, die zich buiten de studio bevonden, zijn betrokken bij het opnemen van de plaat zoals te horen is in het slotstuk ‘Cicade Serenade’ waarin de unieke klanken te horen zijn van het halfvleugelige beestje waarvan sommige soorten uitsluitend in dit deel van Amerika voorkomen en pas eens in de dertien of zeventien jaar in grote aantallen uit de grond tevoorschijn komen om zich voort te planten.
…Alsof DeWolff met ‘Muscle Shoals’ een zaadje heeft gepland waar nog heel veel moois kan uit voortkomen. Wordt ongetwijfeld weer vervolgd…
DeWolff – Muscle Shoals
Track List
1. In Love
2. Natural Woman
3. Out On The Town
4. Let’s Stay Together
5. Ophelia
6. Truce
7. Hard To Make A Buck
8. Book of Life
9. Winner (When it Comes to Losing)
10. Fools & Horses
11. Snowbird
12. Ships In The Night
13. Cicada Serenade
Available formats: Box Set, 2LP, CD, Digital
Tour Data
DEC 07: NL – Utrecht, DEWOLFFEST 2 – Album release
DEC 12: SE – Malmo, Babel
DEC 13: SE – Gothenburg, Valand
DEC 14: SE – Uppsala, Katalin
DEC 15: SE – Stockholm, Debaser
JAN 03: NL – Alkmaar, Victorie
JAN 04: NL – Groningen, Oosterpoort
JAN 10: NL – Rotterdam, Maassilo
JAN 11: NL – Nijmegen, Doornroosje
JAN 24: NL – Eindhoven, Effenaar
JAN 25: NL – Maastricht, Muziekgieterij
JAN 30: NL – Amsterdam, Concertgebouw
FEB 01: BE – Antwerpen, Trix
FEB 06: FR – Paris, Trabendo
FEB 07: FR – Laval, 6PAR4
FEB 08: FR – La Roche sur Yon, Quai M
FEB 09: FR – Bordeaux, Le Rocher Club
FEB 11: ES – Barcelona, La[2] de Apolo
FEB 12: ES – Zaragoza, Las Armas
FEB 13: ES – Madrid, Sala BUT
FEB 14: ES – Bilbao, Santana 27
FEB 25: DE – Berlin, Hole 44
FEB 26: DE – Dresden, Beatpol
FEB 27: DE – Munich, Backstage
FEB 28: AT – Innsbruck, PMK
MAR 01: CH – Zurich, Mascotte
MAR 02: IT – Milan, Santeria
MAR 08: NL – Steenwijk, De Meenthe
APR 12: UK – Glasgow, Stereo
APR 13: UK – Manchester, Deaf Institute
APR 15: UK – Nottingham, Rescue Rooms
APR 16: UK – Bristol, The Fleece
APR 17: UK – Oxford, O2 Academy
APR 18: UK – London, Garage
MAY 14: DE – Stuttgart, Im Wizemann
MAY 15: DE – Frankfurt, Das Bett
MAY 16: DE – Cologne, Kantine
MAY 17: DE – Münster, Sputnikhalle
MAY 18: DE – Hamburg, Übel & Gefährlich
DeWolff Online: dewolff.nu
We horen graag je mening! Voeg reactie toe