Dennis Jones – “Pleasure & Pain”
Label: Blind Racoon Records
Formaat: CD
Datum release: 2009

Dennis Jones Pleasure Pain

De naam Dennis Jones, doet misschien in Nederland niet meteen alle stoppen door slaan, maar onze vriend heeft al een aardige carriere op gebouwd kan ik U melden. We kunnen met een blij gevoel melding maken van het inmiddels derde album van deze Amerikaanse gitarist. Hij werd geboren in Baltimore en zijn muzikale interesse qua instrument ging in eerste instantie uit naar het drumstel. Toch op 13 jarige leeftijd werd deze grif ingeruild voor een gitaar, en onze vriend begon onder invloeden van Hendrix, Stevie Ray en vele anderen ook maar eens wat te vogelen, en dat na veel oefenen heeft dan in zijn derde album maar weer eens bewezen dat hij goed is bezig geweest toen.

In de jaren zeventig tot ongeveer tachtig speelde Dennis in allerlei bandjes in Duitsland en in de jaren negentig richte hij de Dennis Jones Band op, welke Blues Rock ging vertolken voor het grote publiek, en waarin al snel duidelijk werd, dat we hier al vroeg te maken hadden met een Excellent Guitar Player.

In 2006, kwam het album “Passion For The Blues” uit, waarin je kon horen dat deze vriend een aardig nootje kan kraken en zeer degelijke songs kan pennen, welke qua muziek gebied Rock, Funk en natuurlijk Blues bestrijken. Hij bedient zich al jaren van een Power Trio, welk vaak wordt aangevuld door gast muzikanten. Zo ook op dit nieuwe album, wat naar mijn idee toch wel ietsje anders klinkt dan het voorgaande.

Het nieuwe album is getiteld “Pleasure & Pain” en onder de aandacht gebracht door de pioneers op nieuw Blues Bloed gebied : Blind Racoon Records .

Het album is wederom gevuld met veel diversiteit in de tracks die voorbij komen, en weer dus dat Trio met gast bijdrages van JimmyZ- Sax -Harmonica, en vooral deze levert mooie dingen in bepaalde tracks af, als je het mij vraagt. het album is stevig, kent veel gitaarrifs die heel veelzijdig zijn, en verder ook Soul en veel Funk elementen. Het trio speelt met bezieling kan je gerust zeggen, en dit album geeft maar weer eens aan dat deze man echt wel mee telt in het Blues rock gebied.

Invloeden van Hendrix en Stevie te over, maar dat mag de pret niet drukken, want de nummers zijn allemaal origineel. Wat op valt is dat zijn stukken meestal niet heel lang zijn, maar degelijk en toch fel, swingend en puntig. Kortom een album wat zeker de moeite loont om het te ontdekkken, en al helemaal als je van lekkere Gitaarrifs houdt in dit genre nietwaar? De tracks dan: Opener “Brand New day” swingt als een spreekwoordelijk tiet als je het mij vraagt, heerlijk met blazers en puntig gitaar werk-top dus, Track 2 knalt er ook al in met stevige funk, en een beetje Hendrix achtige vocals: “Don’t worry About me” . Dan wederom swingen in “I’m Good” (en weer die hefige gitaar licks en prima samen zang). De volgende track is een Slow Blues a la Bluesrock “Kill The pain”, met een Voodoo Child riedel er in; “Try Not To Lie”, Blues met Rock and Roll ritme, en erg strak gespeeld, en over gaand in pure Blues Rock, Afsluiter Hot Sauce is een Bluesrocker die het Live zeker goed zal gaan doen en er zit ook een stukje “Third Stone From The Sun” in van Hendrix. Als laatste meld ik nog dat de Harmonica van Jimmy Z extra dimensies toe voegt aan bepaalde nummers, waardoor het heel fris klinkt allemaal. Een album ons eens lekker te ondergaan gaan denk ik en meer informatie omtent deze artiest is te vinden bij Blind Racoon.com
(Frank van Engelen)

01. Brand new Day
02. Don’t Worry About me