De Blueskrant

De Blueskrant weer een echte krant op papier

De eerste editie van Blues on top of Blues | Dé Blueskrant ligt vanaf 1 mei verspreid door Nederland. De krant wordt een 16 pagina’s tellende, papieren tabloid. Papier inderdaad en dwars tegen de trend van het stoppen van de drukpersen in. Marijn Ooijman en Ingrid Bosch uit Olst, de bedenkers en uitvoerders willen de ziel weer terug in de krant en dat kan volgens hen toch echt alleen op papier.

De interviews zijn passievolle verhalen geworden en dit is precies de insteek van Dé Blueskrant. Het wordt geen technische krant van en voor muzikanten maar verhalen over wat de mensen drijft en wat de blues voor hen inhoudt. De gesprekken nemen hierdoor verassende wendingen en geven een veel breder beeld van wat blues nu eigenlijk is en kan zijn.

Een blueskrant?

Blues in Nederland is nog steeds een ondergewaardeerde muziekstroming.
Toch is de basis van alle muziek de aloude blues, zonder blues geen rhythm and blues, rock, soul, geen hip hop of welke vorm van popmuziek dan ook. Blues is overal. Bands als Barrelhouse, Cuby & the Blizzards, Flavium, Bintangs en Livin’ Blues zijn het fundament van de Nederlandse Blues en hebben in de afgelopen decennia menig muzikant geïnspireerd. Daarnaast is de blues momenteel behoorlijk aan het verjongen. Jonge artiesten als My Baby, Leif de Leeuw en Guy Smeets, zijn rijzende sterren binnen deze stroming. Zij zijn de blues aan het vernieuwen en weten daardoor een breder publiek te bereiken. De liefde en de passie voor de blues verliezen ze hierbij niet uit het oog.
Sterker nog, dat is de enige manier waarop de blues waardig kan worden vertolkt.

Om de blues in een stevig zadel te krijgen en de verhalen achter de blues in Nederland aan een divers publiek te kunnen presenteren starten wij: Dé Blueskrant. Een krant met gepassioneerde verhalen van mensen die de blues een warm hart toedragen.

Waarom op papier?

Deze krant lees je heerlijk achter in je tuin of aan je keukentafel. Geen binnenkomende appjes, berichtjes en meldingen omdat je de krant op een tablet of computer leest. De bevlogen verhalen van bijzondere mensen, de gepassioneerde bluesliefhebbers en muzikanten die aan het woord zijn verdienen het om met aandacht te worden gelezen. Wij en de mensen die hieraan meewerken besteden veel tijd en liefde aan deze krant, we willen dat Dé Blueskrant ook op die manier gelezen wordt. Blues is recht vanuit de ziel en dat is dan ook de enige manier om dé Blueskrant uit te brengen. En zoals Bennie Jolink tijdens ons interview met hem zei; ik hoop dat ik dood ben als er
geen kranten en boeken op papier meer zijn.

Verder in de krant

De krant heeft een aantal vaste rubrieken waarbij in iedere editie nieuwe mensen aan de tand worden gevoeld over bijvoorbeeld hun favoriete album of zijn/haar muziekinstrument.
Daarnaast duiken we het archief in, komt er een recept uit de blueskeuken en maakt de strip Zult van kunstenaar Hans Stempher zijn intrede in de krant. Voor recensies en agenda’s verwijzen we door naar de media die daar in gespecialiseerd zijn en gaan we samenwerkingen aan met andere bluespartners. De eerste editie heeft interviews met o.a. Bennie Jolink, My Baby, Leif de Leeuw,
Doghouse Sam, Dan Patlansky en Erwin Java.

De lat ligt hoog

Door dwars tegen de stroom in te gaan en de krant weer op papier te drukken leggen we de lat hoog hebben we gemerkt. Met het eerste, en hoogstwaarschijnlijk ook het tweede nummer zullen we ons stevig moeten bewijzen. Vooral adverteerders zijn veelal overtuigd van het medium internet waar ze snel en voordelig een groot publiek bereiken, dat we soms moeten praten als Brugman om ze over de streep te krijgen. Dat lukt niet altijd, dat zullen we inderdaad eerst moeten laten zien.

Crowdfunding op voordekunst.nl

Daarom zijn we op www.voordekunst.nl een crowdfundingsactie gestart.
Inmiddels hebben we echt ons laatste geld geïnvesteerd in de krant en gaat het eerste nummer er sowieso komen maar hiermee is het bestaansrecht nog niet gegarandeerd.
Wij hopen dat er genoeg mensen zijn die net als wij vinden dat sommige zaken toch echt waardevol genoeg zijn om ze op papier te drukken en wat ons betreft is Dé Blueskrant er daar in ieder geval één van!

Informatie en contact

Blues on top of Blues | De Blueskrant is een label van Backstage Promotions. Informatie over de krant, nieuws en de mogelijkheden tot aanmelden voor de deurmatservice of adverteerder kan via www.deblueskrant.nl. Verder zijn we te vinden op de social media. Contact via telefoonnummers 0570 – 59 49 51 of 06 22 80 08 43 en via e-mail info@deblueskrant.nl.


Ook op Blues Magazine ...