The Davey Brothers – “WolfBox”

Artiest: The Davey Brothers
Label: Credible Records
Format: CD
Datum release: januari 2010

The Davey Brothers - WolfBox (CD)

Toen ik hoorde van The Davey Brothers, kwamen er allerlei gedachten in mij op, moet ik U zeggen. Van Allesi Brothers, tot aan Marx Brothers, maar ik had nooit kunnen vermoeden dat hier een tweetal unieke figuren in zetelen. Het project is eigenlijk een soortement van hernieuwde opnames van een periode terug, die nog op de plank lagen. Het is dus geen debuut album van de 2 leden daar kwamen we achter door de uitzending van Gerry Jungen (zie ook zijn column daarover). Deze broers zitten ook in de roemruchte , maar zeer succesvolle Hoax. Toch lijkt het dat steeds meer band leden van heden ten dage, daar toch niet genoeg meer aan heeft , en zijn kunstzinnige kwaliteiten gaat beproeven naast de muziek. Neem nou Jesse en Robin , die zich naast hun aandeel in de Hoax zich volledig gestort hebben in de film muziek en het verfraaien ervan met beelden e.d., en dat resulteerde al tot heel veel mooie dingen. Jesse speelt bovendien regelmatig ook met andere muzikanten als Buddy Guy, om zijn fabelachtige techniek te tonen aan wie dat ook maar wil zien. Een soortement van Rebirth Hendrix/Vaughn, die zijn capriolen moeiteloos laat zien tijdens de optredens met de Hoax bijvoorbeeld.

Dit album getiteld “WolfBox”, is een album waar ik met verbazing naar heb geluisterd. Het bevat heel veel Rock ala Eighties, maar ook koortjes ala The Who, en dat dan nog eens doorspekt met riffs ala Stevie en de Hoax fel heden en zeker ook Punk items in de tracks. Het is een soep waar werkelijk van alles in zit, kan ik U melden. Als je een Hoax fan bent, moet ik je dan ook ten zeerste aanraden het album eerst eens te gaan beluisteren, want het is anders en ronduit verrassend, ook al is het dan niet helemaal nieuw.

Jesse hanteert op dit album wat van Hot naar Her vliegt flitsend de gitaar natuurlijk, terwijl Robin strakke bas lijnen neer zet allemaal. het geheel wordt ook nog een bij gestaan door een hechte band. Maar het gaat natuurlijk om dit tweetal.
We gaan eens even kijken wat we kunnen verwachten…
het album opent met `Lies`/ een Smashing Pumpkins achtig nummer , dan – Baby Please, Een stevig Rock werkje met puntig gitaarwerk, Finch, Koortjes ala the Who and TheJam, Heart Go faster//heftig Rock nummer/ rauw, en Allman Brothers achtig getint qua gitaar werk, Sunshine day/ een Punk achtig nummer wat zo door The Sex Pistols gedaan kon worden, en dan een vleugje U2 er in. Dan Chicken Bone, doorspekt met mooi Bluesrock Riffs, en vervolgens een van de hoogtepunten en zeer aanstekelijke Girl is mine/ Rock blues song ala Optima Forma met pracht solo´s

Ook staat er een versie op van het Hendrix nummer 3 rd Stone From the sun, wat naar mijn idee veel te snel is, en de plank qua intensiteit mis slaat, ook al zijn de gitaar partijen niet voor de poes wederom. Zo gaat het maar door, mar het album sluit prachtig af met een korte instrumentale Shebird, wat doet denken aan Lenny. ja, en tenslotte kan ik dan ook nog melden dat maatje Jon Amor ook vertegenwoordigd is op dit zeer vermakelijke album.
(Frank van Engelen)

01. Lies
02. Baby Please