Groeten uit …
Tekst en foto’s: Hananja Verduyn
Tijdens mijn vakantie in ons eigen landje, in de provincie Drente om precies te zijn, las ik in de krant een artikel over de Drentse Bluesopera, uitgevoerd door het theatergezelschap Peer Group. De premiere van deze Blues opera, geschreven en geregisseerd door Tom de Ket, zou op 30 juli plaatsvinden met de Drentse Bluesheld Harry Muskee in de rol van de wijze man. Helaas is Harry Muskee wegens gezondheidsomstandigheden niet in staat gebleken om de rol op zich te nemen. In dit artikel werd ook gesproken over het C + B museum in Grolloo, en op een regenachtige middag ben ik naar Grolloo gereden om dit museum wat in juni 2011 is geopend te gaan bekijken. Het museum is gevestigd in de boerderij waar Muskee in de jaren zestig en zeventig woonde, waar hij met de Blizzards van het eerste uur lp’s opnam, waaronder de beste Nederlandse Bluesplaat Groeten uit Grolloo uit 1967. Het wordt geheel gerund door vrijwilligers.
Ik werd uitermate gastvrij ontvangen door Café-Restaurant Hofsteenge alwaar de entree gekocht kan worden. Vervolgens waren er twee enthousiaste heren, Jan-Tinus Wekema en Pieter Bleyleven, die natuurlijk ook Cuby and the Blizzards fan zijn, klaar om iedere bezoeker te verwelkomen en te woord te staan.
Een uitstalling van een replica van een Les Paul Gibbon, (Eelko Gelling speelde altijd een Les Paul) een Burns Bass gitaar waarop Willy Middel altijd speelde, en de acoustische gitaar, een Otwin, die Harry in de begin periode bespeelde. Vitrines dus met gitaren, legendarische LP hoezen, Gouden platen, onderscheidingen die Harry heeft gekregen in de loop der jaren, een Juke Box, de witte piano waar Herman Brood altijd op speelde als hij bij Harry op bezoek was, tweemaal een bedstee, 1 van Harry en 1 waar Herman altijd logeerde.
Er is veel beeld en geluidmateriaal waaronder 16 tv schermen waar verschillende mensen aan het woord te zien en te horen zijn via koptelefoons over Harry en de Blizzards, van politicus Jan Marijnissen, progamma maker Jan Douwe Kroeske, zijn grootste fan-vriend Johan Derksen tot aan Ralph de Jong. Allemaal hebben ze hun eigen herinneringen, anekdotes en verhalen over hun ontmoetingen met Harry.
Overal “slingerde” lege bierflesjes. Die `getuigden` van de wetenschap dat er veel creativiteit is ontsponnen uit deze flesjes.
Over de Blues heeft Harry zelf gezegd: ‘De mythe van de Blues is een man met een gitaar die wat te vertellen heeft. Ik word geacht nu een wijze man te zijn die de jongere generatie de Drentse spirit doorgeeft’.
Een aparte stichting Vrienden van het C en B Museum Grolloo spant zich in om bijdragen voor het museum te verwerven. BluesMagazine zal een foto van Harry Muskee, genomen door BluesMagazine fotograaf Marco van Rooijen, doneren aan het museum.
Het museum is een waar eerbetoon aan Harry Muskee en de Blizzards en een prachtig erfgoed voor de Nederlandse Blues wereld. Een bezoek, zeer zeker de moeite waard!
Mijn gastheren, JanTinus en Piet wil ik hartelijk bedanken voor de gastvrije ontvangst. Het was een zeer aangenaam middagje Nederlandse Blues geschiedenis.
Kijk voor meer informatie over het museum op www.cubymuseumgrolloo.nl
Eelco (Eelko) speelde ook op een Gibson ES 335 dus niet altijd op de Gibson (gibbon= een apensoort) Les Paul
Leuk verslag Hananja, ik woon in Groningen en moet helaas constateren dat ik er nog niet ben geweest, maar daar komt verandering in. Had het ook wel leuk gevonden om elkaar eens live te zien, had gekund, toch?
Heel veel succes met je recensies, ik lees ze altijd met veel plezier!!
Groetjes,
ELS
hello Dear, ja leest lekker weg hoor, en leuke informatie vooral. Iki zal er zeker eens gaan kijken. By The way, Herman Brood heeft niet echt heel lang gespeeld hoor bij deze super formatie. Gibbon, gibison, ik vermoed dat Gelling ook op andere gitaren heeft gespeeld, maar leg me daar niet op vast hoor. Goed werk dame. Thanx
Ja Frankie boy, je hebt gelijk. Mijn woordkeuze is dan ook verkeerd. Ik bedoelde er ook niet mee dat Gelling alléén maar op die Gibson heeft gespeeld, en Gibbon is een type foutje. Journalistiek is moeilijk, dat ontdek ik steeds weer. Maar bedankt voor je compliment Frank. Het was heel leuk om daar te zijn.
Hey dear. we zijn vooral ook geen journalisten, gelukkig niet trouwens, wanty die zijn vaak veel minder spontaan vind ik. grtz
Waar haal je die onzin vandaan dat journalisten minder spontaan zijn? Wel eens van specialisme gehoord in de journalistiek? Je krijgt echt geen rechtbankverslaggever bij een blues, bluesrock of rockconcert.
Zo, dat moest ik even kwijt.
Groetjes,
ELS
Ik bedoel het voor een beetje gekscherend Els, Ik heb de ervaring dat Journalisten vaak alleen maar feitjen willen weten, en soms niet genoeg ruimte kweken voor de andere kant die iemand wil vertellen, maar ik zeg niet dat iedereen zo is hoor. Ik heb weleens een compliment tijdens een interview gehad, waarin men dat dus ook zei, de bovengenoemde gronden, en blij was dat ik anders was. Hier doe ik natuurlijk niets aan het specialisme mee af, en ook niet de vakkundigheid verder. grtz
OK, helemaal duidelijk Frank, misschien was ik wel een beetje te fel, kan gebeuren.
Verder niets dan lof voor alle recensenten bij BluesMagazine en ook voor jou Marco, maar dat wist je al.
Groetjes,
ELS