Concertverslag: Zoetermeer Blues – Zoetermeer, 6 juni 2015

Zoetermeer Blues - Zoetermeer, 6 juni 2015

Zoetermeer Blues – Zoetermeer, 6 juni 2015
Zonnebrillen, hoeden, puntschoenen en zwetende Blues

Tekst en foto’s: Roland Wichser. Meer foto’s Roland

Alle podia zijn nu samengebracht aan de Dorpsstraat in het oude centrum. (het podium in het Stadshart is er niet meer), zoals het ook ooit 23 jaar geleden begonnen is. Echter, van het begin tot het einde van de Dorpsstraat is het bijna een kilometer (800 meter, volgens programmeur Rob Koning). Dat is beslist een lang stuk lopen als je zoveel mogelijk bands wilt bezoeken; en dat vanaf ’s middags 13.30 uur wanneer One White Dog aftrapt op het podium Nicolaasplein achter de Rooms Katholieke kerk. Dit podium heeft maar liefst vijf acts staan deze dag met bekende namen zoals: Little Steve & The Big Beat, The Veldman Brothers, Little Boogie Boy, die uitgebreid is met een blazerssectie en de afsluiter The BluesBones uit België. Alle bands maken het weer helemaal waar in hun set(s).

Veel publiek staat er voor het podium Hovestein, waar om 15.30 uur een andere band uit België optreedt: Chilly Willy met de ex-gitarist van The BluesBones, Andy Aerts, in hun midden. Door de “bluesfamilie” wordt naar dit concert al weken uitgekeken. Het is dus beredruk als de mannen aftrappen. Andy en de mannen slagen met glans en worden in de armen gesloten. Leuk is ook dat zangeres Yoni Steenhuizen van de band St. Louis Slim meedoet in het nummerke Got My Mojo Working.

Het podium Schoolplein, midden in de Dorpsstraat, doet dit jaar weer mee. Qua leeftijd vinden hier de uitersten plaats. De elfjarige zanger/gitarist Meryn Bevenlander begint hier misschien aan een grote carrière, terwijl er voor zanger/ mondharmonicaspeler Robert Smith al heel wat jaartjes op zitten, hoewel de laatste pas net zijn eerste cd uit heeft. Beide bands geven een prachtig concert, waar veel te genieten valt. Bovendien kan er hier heerlijk gegeten worden, wat veel mensen doen terwijl ze naar de muziek luisteren. De Robbert Fossen band sluit hier af terwijl het bijna donker is. Het podium heeft geen licht, terwijl de man achter de biertap wel in het volle licht staat. We zullen maar zeggen: het licht hangt op de verkeerde plek en dan is het nog afhankelijk wat je prioriteit is: bier of blues? De afterparty vindt plaats op drie verschillende plekken binnen, want buiten is het om 22.30 uur afgelopen.

Er zijn op deze dag twee soorten publiek, mensen, die slechts voor de gezelligheid komen en neerploffen bij een band en de hele dag verder op een plek blijven hangen. Anderen, die gewapend met de flyer op zoek zijn naar hun favoriete band en de meeste kilometers afleggen om maar niets te hoeven missen. Voor hen zou minder podia een betere uitkomst zijn.Het aanwezige publiek heeft het duidelijk naar de zin en laat dat ook blijken. De sfeer is overal uitstekend. Het publiek staat veelvuldig te dansen op de zweterige blues, die op een uitstekende manier door de vele artiesten ten gehore wordt gebracht. Ook de terrasjes zijn goed gevuld en de horeca doet goede zaken en de organisatie is weer uitstekend. Ook dit jaar is Zoetermeer blues een succes!

Zoetermeer Blues 6 juni 2015 Zoetermeer

Zoetermeer Blues 6 juni 2015 Zoetermeer

Zoetermeer Blues 6 juni 2015 Zoetermeer